Coachartikel

Drie redenen waarom een baan naast je bedrijf een goed idee is

“Maar ik kan er echt nog niet van leven dus ik heb er nog een baan naast. Maar die wil ik echt zodra het kan opzeggen!”

Als businesscoach spreek ik veel ondernemers, zoals deze getalenteerde vrouw van eind dertig. Ze had de afgelopen drie jaar gedaan wat ze kon om klanten te vinden voor haar bedrijf. Maar buiten de klanten die ze via vrienden had gevonden, had ze nog niet genoeg klanten om te kunnen leven van haar bedrijf. Daarom had ze haar baan in loondienst behouden.

In haar verhaal hoorde ik vrij snel wat ze anders had kunnen doen waardoor haar bedrijf sneller had kunnen groeien. Het raakte me te beseffen dat ze met de juiste hulp, kennis en ervaring waarschijnlijk een ander resultaat had kunnen bereiken en zich nu totaal anders had kunnen voelen over haar bedrijf en haar succes. Maar vooral raakte me de schaamte die ik hoorde in haar woorden.

Ze voelde zich nog geen volwaardige ondernemer en schaamde zich ervoor dat ze haar baan nog nodig had.

Haar verhaal is niet uniek. Ik zie veel startend ondernemers die in deze situatie zitten en deze onbewust in stand houden. Door over hun bedrijf te spreken in termen als “ik heb een bedrijfje naast mijn baan”, “mijn omzet stelt nog niet zoveel voor” of “maar al mijn klanten komen via vrienden en familie dus ik ben nog niet echt serieus bezig.”

Jouw expertise en kunde staan los van het feit dat je bedrijf op dit moment nog niet zo succesvol is als je zou willen. Het doet niets af van wat je waard bent en voor je klanten kunt betekenen. Sterker nog, ik zie dat juist de meest kundige mensen soms de minste klanten lijken te hebben. Omdat zij zichzelf niet willen overschreeuwen of juist hun geld en tijd investeren in het nog beter worden in hun vak dan in het leren hoe je een goede ondernemer bent en klanten vindt.

Want ondernemen is een vak. Het vraagt specifieke vaardigheden die je helpen succesvol te ondernemen. Vrijwel niemand wordt als een ondernemer geboren. Gun het jezelf te leren hoe je je talenten en kunde vertaalt naar een aanbod waarvoor een specifieke groep mensen heel graag wil betalen. En leer van voorbeelden en werkende marketingstrategieën hoe je zichtbaar kunt worden en klanten kunt bereiken.

En voor je het weet zul je jouw baan kunnen opzeggen! Maar zolang je die baan nog hebt, omarm hem!
Want voor nu brengt het je drie grote voordelen die van groot belang zijn om succesvol te ondernemen.

1. Een vast inkomen brengt stabiliteit
Ondernemen is een spannende reis. Je gaat nieuwe dingen doen die je nog nooit gedaan hebt. Dat is op z’n zachtst gezegd een uitdaging voor de meeste mensen. Als er vanaf het eerste moment een hoge druk op ligt omdat je zo snel mogelijk een goed inkomen moet verdienen met je bedrijf, maakt dat de meeste ondernemers die ik ken niet effectiever en creatiever. Uit onderzoek dat Harvard-econoom Mullanaithan en Princeton-psycholoog Shafir in 2013 publiceerden is gebleken dat mensen die financiële zorgen hebben, minder verstandige keuzes maken omdat ze een groot deel van hun hersencapaciteit gebruiken om hun problemen en zorgen te trotseren. En dat geldt in zekere mate ook voor ondernemers die nog onvoldoende verdienen. De grootste sleutel tot groeien met je bedrijf is acties ondernemen met focus en vertrouwen. Risico’s kunnen nemen. Een keer iets uitproberen dat faliekant mislukt. Zelfverzekerd spreken over wat jij klanten te bieden hebt. Hoe je een duidelijke marketingboodschap maakt kun je uit boekjes halen, maar jezelf met zelfvertrouwen en overtuigingskracht presenteren op netwerkevents en aan potentiële klanten is een inner game.
De stabiliteit die een vast inkomen je brengt, haalt in ieder geval de financiële druk eraf zodat je dit met meer ontspanning, focus en vertrouwen kunt doen.

