Als passieve werkloze kan je veel leren van marketeers

Ja, ik stuur wel drie-hon-derd CV’s de deur uit en ben pas DRIE keer op gesprek geweest!” Zo klinkt het mantra van een schrikbarend aantal sollicitanten op social media. Lekker verhaal denk ik dan. Waar ligt het dan aan? Aan de arbeidsmarkt, of stiekem toch ook een beetje aan je eigen aanpak? Niemand zit graag thuis, dat snap ik best. Maar op de manier van werk zoeken is met grote regelmaat nog wel eens wat aan te merken. En het is best wel not done om iets aan te merken op de werkzoekende Nederlanders. Dikke pech dames en heren, ik ga het toch doen!

Zeker bij specialistische- en andere functies voor hoger opgeleiden is het een kunst om de werkgevers te vinden én te verleiden. De functies zijn schaars, verborgen en je bent niet de enige die op die spaarzame plekjes aast. Dan red je het niet met een reactief rondje door de zaterdagkranten en de jobboards, opgevolgd door een obligaat briefje en een standaard CV. Op deze wijze stijg je nooit boven het solliciterende maaiveld uit. Als sollicitant zul je moeten leren zakelijk te verleiden. En om dat te leren en beseffen mag je best eens kijken hoe online marketeers dat doen.

Recent sprak ik Kevin Sebel van EN HR Solutions: “Recruitment is marketing”, beweerde hij stellig. In mijn ogen een waarheid als een koe. Bedrijven die in deze tijd nog denken weg te kunnen komen met een rijtje vacatures op hun website missen de boot als het gaat om de toppers in de markt. Maar ook voor sollicitanten gaat vaak hetzelfde op. Wanneer je nu nog denkt jouw topbaan uit de krant te halen dan raad ik je aan lekker op je passieve krent te blijven zitten. Maar dan vooral ook niet te zeuren. Die banen liggen buiten: in je netwerk, op social media en bij degenen die wel durven te zoeken en praten.

Tijdens het gesprek met Sebel realiseerde ik me dat menig sollicitant nog iets kan leren van de jobmarketing zoals deze wordt toegepast door een aantal vooruitstrevende bedrijven. “Wij maken altijd eerst een analyse van onze doelgroep, kijken wat hun achtergrond is, waar zij zich bevinden en hoe we ze kunnen bereiken.” En daar viel voor mij ook het kwartje. Kan het overgrote deel van de werkzoekenden niet een voorbeeld nemen aan deze aanpak?

Leer eens proactief te kijken naar de bedrijven waar jij naartoe wilt. Wat zoeken zij nu écht? Hoe ga je ze opvallen en hoe ga je ze benaderen? Jobmarketing vanuit bedrijfsoogpunt ligt in dezelfde lijn die proactieve sollicitanten zullen moeten bewandelen. Ga eens zoeken, kijken en verdiep je in je doelgroep. Als sollicitant kun je nog veel leren van de marketing aanpak. Is je doelgroep jong, dan werf je bijvoorbeeld via Instagram en Snapchat. Maar zoek je een senior director bij een woningbouwcorporatie dan kan je misschien toch beter adverteren met een oldskool vacature in de krant. Leer op die manier kijken naar je banenjacht. Waar zit je doelgroep en hoe ga jij die bereiken?

Recruitment is marketing, knoop het in je oren!

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.