Coachartikel

Als je waarde wilt toevoegen, laat het dan zien

Ik hoor vaak: “Ik word niet gewaardeerd binnen mijn organisatie.” Of: “Mijn talenten worden niet gezien.” Herken je dat? Heb jij ook het gevoel dat jij niet op waarde wordt geschat binnen jouw organisatie? Voordat je jouw baan opzegt, kan het ook zijn dat er iets anders aan de hand is. Namelijk dat JIJ niet goed laat ZIEN welke waarde jij toevoegt. En als jij dat niet laat zien, is het ook heel lastig om gewaardeerd te worden. In dit blog geef ik je een aantal tips waarmee het jou wel lukt om je waarde te laten zien.

Hoe doe je dat; jouw waarde laten zien?

1. Wat doe jij?

Het begint ermee dat je heel duidelijk hebt, wat jij doet. Dus dat jij heel expliciet kunt benoemen welke werkzaamheden onder jouw verantwoordelijkheid vallen. Doordat je zo expliciet weet wat jij doet, wordt ook duidelijk waarvoor mensen niet bij jou hoeven zijn. Jij kunt goed aangeven welke waarde jij toevoegt voor de organisatie,

Let op: stap niet in de valkuil om die andere werkzaamheden erbij te doen, tenzij jou dit expliciet wordt gevraagd. Dat is waar het bij veel mensen mis gaat. Ze hebben een bepaalde verantwoordelijkheid en doen er iets extra’s bij. Gevolg: ze hebben het te druk om alles te doen en versloffen hun eigen taken. Daardoor ontvangen ze minder waardering, want hun toegevoegde waarde is afgenomen.

2. Voor wie doe jij dat?

Veel organisaties werken met clusters. Jij bent verantwoordelijk voor een bepaalde branche, specifieke klanten of een geografische locatie. Maak duidelijk voor wie jij er bent. Wees specifiek en richt je op die doelgroep. Zorg dat je je daarin verdiept zodat je extra waarde toevoegt met jouw in-depth knowhow.

Ook hierbij is een veel gemaakte valkuil ‘even mee te helpen buiten jouw territorium om’. Niet doen. Dat vertroebelt jouw expliciete toegevoegde waarde voor die specifieke doelgroep.

3. Waarom ben jij er goed in?

We hebben allemaal onze unieke en specifieke talenten. Op basis van jouw talenten heb jij jouw baan gekregen. Dat zijn jouw sterke punten. Zorg dus dat je die ook echt benut in jouw dagelijkse werk. Hiermee zal je al snel opvallen en krijg je waardering voor wat jij goed doet.

4. Welke probleem los jij op?

Niks maakt zo duidelijk hoe waardevol jij bent, als wanneer de nood aan de man is. Dus een brandweer wordt extra gewaardeerd als er een brand moet worden geblust. We weten wie we moeten bellen. Wanneer bellen we jou? Welk probleem los jij op in jouw organisatie? Zorg dat je dat helder hebt, en communiceert.

Je ondergewaardeerd voelen

Als jij gezien wilt worden om de waarde die jij biedt, zorg dan dat het duidelijk is wat je doet. Neem de bovenstaande 4 punten en ga eens voor jezelf na: “Is het voor mij duidelijk? Zo ja, is het voor mijn klanten, mijn leidinggevenden en mijn collega’s duidelijk?” En daar is het antwoord heel vaak nee. Wat betekent dat jij je snel ondergewaardeerd voelt en misschien zelfs overweegt om weg te gaan ‘omdat niemand mijn apprecieert’.

Gezien worden begint met communiceren

Laat het niet zo ver komen en zorg dat jij jouw toegevoegde waarde niet alleen kan laten zien maar ook kunt benoemen. Dus als jij de volgende keer met je leidinggevende om tafel zit en jij vraagt om die promotie, gaat het een stuk makkelijker als jij jouw toegevoegde waarde kunt benoemen.

Ga je naar een netwerkevent, en wil je nieuwe klanten bereiken? Zorg dat jij jouw waarde, dat wat jij jouw klant kunt bieden goed kunt omschrijven.

Ook bij een nieuwe baan van belang

En mocht dan, na al jouw effort om gezien te worden het resultaat nog niet zijn wat je wilt, dan ga je op zoek naar een andere baan. Die zal je makkelijk vinden nu je zo goed kunt aangeven hoe waardevol jij bent.

Over Yvonne van Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.