Sponsored content
Sponsored content

Beste sollicitant, verruim je blik en ga met je tijd mee

Voor mij is het leven heel simpel. Als iets al een keer gedaan is, dan vind ik het niet interessant meer. Een kunstje herhalen vind ik een ramp, maar het kunstje van een ander herhalen vind ik helemaal tenenkrommend. En dat vergt vaak extra werk. Zo startte ik twee jaar geleden een eigen bedrijf dat zich richt op coaching en content creatie. Ben je mooi klaar mee. In beide branches is er een overschot aan (pseudo)kenners en (on)betaalde concurrentie. En toch lukte het me om mijn naam te vestigen, door het altijd anders te doen en zoveel mogelijk open te staan voor andere invloeden. En daar kun je als sollicitant nog heel wat van leren.

Zo kwam eind 2015 mijn eerste boek Zou jij jezelf aannemen? op de markt. Zakelijk een gouden zet, maar ook een zet die mij duidelijk maakte dat er gewoon heel veel mensen niet lezen. Toen realiseerde ik me dat ik  twee dingen kon doen: stoppen of doorgaan. En dan het volgende dilemma; wanneer je voor doorgaan kiest: hoe ga je dan door?

Ik koos ervoor om mijn boek in samenwerking met New Heroes om te bouwen tot een online leerweg. Het verhaal staat als een huis, misschien sprak de boekvorm gewoon niet iedereen aan. De online mogelijkheden die deze leerweg boden, maakten de content nog rijker. Interactie, video’s, opdrachten. Ik bereikte hiermee een publiek dat ik met mijn boek niet bereikte. Alles is mogelijk als je anders leert kijken naar wie je bent en wat er nog meer zou kunnen. Gewoon je blik openzetten en durven te veranderen.

Kijk nu eens op dezelfde manier naar jouw sollicitatie. Welke vormen en mogelijkheden zijn er om jezelf goed in de (arbeids)markt te zetten? Volg je blind de dingen die al gedaan zijn? Of ga je er echt kritisch naar kijken? Ik kan mij verbazen over de blinde volgzaamheid die veel werkzoekenden laten zien. De insteek is positief, maar werkt het ook? Bijvoorbeeld zo’n plaatje, waarin je vijf soft skills van jezelf benoemt met in vette letters: ‘Wie wil mij aannemen?’ erboven. We doen het vaak, niet omdat we het zelf bedenken, maar omdat anderen het ook doen. En is dat nu wel de juiste beweegreden om jezelf op een andere manier in de markt te zetten?

Ga eens op zoek naar een manier om het anders te doen. Tipje, ken je The Daily Muse? Het is een loopbaanadviesplatform uit de VS. Fantastische content. En, nog veel belangrijker, tips die je niet op de Nederlandse carrièreplatforms gaat vinden. Kijk daar ook eens naar, naast je vaste informatiebronnen. Verruim je blik en verrijk je kennis.

Hetzelfde geldt voor de vorm waarin je iets doet. Ik blijf het herhalen: we verkopen onszelf iedere dag. Maar als het om solliciteren gaat, dan wordt het ineens doodeng. Leer naar je sollicitatie te kijken zoals je naar je online profielen kijkt. Is het duidelijk wat je wilt en benadruk je je sterke kanten goed genoeg? Want daar schort het in mijn ogen nog wel eens aan. Ik zie verschrikkelijk veel posts en plaatjes voorbij komen waarin mensen zichzelf ‘aanbieden’ aan de hand van vage termen en loze kreten. Leuk dat je jezelf vijf kerncompetenties toekent, maar gaat dit een werkgever echt genoeg triggeren om je voor een sollicitatie uit te nodigen?

Zet je ogen open en durf eens een andere weg te kiezen. Alleen op die manier blijf je weg van de grote massa.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.