Coachartikel

3 acties die je bedrijf laten groeien – deel 3

Als businesscoach werk ik met klanten om hun droombedrijf te bouwen en laten groeien. Wat maakt dat groei in jouw bedrijf mogelijk wordt?
Harder werken, een valkuil waar veel ondernemers in trappen, is meestal niet de weg. Slimmer en strategischer ondernemen helpt je werkelijk verder.

In deze 3-delige blogserie deel ik met je welke 3 acties jij kunt nemen om jouw bedrijf te laten groeien. In het eerste blog uit deze serie deelde ik dat focus aanbrengen het snelst tot groei leidt en hoe je dat doet. In het tweede deel leg ik uit waarom je altijd een stap verder kunt gaan dan je denkt. In dit laatste blog deel ik welke krachtige tool je kunt inzetten om sneller te groeien

De kracht van een mastermind
In 1937 kwam het boek “Think and grow rich” van Napoleon Hill van de drukpers. Het was het resultaat van ruim 20 jaar onderzoek dat hij uitvoerde en eerder al in een wetenschappelijk magazine publiceerde wat niet veel mensen was opgevallen. De titel kan je op het verkeerde been zetten. Het boek gaat over veel meer dan snel rijk worden. Als businesscoach met een sterke focus op ondernemen met je intuïtie werd ik zelfs behoorlijk blij van een groot deel van wat er in het boek gedeeld is.

In dat boek noemt Hill voor het eerst de term mastermind. Carnegie had hem verteld dat het succes van zijn bedrijf mede te danken was aan het feit dat hij onder de knoppen van zijn telefoon een aantal collega ondernemers had die hij elk moment kon bellen. Bij het bestuderen en interviewen van meerdere grote succesvolle ondernemers uit die tijd, had Hill gezien dat zij hun weg naar succes mede te danken hadden aan het feit dat zij zich omringden met collega ondernemers en hun adviseurs die de kennis en ervaring hadden die zij mistten. Gun jezelf de 4 grote voordelen die een mastermind je biedt.

Een mastermind geeft toegang tot veel meer kennis

Een van de factoren voor een financieel succesvol bedrijf is Accumulated experience, ofwel de enorme opeenstapeling van praktijk- en levenservaring. Dat is cruciale kennis die onmisbaar is om een bedrijf succesvol te maken. Als jij jouw bedrijf wilt laten groeien, gun het jezelf dan het niet alleen te doen. Waarom zou jij zelf het wiel opnieuw uitvinden? Zoek een groepje ondernemers die jou optillen en hun ervaring met jou willen delen en jij die van jou met hen.

Een mastermind vergroot je netwerk
Naast dat je ervaring en kennis deelt met je mastermindgroep, deel je uiteraard ook elkaars netwerken. Je kunt je voorstellen hoezeer jouw netwerk vergroot wordt als je onderdeel uitmaakt van een mastermind. Niet alleen bouw je een relatie op met je mastermindgroep, maar ook heb je toegang tot hun netwerk. Bij een groep van acht betekent dat dat jouw netwerk in potentie dus acht keer zo groot wordt!

Een mastermind geeft structuur
De leden van een mastermindgroep komen met vaste regelmaat samen om de ontwikkelingen in hun bedrijf te bespreken. Ze leggen cases aan elkaar voor en delen hun processen, voortgang en resultaten. Een mastermind biedt daarmee een structuur die houvast geeft en zorgt dat jij je aandacht blijft richten en vooruit blijft gaan. Door de band die jullie samen onvermijdelijk gaan bouwen zul jij de bijeenkomst met jouw mastermind groep veel minder snel afzeggen zoals jij wellicht met jouw wekelijkse sportles wel sneller doet. Een fijne stok achter de deur dus!

Een mastermind inspireert succes
Maar een mastermind biedt meer dan het delen van kennis, ervaring en je netwerk. Het is precies op dit punt dat ik blij werd van wat er in het boek gedeeld werd, omdat dit exact is wat ik zie gebeuren bij de mastermindgroepen die ik als businesscoach elk jaar begeleid. Er wordt wel gezegd dat je zo succesvol bent als de vijf mensen met wie je het meest omgaat. Wat ik keer op keer zie gebeuren is dat de ondernemers in mijn mastermindgroepen vele malen meer bereiken dan dat ze alleen zouden doen. Kennis is daarin verre van de enige factor.

Werken in een groep maakt dat je samen een energie opbouwt. De successen van individuen in de groep steken de anderen aan. Daar kun jij je denk ik levendig iets bij voorstellen. Wanneer een collega ineens drie uitverkochte trainingsgroepen heeft, ga jij sneller geloven dat jij het ook voor elkaar kunt krijgen. Succes krijg je door je te omringen met succes. Je hoeft daar echt geen dingen voor te doen die niet bij je passen of jezelf anders voor te doen. Omring je met mensen die op hetzelfde punt staan als jij, of liefst iets verder. Zorg dat je zowel kennis en ervaring brengt maar zeker ook haalt. Als jij degene bent die het meeste deelt en geeft is er onvoldoende balans. Helaas hoor ik vaak dat ondernemers een mastermindgroep starten. Hoewel ik dat enorm toejuich, betekent het soms dat ze zich omringen met ondernemers die het lastig vinden positief te blijven, elkaar versterken in de gedachte dat de markt heel vol is en er veel concurrentie is. Dat is niet motiverend. Omring je met positieve mensen die bereid zijn in actie te komen om hun bedrijf te laten groeien.

Een goede mastermind steunt elkaar, is vrij van het gevoel van concurrentie en staat open om samen een energie op te bouwen waarin veel meer mogelijk is en indien het past, ook samen te werken. In mijn masterminds is het afstemmen op de energie die wordt opgebouwd een groot aandeel van het succes. Gun het jezelf mee te liften op de vibe van een mastermind groep die je helpt sneller te groeien dan je in je eentje zou doen.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.