Coachartikel

6 tips om netwerken leuk te maken

Veel mensen vinden netwerken spannend. Zo’n netwerkevent, met al die mensen die je niet kent. Hoe stap je daar naar binnen en wat moet je zeggen? In de loopbaantrajecten besteden we veel aandacht aan netwerken. Naast de dag-dagelijkse zaken je netwerk uitbreiden en onderhouden is arbeidsintensief en belangrijk als je continu verzekerd wil zijn van leuke opdrachten.

Mijn collega Yvonne gebruikt een aantal ‘geheugensteuntjes’, die ervoor zorgen dat je veel meer ontspannen een netwerkevent bezoekt. Ik deel ze graag met je, zodat jij een volgende keer met plezier en op je gemak naar een netwerkgelegenheid gaat en er de vruchten van kunt plukken!

  1. Je bent op een event om te verbinden.
    Verbind dus! Luister oprecht naar de ander, stel vragen, maak een grapje en ontspan. Iedereen is er namelijk met hetzelfde doel. Een connectie is dus sneller gemaakt dan aan de bar in je favoriete club. Je hoeft zelfs geen drankje voor iemand te kopen. Bedenk wat je graag zou willen weten van je gesprekspartners. Waar ben je nieuwsgierig naar? En wat zou jij zelf willen leren van de ander?
  2. Je hoeft jezelf niet te verkopen, ook al wil je nog zo graag een nieuwe baan of opdracht.
    Meestal kom je met vragen stellen en luisteren veel verder. Mensen vertellen graag over zichzelf. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Een netwerk opbouwen kost tijd. Zie de ontmoeting op een event als de eerste stap en spreek, indien er interesse is, af voor een vervolgontmoeting of telefoongesprek.
  3. Ga geen visitekaartjes scoren!
    Ben je weleens op zo’n event geweest waar het vooral leek te gaan om zoveel mogelijk mensen ontmoeten in een zo kort mogelijke tijd? En dan thuiskomen en je afvragen: ‘Wie zijn al die mensen?’ Niet doen dus! Het is slim om gegevens uit te wisselen bij interesse en een visitekaartje werkt dan natuurlijk goed. Het gaat echter niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit Je kunt beter een goed gesprek hebben met een handjevol mensen dan met heel veel. Aan dat laatste heb je in de praktijk namelijk minder.
     
  4. Stel je sociaal op.
    Iedereen is daar met hetzelfde doel en de meesten vinden het, net zoals jij, spannend. Sta je met iemand te praten en zie je iemand vlakbij alleen staan? Nodig diegene dan uit in je ‘kring’. Als je geen klik met iemand hebt, is dat sowieso een goed idee. Jij kunt je dan na een tijdje verontschuldigen. Sta je met iemand te praten met wie het echt niet klikt? Laat diegene dan niet alleen staan met de smoes ‘ik moet even naar de wc’, om vervolgens nooit meer terug te keren. Maar loop dan samen naar de bar en neem iets te drinken. Je hebt daar vervolgens weer meer kans om iemand anders tegen het lijf te lopen met wie je een gesprek kunt aanknopen.
  5. Weet wat je wilt zeggen.
    Mensen komen op een netwerk event om te horen wat jij doet. Wees voorbereid. Als je er tegenop ziet, oefen dan alvast thuis. Zeg je naam (je voor en achternaam noemen geeft 70% meer kans dat jouw naam blijft hangen) en wat je doet. ‘Senior manager bij PwC’ zegt mij niet zo veel. Maar ‘ik help organisaties met het stroomlijnen van hun HR afdeling’ vertelt me meer én nodigt uit tot vragen. Houd het eenvoudig en vermijd vaktermen. In andere woorden: zorg dat jouw tante Betty het snapt. Als deze lieve oude dame het begrijpt, kun jij het met iedereen delen.
  6. Volg op!
    Het is sowieso handig om die paar mensen die jij hebt gesproken te contacten na het event. Dit kan bijvoorbeeld door een e-mail en door een gepersonaliseerde uitnodiging op LinkedIn te sturen. Als je graag langer met iemand zou willen praten, nodig hem dan uit voor een vervolgafspraak. Geef duidelijk aan waarom je graag zou willen afspreken, wanneer en hoe lang. Bijna niemand slaat een half uur koffie drinken af, zeker niet als ze in detail kunnen vertellen wat ze doen. Veel mensen vinden het leuk om te mogen praten over hun werk als ze daar enthousiast over zijn!

 

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.