Coachartikel

Begin je dag goed

Hoe jij jouw dag begint, bepaalt hoe de rest van je dag verloopt. Ben je wel eens heel vroeg wakker geworden en toen opgestaan, in plaats van je nog een keer om te draaien? En viel het je toen op dat het zo “heerlijk stil” was? Iedereen om je heen slaapt nog, of zo lijkt het, en jij bent al wakker. Het is net alsof je een geheime afspraak hebt, met jezelf.

If you win the morning, you win the day.
Begin je dag goed en bewust en de rest van je dag verloopt ineens veel beter. Dat hoeft niet persé te betekenen dat je om 06.00 uur opstaat, maar wel eerder dan je gewend bent. Of in ieder geval langer dan je nog hebt om je klaar te maken om aan het werk te gaan. Je dag vroeger beginnen, heeft veel voordelen. Ik noem er een aantal:

  • Je komt beter door de chaotische tijd die er nu is, rondom het corona virus.
  • Je begint de dag met wat tijd voor jezelf. Niemand om je heen en even ongestoord jouw ding doen.
  • Je kunt dus beter omgaan met het opgesloten zitten met jouw partner en/of kinderen. Of je kunt het beter alleen aan.
  • Je bent in staat om een nieuwe strategie uit te denken, je wordt innovatiever wanneer je bang bent voor het verlies van je baan, of inkomsten doordat je onderneming onder druk staat.
  • Je wordt meer productief, vooral nu, en je kunt makkelijker in een flow werken. Uiteindelijk krijg je meer gedaan in een dag.

Lijken deze voordelen je wat? Begin dan morgen. Zet je wekker iets eerder, dat kan tien minuten zijn of een uur en neem tijd voor jezelf. Hoe jij die tijd indeelt, bepaal je zelf. Het boek Miracle morning van Hal Enrod raad je de volgende elementen aan:

  1. Stilte. Zodra je wakker bent en voordat je op je telefoon hebt gekeken, begin je met het zitten in stilte. Je kunt mediteren, ademhalingsoefeningen doen of rustig met jezelf zitten. Let op, blijf liever niet in bed liggen, want dan val je heel waarschijnlijk weer in slaap.
  2. Affirmaties. Dit zijn zinnen in tegenwoordige tijd, waarvan jij wilt dat ze graag werkelijkheid worden. Bijvoorbeeld: Ik ben zeer zelfverzekerd of ik ben genoeg. Je kunt ook naar geleide meditaties luisteren met daarin affirmaties.
  3. Visualisatie. Zie voor je hoe jij je voelt, wat je hoort, ziet en ruikt en ervaart als jij jouw doel hebt bereikt. Maak het zo echt dat het niet anders kan dan dat het je gaat lukken. Wil jij een promotie, zoom in op het gevoel dat jij ervaart nadat je hebt gehoord dat je bent gepromoveerd.
  4. Bewegen. Kom in beweging, yoga, wandelen of fitness. Maak bewegen onderdeel van je ochtend ritueel. Zelf gebruik ik dagelijks de 7-minute work-out. Goed thuis te doen en zo kort dat ik geen excuus heb om het niet te doen.
  5. Lezen. Kom je nooit aan lezen toe? Nu wel. Lees bij voorkeur boeken die je helpen met jouw persoonlijke ontwikkeling of boeken van iemand die het doel heeft bereikt, dat jij wilt bereiken.
  6. Schrijven. Eindig je ochtendritueel met schrijven. Dit kan gaan over de doelen die je wilt bereiken, de acties die je vandaag wilt nemen (in lijn met die doelen) of puur een reflectie van waar jij nu staat. Het is zoveel krachtiger om pen op papier te zetten, omdat dit ook een verbinding maakt met jouw brein.

Het idee van het ochtend ritueel, is dat je tijd maakt. Tijd voor zaken die anders snel ondersneeuwen doordat de dagelijkse gang van zaken precedent neemt. Wanneer je zelf bepaalt wat je wilt bereiken met je ochtend ritueel, kun je vervolgens ook bepalen welk onderdelen van deze zes stappen jij in ieder geval gaat doen.

Je bent al doeltreffend met zes minuten eerder op
De oorspronkelijke opzet is dat je tien minuten per onderdeel uit trekt. Maar jij bepaalt wat voor jou werkt, is één minuut per onderdeel het maximum? Prima, dan sta je zes minuten eerder op. Wil je wel iets langer bezig zijn maar vind je de visualisatie of affirmaties niet? Dan doe je het op jouw manier.

Ik begin mijn dag steevast met een ochtend ritueel. Niet om 06:00 uur want dat vind ik gewoon niet prettig. Maar voor corona was dat om 06:30 had ik precies 30 minuten voor mijn stuiterbal wakker werd. Ik mediteerde, schreef en deed mijn work-out.
Nu is het later en voeg ik er meer aan toe. Schrijven geeft me veel inzicht dus dat doe ik langer. Zo kijk ik iedere ochtend welke drie acties ik die dag neem. Acties die me dichterbij mijn doel brengen, en ik kan je vertellen – het werkt.

Mijn ochtendritueel brengt me veel duidelijkheid
En dit is wat ik verder bereik door mijn dag eerder te beginnen: focus, kalmte, extra tijd, beter kunnen omgaan met moeilijke situaties, betere gezondheid, fijner figuur ;-), productiviteitstoename, positiviteit en een overall gevoel van me beter voelen.
En ja, ik ben een avondmens. Daarom is 06:00 uur voor mij te vroeg en werkt 06:30 uur beter. En ik ben ook een couch potato maar met de 7-minute work-out (gratis te downloaden) heb ik echt geen excuus meer.

Dus, ben jij er ook klaar voor?

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.