Sponsored content
Sponsored content

Als je té graag wilt voorkomen dat je je baas teleurstelt

Stel, je hebt een manager die je telkens weer opscheept met allerlei extra werkzaamheden, waardoor je regelmatig gefrustreerd de hele avond doorwerkt. Je sport niet meer, ziet de kinderen eigenlijk alleen nog in het weekend en denkend aan vakantie, verlang jij vooral naar heel veel slapen. Hoewel iedereen best hard werkt op kantoor, span jij misschien wel de kroon: jij maakt wel heel veel uren. Ondanks je voornemens lukt het je telkens niet een keer “nee” te zeggen.

Meer ontspannen werken voor love junks
De kans is groot dat je, zoals zovelen van ons, last hebt van love junk denken. Dat je, het woord zegt het al, soms dingen doet die niet gezond voor je zijn, omwille van de ’liefde’, de waardering van de ander. Je zegt tegen jezelf dat je moet voorkomen dat je hem of haar teleurstelt. Of dat je echt niet wilt dat er een conflict komt. De kans is groot dat je echt ongezond hard werkten te weinig opkomt voor je belangen om maar ver uit de buurt te blijven van datgene waar je voor vreest.

Dat denken doorbreken, is niet eenvoudig. Simpelweg tegen jezelf zeggen dat je nu beter voor jezelf gaat zorgen, echt zoiets wat je jezelf in de vakantie voorneemt, gaat je waarschijnlijk niet helpen om op het moment suprême echt nee te zeggen. Daarvoor zal je eerst meer zicht moeten hebben op de overtuigingen die, vaak onbewust, je gedrag bepalen.

De methodiek die je hierbij kan helpen is de RET (Rationeel Emotieve Training), een veelgebruikte methode die je kan helpen anders de veelheid aan gedachten en gevoelens te ontwarren. Vaak draaien je gedachten een beetje in cirkeltjes rond en ben je afwisselend boos op jezelf en je baas, verdrietig over dat er zo weinig begrip voor je is.

Misschien maak je je wel zorgen dat het teleurstellen van je baas betekent dat je geen goede opdrachten meer zult krijgen. Of vrees je dat je een negatieve beoordeling krijgt, met alle gevolgen vandien. Door meer zicht te krijgen op achterliggende overtuigingen, kun je jezelf helpen ‘gezonder’ te denken. Dat wil zeggen, meer gericht op een lange termijn belang in plaats van op de directe geruststelling.
RET methode

Loskomen van love-junk overtuigingen is niet gemakkelijk, juist omdat je omgeving vaak wel blij is met jouw inschikkelijkheid. Jouw baas of collega’s zitten vaak helemaal niet te wachten op die versterkte assertiviteit van jou. De kans is dus groot dat je kritiek krijgt of dat er een discussie ontstaat, juist datgene dat je al die tijd hebt geprobeerd te voorkomen. En waar je dus ook weinig mee hebt geoefend.

Kortom, het vergt een behoorlijke standvastigheid om van je ongezonde gewoonte af te komen. Binnenkort geeft Ester wat tips waarmee je je zelfinzicht vergroot en daarmee de kans om echt anders te gaan denken, voelen en handelen.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Ester (1961) studeerde Onderwijskunde en Arbeids- & Organisatiepsychologie. Ze werkte als hr-professional, docent aan de Hogeschool, consultant en ze startte een businessunit voor vrouwen en hun loopbaan. In 2012 richtte zij de Loopbaanonderhoudsgroep op, met als doel om werknemers te helpen beter voor hun eigen onderhoud te zorgen. En om werkgevers dat te laten faciliteren: Duurzame Inzetbaarheid 2.0. Ook schreef zij diverse boeken om mensen te helpen bij het vinden van hun pad op de arbeidsmarkt.