Coachartikel

Blijf tijdens het sollicitatiegesprek in je vakgebied.

Vaak krijg ik van sollicitanten de vraag: ‘Waar moet ik nu over vertellen tijdens een sollicitatiegesprek?’. Er zijn duizend en één dingen waar je over kunt praten. Het weer, je schoonmoeder, voetbal of het werk. Toch, leert de ervaring, praten sollicitanten over één ding heel veel. Heel vaak praten ze over niks.

Sollicitanten praten in de regel heel veel over de dingen waar ze denken over te moeten praten. En sollicitanten denken vaak te moeten praten over en in HR-technische algemeenheden. Over ambities, dat ze communicatief en sociaal zijn. Over helicopterviews en mensenmensen.
Solliciteren is vaak een woordenspel dat in de Tweede Kamer niet zo misstaan. Alleen bereik je daar je doel mee?

Wil je lekker wollig blijven ouwehoeren, of de andere kant van de tafel overtuigen van jouw kennis en kunde? Als het het laatste is wat je wilt, en daar ga ik even vanuit, dan kan je het sollicitatiegesprek beter op een andere manier aanvliegen. Weg uit het HR gewauwel, recht je vakgebied in. Want dat is waar je kennis, je kunde en de klik zit.

Als het goed is deel je namelijk een passie met je gesprekspartner. Een passie voor het vakgebied waarin jullie beide (willen) werken. Praat daarom over jullie passie, jullie kennis en jullie kunde. Waarom praat je met een mond vol meel over dingen die er niet toe doen, als je kunt praten over hetgeen dat jullie bind.

Praat duidelijk laat, praat over jullie passie, praat over je vakgebied.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.