Ben je ondernemer; vergeet je USP

Wat is dé vraag die je jezelf als ondernemer het meest stelt? Juist. Wat maakt mij uniek? In een tijd waarin je concurrenten via social media gruwelijk zichtbaar kunnen maken wat ze aan het doen zijn, zie ik ondernemers steeds vaker worstelen met die vraag. Als er zoveel anderen zijn die dezelfde expertise hebben als ik, wie zit er dan nog op mij te wachten? Hoe ga ik me onderscheiden van de concurrentie?

Wat de meeste ondernemers doen als ze hun unique selling point willen vinden, is dat ze zo goed mogelijk in kaart brengen wat hun concurrenten doen. Ze kijken naar wat zij bieden, hoe zij het presenteren, wat de prijzen zijn die zij vragen en wat zij daar allemaal wel en niet voor leveren. Op die manier proberen ze te zoeken naar een haakje dat ze kunnen gebruiken om hun eigen USP aan op te hangen. En daarmee zoeken ze helaas op alle plekken waar die niet te vinden is.

Het intensief kijken naar je concurrenten maakt je waarschijnlijk vooral onrustig en onzeker. Daarom, voordat je zo moedeloos raakt dat je de knuppel in het hoenderhok gooit en besluit maar weer gewoon een baan in loondienst te zoeken: vergeet je USP. Want het antwoord op de vraag wat jou uniek maakt, is nooit te vinden buiten jezelf.
Het vinden van je unique selling point gaat uit van het verwoorden van jouw concurrentievoordeel ten opzichte van de andere aanbieders in de markt. Het laat je focussen op wat je dóet, terwijl wat jou werkelijk uniek maakt, is wie jij bént.

En of je nu een dienst of een product verkoopt, of je nu wel of niet in de dienstverlening zit: people buy people. Ze kopen van iemand die ze leuk vinden en die ze de omzet gunnen. Ik bestel mijn boeken bij boekhandel Hans van De Ganzeveer in Helmond. Bij bol.com heb ik ze net zo snel, maar ik vind Hans veel leuker dan dat gekke blauwe bolle mannetje. Oftewel; klanten worden klant bij jou om wie je bent.

Jouw taak is dus om niet alleen te vertellen hoe waardevol of onderscheidend jouw product of dienst is, maar ook om je klanten een gevoel te geven bij jouzelf; wie ben jij als mens. En daarvoor moet je jezelf dus laten zien. We hebben allemaal een unieke set DNA. Dus zoek niet naar wat je uniek maakt, want je bent al uniek. Zoek naar waarin jij uniek bent. Welke eigenschap is zo verbonden met wie jij bent, dat je vrienden en familie je niet meer zouden kunnen herkennen als je het niet meer had? Je ware onderscheidende kracht vinden betekent écht jezelf zijn. Dat wat het meest “jou” is aan jou, moet je uitvergroten. Zichtbaar maken. Delen met klanten. Vooraan zetten in je profilering.

Ben je net als ik erg enthousiast en een vlotte prater? Schrijf je teksten voor je site dan nog meer als spreektaal. Ben je erg nauwkeurig? Neem dan je eigen punctualiteit eens subtiel op de hak in je volgende e-mailnieuwsbrief. Haal de censuur af van wie jij werkelijk bent en welk gedrag daarbij hoort. Want in een wereld waarin elke ondernemer op social media een fantastische etalage heeft, waar alles mooi opgepoetst gepresenteerd wordt, zijn we vooral steeds meer op zoek naar echtheid en authenticiteit.

Laat zien wie je werkelijk bent, inclusief je onvolmaaktheden. Want unieker dan jezelf, word je niet.

Dit “vergeet je USP”-idee bespreek ik in één van de vijf video’s uit de videoserie over mijn droombedrijf. Daarin ontdek je hoe jij veelgehoorde business-adviezen echt kunt toepassen voor jouw bedrijf. Vraag de videoserie hier gratis aan.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.