Sponsored content
Sponsored content

8 tips om meer kans te maken als interne sollicitant

Als interne sollicitant heb je een streepje voor, toch? Ze kennen je en ze weten wat ze aan je hebben. Je hebt relevante ervaring en een intern netwerk. Maar zo eenvoudig ligt het niet. De psyche van de mens werkt niet altijd even rationeel en dat geldt ook voor de leden van de selectiecommissie. Hoewel wij allemaal weten dat elk mens en dus ook elke medewerker een aantal beperkingen heeft, lijkt elke selectiecommissie de hoop te hebben de écht perfecte kandidaat te vinden. En daartegenover sta jij dan, met je inmiddels allang zichtbare tekortkomingen.

Hieronder tips om je kansen te vergroten wanneer je intern door wil groeien:

  • Zorg dat je ambities helder zijn
    Sturen op je kansen begint al ver voordat er een vacature opengesteld wordt. Het lijkt een open deur, maar veel mensen spreken onvoldoende helder uit dat het hun ambitie is om door te groeien. Vooral veel vrouwen gaan ervan uit dat ze het vanzelf wel horen als ze in aanmerking komen. Laat zien dat jij vertrouwen hebt in jezelf en dat je weet waar je heen wilt.
  • Laat je niet te snel ontmoedigen
    Niet iedereen zal enthousiast zijn, je zult concurrentie hebben maar schrik daar niet te veel van. Niemand heeft alleen maar fans. Bovendien heeft iedereen zijn eigen agenda en daar past jouw doorgroei misschien minder goed in. Dus trek jezelf negatieve signalen niet te persoonlijk aan.
  • Laat mensen wennen aan het idee
    Meedraaien in een project, vakantievervanging; het helpt jou allemaal om ervaring op te laten doen in een nieuwe rol. Bovendien helpt het je omgeving om jou in die nieuwe rol te zien. Zeker als je als junior bent gestart of een stap maakt van ondersteunend naar professional dan kan het beperkte voorstellingsvermogen van mensen vaak in je nadeel werken.
  • Zorg voor ambassadeurs
    Als interne kandidaat heb je ook een voordeel, namelijk dat er mensen zijn die je waarderen en die je kunt vragen dat bij gelegenheid ook eens uit te spreken bij de juiste personen.
  • Kijk kritisch naar je houding
    Als je wilt doorgroeien naar een zwaardere rol, presenteer jezelf dan ook op professionele wijze. Let bijvoorbeeld extra op stopwoordjes die duiden op je behoefte aan bevestiging (ja toch?) en op onnodige excuses. Zorg dat je zichtbaar bent in een overleg en, het klinkt misschien vreemd, lach niet te veel. Uit onderzoek blijkt dat ondergeschikten veel vaker lachen dan bazen. Waak vooral voor de verontschuldigende lach, waarmee je eigenlijk zegt: ‘vind me alsjeblieft aardig.’
  • Leef je in in de winst/verliesrekening van de beslissers
    Snap wat voor beslissers van belang is en probeer ze het vertrouwen te geven dat ze met jou hun doelen zullen bereiken. Als het streven is dat er rust in de organisatie komt, kun jij jezelf neerzetten als de stabiele rots in de branding. Als jouw manager zich zorgen maakt over zijn eigen positie, denk dan mee en toon je loyaliteit.
  • Benoem wat er gebeurt
    Als in het gesprek wel sterk ingezoomd wordt op jouw beperkingen, breng het dan als hypothese, op een opgewekte en niet verwijtende manier: “Ik kan me ook voorstellen dat we het gewoon meer hebben over mijn mindere momenten, omdat jullie die van andere kandidaten nog niet kennen…”. Zelfbewust en licht. Leuk is ook de vervolgvraag waarbij je het gesprek een draai geeft: “Want wat is voor jullie de belangrijkste reden om mij hier uit te nodigen, wat zien jullie als de belangrijkste aanknopingspunten?”
  • Zorg voor een alternatief
    Het is lastig die zelfbewuste en lichte toon te vinden, wanneer je het gevoel hebt dat dit eigenlijk je enige kans is op doorgroei. Voor je het weet klink je angstig en verbeten. Kijk dus opgewekt rond en zorg ook af en toe voor (netwerk)gesprekken elders.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Ester (1961) studeerde Onderwijskunde en Arbeids- & Organisatiepsychologie. Ze werkte als hr-professional, docent aan de Hogeschool, consultant en ze startte een businessunit voor vrouwen en hun loopbaan. In 2012 richtte zij de Loopbaanonderhoudsgroep op, met als doel om werknemers te helpen beter voor hun eigen onderhoud te zorgen. En om werkgevers dat te laten faciliteren: Duurzame Inzetbaarheid 2.0. Ook schreef zij diverse boeken om mensen te helpen bij het vinden van hun pad op de arbeidsmarkt.