2. Een baan brengt je een netwerk
Als je nog regelmatig naar een vaste werkplek gaat waar je collega’s en andere mensen ontmoet, blijf je actief je netwerk onderhouden en vergroten. Toen ik in 2007 begon terwijl ik pas net in een nieuwe stad woonde, vond ik mijn eerste klanten via mijn collega’s. Het hielp mij om in een nieuwe leefomgeving waar niemand me kende, binnen no time via mijn netwerk van mijn baan in loondienst, nieuwe mensen en ook klanten te ontmoeten. Aarzel dus niet om je collega’s echt van de hoed en de rand te vertellen over wat je precies doet en voor wie je iets kunt betekenen. Veel startend ondernemers houden zich hierin klein. Anderen vragen dan hoe het met “hun bedrijfje” gaat. Reageer daar met pit op: “Het gaat heel goed met mijn bedrijf, dank je wel! Ik mag steeds meer (vul hier je specifieke doelgroep in) helpen om (vul hier specifiek in welk probleem je oplost voor je klanten). Dus als je nog mensen kent die worstelen met (vul het probleem of vraagstuk van je ideale klanten in), aarzel niet ze naar me door te sturen. Wil je mijn kaartje?”.

Laat je dus niet door andere ondernemers of mensen in je omgeving neerzetten als een ondernemer die er een bedrijfje als hobby naast heeft. Je bent een serieuze ondernemer die elke dag een stap dichtbij een succesvol bedrijf is. Het zijn de ondernemers die zichzelf vanaf dag één zien en gedragen als een serieuze ondernemer die uit deze fase groeien en hun baan op kunnen zeggen zodra hun bedrijf flink groeit.

3. Een baan biedt financiële ruimte
Niets zal je helpen sneller te groeien dan de hulp inschakelen van mensen die het wiel al hebben uitgevonden. Uit het verhaal van de ondernemer die ik sprak hoorde ik direct welke kleine dingen ze vanaf het begin anders had kunnen doen. Nogmaals, ondernemen is een vak. En het is te leren. “Ja maar ik heb nog niet genoeg omzet dus ik kan niet investeren in business coaching!” zeggen veel startend ondernemers. Ik snap dat het heel onlogisch voelt om te investeren van je spaargeld of om geld uit te geven voordat je het verdiend hebt. Maar helaas is de praktijk zo dat de investering juist vóór de omzet komt. Door te investeren in de kennis over hoe je je bedrijf neerzet, hoe je je aanbod slim opbouwt, hoe je op een integere en natuurlijke manier marketing en sales kunt doen, help je jezelf veel sneller te groeien. Veel ondernemers maken die keuze niet omdat ze wachten tot het kloppend voelt om te investeren. Helaas betekent dat vaak dat ze na een aantal jaren hun bedrijf opgeven omdat de mensen in hun omgeving vinden dat ze “nu wel lang genoeg geprobeerd hebben” en de omzet uitblijft. Uit cijfers die het CBS in november 2018 deelde, bleek dat 1 op de 3 startend ondernemers binnen een jaar weer gestopt is. Omring jezelf dus met andere ondernemers die serieus kiezen voor hun bedrijf en hun succes. Investeer in de kennis die je nodig hebt om je bedrijf serieus aan te pakken. Het geluk dat je hebt als je nu een baan hebt, is dat je geld apart kunt leggen om te investeren in de groei van je bedrijf. Gun jezelf dat. Het helpt je sneller te gaan dan je zonder hulp zou kunnen gaan.

Graag delen mijn collega’s Marianne en Yvonne en ik onze kennis met je tijdens het event ‘“Get your business off the ground’” op 15 juni!
Een inspirerende en waardevolle training sdag voor jou als je startend ondernemer bent, nog wilt gaan starten of als je al een tijdje bezig bent maar je bedrijf voor jouw gevoel wel een flinke boost kan gebruiken!
We delen op deze dag welke concrete acties jij mag nemen om te kiezen voor het succes van jouw bedrijf. We delen de ondernemersvaardigheden die hét verschil zullen maken voor jouw resultaten in je bedrijf en het stappenplan waarmee jij de juiste stappen in de juiste volgorde zet om je idee en plan tot een succesvol bedrijf te maken.
Een dag met andere gedreven ondernemers die net als jij klaar zijn om te kiezen voor hun succes.
Voel je welkom om erbij te zijn!
Aanmelden kan via Start jouw droombedrijf

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.