Sponsored content
Sponsored content

4 redenen om als ondernemer jouw personal brand te managen

De wereld van ondernemen is in een klein decennium enorm veranderd. Het uitgroeien tot een sterk merk was voorheen alleen een zaak voor tv-persoonlijkheden, popsterren, of politici die op de televisie zichtbaar waren, maar vandaag de dag bieden social media ons easy access tot een bereik dat in potentie minstens zo groot is of zelfs groter.

Je bent al een merk
De eerste indruk die je als ondernemer maakt is niet langer een handdruk op een netwerkbijeenkomst of in een verkoopgesprek. Jouw online aanwezigheid maakt dat je gesprekspartner vaak al vóór dat moment zijn eerste indruk of mening over je gevormd heeft. Dus of je nu wilt of niet: je bent al een personal brand. En omdat je toch in een hokje gestopt zult worden, kan je het beste zelf bepalen welk hokje dat is.

Kies je hokje
Slecht nieuws dus voor wie het “personal branding”-verhaal nog even wilde laten liggen: je bent immers al een merk. Google jezelf maar eens: wat je te zien krijgt is feitelijk hoe jouw (online) brand er op dit moment uitziet. Wat er offline over jou en je business gezegd wordt als je er niet bij bent, is lastiger te bepalen. Jouw personal brand is in essentie de perceptie van anderen. Hoeveel je ook investeert in jouw merk, de inhoud en beleving daarvan wordt uiteindelijk bepaald door de markt. Valt er dan weinig te sturen? Zeker niet!  Wat je wilt is dat jouw personal brand weergeeft wie je werkelijk bent en wat je te bieden hebt. En dat je merk je ondersteunt in de doelen die je hebt in je ondernemerschap. Daarvoor kun je bewust en doelgericht jouw merk managen.

4 redenen om jouw merk te managen en voor je te laten werken

  1. Het brengt focus in je ondernemerschap
    Voor je je personal brand kunt vormgeven en managen moet je exact weten wat je te bieden hebt en voor wie. Wat is jouw unieke toegevoegde waarde? Welk probleem los jij op? En voor wie? Je zult hierin keuzes moeten maken en scherpte moeten krijgen. Met dat fundament kun je bouwen aan je merk. Het geeft richting voor wat je wel en niet moet doen, waar je wel en niet zichtbaar wilt zijn, welke markten je wel en niet actief moet benaderen en welke kansen je wel of niet moet najagen of pakken.
  2. Het geeft helderheid over je positie in de markt
    Hoe duidelijker jij kunt overbrengen welk probleem je oplost en voor wie, hoe beter potentiële klanten weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Bovendien kan op die manier je netwerk je helpen om je in contact te brengen met relevante personen, passende verbindingen te maken of interessante leads door te geven. Authenticiteit en consistentie zijn hierbij van groot belang: alles wat je doet en zegt, op alle plekken online en offline, moeten een zelfde beeld van jou en de waarde die je toevoegt overbrengen.
  3. Het vergroot je expertstatus
    Hoe beter je jouw personal brand uitdraagt door bijvoorbeeld blogs, opdrachten, social media-uitingen etc., hoe groter jouw status als expert in je vakgebied wordt. Daarom is het ook hier van belang dat je een duidelijke focus kiest. Waar wil je om bekend staan? Hoe meer informatie en content jij verspreidt op jouw vakgebied, hoe sneller je wordt gezien als expert in dat vak. Mits je content waardevol is uiteraard. Vergeet daarnaast niet dat ook de opdrachten die je doet bepalend zijn voor de mate waarin jij als expert gezien wordt of gezien kunt worden. Excellent werk afleveren, maar vooral ook opdrachten die passen bij je expertise, maken dat je gezien en gevraagd wordt voor opdrachten passend bij jouw expertise.
  4. Het helpt je je netwerk te laten groeien
    Hoe sterker, consistenter en duidelijker je personal brand, hoe beter mensen je kunnen en zullen vinden. Wanneer je merk sterk is en positieve emoties oproept, zullen mensen die op zoek zijn naar je expertise of in aanverwante vakgebieden werken, met je in contact willen komen. Via social media of netwerkbijeenkomsten ontmoet je makkelijker samenwerkingspartners, ambassadeurs en uiteraard klanten.

Focus in je ondernemerschap zorgt dat je de juiste dingen doet. Helderheid in de markt en een expertstatus zorgen ervoor dat de juiste opdrachten naar je toe komen. Een groter netwerk zorgt voor meer ambassadeurs en potentiële klanten. Dus waarom zou je wachten met het managen van jouw personal brand?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.