Coachartikel

Bouw geen bedrijf, bouw een merk

Word jij wel eens overvallen door dat gevoel „Er zijn al zoveel anderen! Hoe vind ik mijn plek in het oerwoud van collega’s die ongeveer hetzelfde doen?” Zoek je naar een manier om je te onderscheiden in de markt? En herken je het dat je veel ideeën hebt en je ervan houdt nieuwe dingen op te starten, maar minder blij wordt om lange tijd hetzelfde te doen? Misschien herken je ook wel op dit moment dat je veel verschillende ideeën hebt en niet goed weet waar je je nu op moet focussen om jouw bedrijf te laten groeien. De oplossing voor beide worstelingen is simpeler dan je denkt: Bouw geen bedrijf, bouw een merk.

Heb je ooit gekeken naar het productaanbod van Apple? Of van Virgin? Niet elk product past voor je gevoel logisch onder één en dezelfde noemer. Maar op geen enkele moment heb je je afgevraagd toen Apple de Watch introduceerde „Waar slaat dit nu op?” Dat komt omdat deze bedrijven primair een merk zijn. Een merk met grote fans die letterlijk alles geweldig vinden wat deze merken verkopen. Een merk bouwen betekent dat je jouw bedrijf bouwt gebaseerd op:

• jouw unieke persoonlijkheid
• je expertise
• de mensen die jij het allerliefst wilt helpen

Je spreekt je uit over waar je voor staat, waar je in gelooft en wat je biedt aan klanten. En je claimt jouw unieke zelf in de manier waarop je je zichtbaar maakt en uitspreekt over je vak.

Waarom zou jij een merk willen bouwen?

1. Een merk trekt automatisch volgers, fans en dus klanten naar zich toe
Ga maar na: iemand die zich persoonlijk opstelt, zichzelf laat zien en zich uitspreekt, geeft jou de kans om te bepalen of je die persoon leuk vindt. Je kunt veel makkelijker verbinding maken! En vanuit verbinding ontstaat eenvoudig een verkoop! Je zult dus merken dat ook jij veel makkelijker klanten aantrekt en je bedrijf laat groeien als je stopt met de dingen doen zoals je denkt dat het hoort, maar het echt op jouw unieke manier gaat doen.
Wij zien keer op keer dat zodra onze klanten uit de training Bouw jouw droombedrijf écht op hun eigen manier hun bedrijf vormgeven en zichzelf zichtbaar maken alles gaat stromen. Eng? Ja. De meesten van onze klanten vinden het in het begin eng om echt zichtbaar te zijn als zichzelf. Tot ze ontdekken dat het veel meer klanten oplevert en ze dus voor veel meer mensen een verschil mogen maken.

2. Een merk maakt je bedrijf toekomstbestendig
Als je bedrijf gebouwd is op een sterke merkbeleving, zul je zien dat mensen joú volgen. Ze vinden jou leuk, voelen een verbinding met jou en zijn enthousiast over vrijwel alles wat je doet. Fans kiezen niet primair voor één specifiek product, maar voor het merk van dat product. Jij dus. Je vindt dit wellicht nu nog lastig voor te stellen maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het zo is.

Toen ik in 2015 wilde stoppen met loopbaancoaching en met de eerste ronde van de training Bouw jouw droombedrijf startte, was die eerste trainingsgroep direct volgeboekt. Waarom? Ik had een trouwe groep volgers en fans die enthousiast waren over mij en mijn nieuwe plannen! Ik verschoof met mijn aanbod slechts van Personal Branding voor werkzoekenden naar Personal Branding voor ondernemers. Omdat ook dát gebouwd was op mijn expertise en persoonlijkheid voelde die stap voor niemand gek. Ik kon mijn bedrijf dus gewoon laten doorstromen en klanten bleven komen, terwijl ik in de praktijk mijn bedrijf totaal vernieuwde en met een nieuwe website, naam en aanbod verder ging.

Een Personal Brand bouwen in plaats van een bedrijf zonder smoel, maakt je bedrijf dus bestendig ook als straks blijkt dat je toch iets anders wilt gaan doen.
Als je aan het begin van je ondernemerschap staat weet je nu eenmaal vaak niet precies wat je wilt gaan doen. Veel ondernemers wachten daarom tot ze meer helderheid en focus hebben voor ze echt in actie komen. Maar elke week dat je niets onderneemt om klanten te vinden kost je feitelijk geld. En elke week dat je geen klanten helpt, laat je mensen in de kou staan die jij nu al super goed zou kunnen helpen maar niet bereikt!
Begin dus met jezelf: jouw unieke persoonlijkheid, jouw expertise en de mensen waar jij het liefst mee werkt. Wat kun je nu al doen, welk aanbod kun je nu al vormgeven en hoe kun je nu al een merk bouwen rond deze drie elementen.

Je zult zien dat ondernemen veel minder ingewikkeld en veel leuker is dan je nu ervaart als je het 100% vanuit jezelf en op jouw manier mag doen. Gaandeweg zul je meer specifieke informatie en feedback hebben over hoe je je bedrijf verder kunt laten groeien. En omdat je merk dan al volgers heeft, kun je je aanbod en klanten laten meegroeien met jou aangescherpte focus zonder dat je het gevoel hebt helemaal opnieuw te beginnen.

De acht stappen naar het bouwen van jouw merk
Klinkt goed?

Ik heb de acht stappen naar het bouwen van een bedrijf gebaseerd op jouw Personal Brand voor je op een rij gezet. Het geeft je een stap voor stap plan om van binnenuit jouw bedrijf op te bouwen. Je kunt het stappenplan hier gratis aanvragen.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.