Sponsored content
Sponsored content

Als ondernemer betaald op vakantie? Zo doe je dat!

Ja, ook in het zuiden van Nederland begint vandaag de zomervakantie. Iedereen blij! Maar als ondernemer is vakantie nemen niet vanzelfsprekend. De dagen waarop je niet werkt betekenen voor veel ondernemers ook geen inkomen. En een vakantiegelduitkering heb je jezelf waarschijnlijk ook niet gegeven.

Hoe kun je als ondernemer ervoor zorgen dat je met een ontspannen gevoel vrij kan nemen in de zomervakantie? Om dit voor elkaar te krijgen, geef ik vier concrete tips.

  1. Uurtje factuurtje? Durf genoeg te vragen
    Als je op interimbasis werkt en je laat je inhuren, kan ik er heel kort over zijn: zorg voor een fatsoenlijk uurtarief. Te veel ondernemers baseren hun uurtarief op wat gangbaar is in hun vakgebied of op wat opdrachtgevers maximaal over hebben voor de klus. Het kan ook zijn dat ze hun tarief bepalen op basis van wat als een goed bedrag voelt voor een uur werken.
  2. Mijn moeder zei vroeger altijd: “Als iedereen van de brug springt, is dat dat een reden voor jou om ook te springen, terwijl je ziet dat het gevaarlijk is?” Je hoeft je niet te voegen naar wat anderen doen als je je uurtarief wilt bepalen. In een goed uurtarief zit naast het uurtje werken ook een aantal belangrijke elementen ingecalculeerd: de verzekeringen die je moet betalen, je vaste kosten om je bedrijf in stand te houden, marges voor doorverwijsvergoedingen, een voorziening voor je oude dag, een buffer voor als je een keer zonder opdracht zit, doorbetaling voor je vakantiedagen en je vakantiegeld. Ja, je leest het goed. Dat allemaal. En eigenlijk nog meer. Werk je op inhuurbasis? Reken dan eens goed uit wat je uurtarief mag zijn om voor álles te betalen en niet alleen het uur dat je voor deze opdrachtgever aan het werk bent.

  3. Laat uurtje-factuurtje los
    Als je, net als ik, niet op inhuurbasis werkt, maar een eigen aanbod vermarkt, heb je meer mogelijkheden om ruimte te creëren om vrij te nemen in de zomer. Toch werken veel ondernemers die een eigen aanbod hebben nog steeds op uurbasis. Coaches brengen hun sessies per uur in rekening aan klanten. Accountants houden nauwkeurig alle gewerkte minuten bij en stellen op basis daarvan een factuur op. Voor sommige vakgebieden vraagt het creativiteit om de mogelijkheden te zien om uit het uurtje-factuurtje te komen.
  4. Vraag jezelf af: welke kennis, informatieoverdracht of instructies geef je nu steeds bij elke klant individueel opnieuw, die je ook in een andere vorm kunt bieden? Denk aan een PDF-document met instructies, video’s, audiofragmenten of werkboeken waarin je deze kennis of informatie verpakt en dit voor je klanten beschikbaar maakt als download, via e-mail of in een online leeromgeving.

    Zo hoef jij dit niets steeds voor elke klant opnieuw zelf te doen en tijd eraan te besteden. Je kunt voor deze waarde wél een factuur sturen aan je klant, maar je hebt het losgekoppeld van jouw persoonlijke tijd.

    De volgende stap is dat je wellicht dit deel van je werk als los aanbod kunt bieden in de vorm van een online cursus, een betaald e-book of een videoserie. Die kun je met wat slimme technische tools automatisch verkopen op je website en laten afhandelen zonder jouw tussenkomst. Dan heb je voor jezelf een mooie bron van passief inkomen gecreëerd.

  5. Schaal op
    Welk deel van je werk dat je nu een-op-een doet kun je in groepsverband gaan doen? Hoe kun je je aanbod schaalbaar maken? In mijn werk als businesscoach merk ik dat veel klanten dezelfde vragen hebben over ondernemen of bijvoorbeeld over de inhoud van mijn programma’s of trainingen. Om hen hierin toch persoonlijk te begeleiden breng ik hen bij elkaar in groepsbijeenkomsten. Aan tafel in een ruimte of online. Daarin stellen ze hun vragen en beantwoord ik die. Zo geef ik antwoord aan meerdere mensen tegelijk. Dat hoef ik dan maar één keer te doen.

    Kun jij voor jouw vakgebied en aanbod kennissessies met groepen klanten doen? Klanten bij elkaar brengen om te werken aan onderwerpen die je nu nog individueel behandelt? Door je aanbod schaalbaar te maken, besteed jij minder tijd per klant maar krijgt je klant, als je het goed aanpakt, toch de waarde waar hij voor komt en die je beloofd hebt.

  6. In 40 weken de jaaromzet door lanceringen
    Ik neem zelf elke schoolvakantie vrij, dat zijn twaalf weken per jaar. Voor veel ondernemers klinkt dat nog als een utopie. Dat besef ik. Ook als ondernemer moet je het voor jezelf mogelijk maken vakantie te kunnen nemen. Zorg dat je je jaaromzet haalt in het aantal weken dat je wilt werken, hoeveel dat er voor jou ook zijn.

    Als je dit wilt doen is het prettig als je controle kunt krijgen over je omzet. Ik doe dat door met lanceringen te werken. Dat betekent dat ik mijn aanbod heb opgebouwd uit een aantal programma’s en trainingen die elk slechts één of twee keer per jaar starten op een vaste datum. In de aanloop naar die startdatum werk ik intensief aan promotie en het ontvangen van nieuwe klanten. Buiten die perioden kun je bij mij geen klant worden. Het vraagt misschien even een omslag in je denken, maar je tijdsbelasting en werkdruk worden beheersbaar en je omzet valt te plannen. Het is zoveel fijner werken dan het hele jaar door druppelsgewijs en totaal onvoorspelbaar klanten ontvangen. Toen ik dat in het begin deed, kreeg ik de ene week vijf nieuwe klanten tegelijk en had ik het een periode ontzettend druk. De andere week kwam er niemand en moest ik maar afwachten wanneer ik weer een factuur kon sturen. Door met lanceringen te werken kun je erop sturen dat je voldoende verdient om de vakanties vrij te zijn.

  7. Als ondernemer mag je zelf zorgen voor je betaald verlof tijdens je vakanties. Welke opties ga jij onderzoeken voor jouw bedrijf? Fijne zomer!


    Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
    In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.