Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.
Coachartikel

3 acties die je bedrijf laten groeien – deel 2

Als businesscoach werk ik met klanten om hun droombedrijf te bouwen en te laten groeien.  Wat maakt dat groei in jouw bedrijf mogelijk wordt? Harder werken, een valkuil waar veel ondernemers in trappen, is meestal niet de juiste weg. Slimmer en strategischer ondernemen helpt je daarentegen werkelijk verder.

In deze 3-delige blogserie deel ik met je welke 3 acties jij kunt nemen om jouw bedrijf te laten groeien. In het eerste blog uit deze serie deelde ik dat focus aanbrengen het snelst tot groei leidt en hoe je dat doet. In dit tweede deel leg ik uit waarom je altijd een stap verder kunt gaan dan je denkt.


Als je denkt alles al gedaan te hebben, ga dan verder
Dus je wilt groeien. Vol enthousiasme heb je jezelf doelen gesteld. Dit jaar wordt het anders. Dit jaar breek je door alle plafonds. Het raakt me dat ik vaak ondernemers spreek die met me zouden willen werken maar de investering nu nog niet willen of kunnen doen. “Ik ga eerst zorgen voor meer omzet, dan kom ik terug!” zeggen ze dan. Geweldig natuurlijk. Ik gun het elke ondernemer om goed te kunnen leven van zijn bedrijf of in ieder geval de omzet te behalen die voor hem perfect voelt. De realiteit is echter vaak helaas anders. Sommige van die ondernemers spreek ik een jaar later weer om samen te concluderen dat er niet veel veranderd is.

Om er maar weer een foute tegeltjeswijsheid in te gooien: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” We weten dit, en toch handelen veel ondernemers er niet naar. Ongemerkt doen we vaak lange tijd precies dezelfde dingen als we altijd al deden. Hoewel dat soms lange tijd juist tot mooie resultaten heeft kunnen leiden, mogen we vooral ook onszelf blijven vernieuwen. De wereld verandert. Onze markt en klanten veranderen. Ook wij mogen voortdurend blijven bewegen om nieuwe dingen te doen die we eerder nog niet deden. Alleen dan krijgen we immers een ander resultaat.

Groei vraagt dat je andere dingen doet of de dingen anders doet
Het is heel simpel: als wat je doet nu niet tot de gewenste resultaten leidt moet je dus andere dingen doen. Of je moet de dingen die je doet anders aanpakken. In de praktijk kunnen dat eenvoudige stappen zijn. Eén van mijn klanten bijvoorbeeld had haar prachtige aanbod onder de aandacht gebracht in haar netwerk en bij een aantal slimme strategische samenwerkingspartners. Toen ze merkte dat het aanbod nog wel wat intensiever zichtbaar mocht worden gemaakt door die samenwerkingspartners mailde ze hen met dit verzoek. Dat leverde geen actie op. Ze vertelde me “Ik heb er echt alles aan gedaan. Ik heb 3 keer gemaild maar geen reactie gekregen. Wat nu?”
Dat is een mooie uitspraak. Want mijn ervaring is dat wanneer mijn klanten zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben om hun gewenste resultaten te bereiken ze vaak in mijn ogen nog minstens 5 andere dingen kunnen doen die ze nog niet hebben gedaan. In het geval van mijn klant vroeg ik haar of ze haar samenwerkingspartners gebeld had. Simpele vraag toch? Dat had ze niet gedaan. Waarom niet? Bellen was voor haar net een stapje oncomfortabeler. Ze communiceerde altijd bij voorkeur via email.

Als je wilt groeien zul je op alle momenten dat je denkt alles gedaan te hebben wat je kon, net een stap verder moeten zetten. Je hebt alles gedaan wat je normaal ook zou doen, in dit geval 3 keer mailen. Maar je hebt nog niet die ene actie gedaan die net een stapje verder gaat. Meestal is dat een actie buiten je comfort zone dus die verzin je niet zo snel. Maak er een gewoonte van om steeds als je denkt dat je er alles aan gedaan hebt, jezelf af te vragen: oké, en wat kan ik nu nog meer doen?

Je brein en creativiteit zullen je aansporen om een antwoord te vinden. Probeer het maar eens!

In het laatste deel van deze 3-delige blogserie deel ik hoe je jezelf helpt om spannende nieuwe dingen doen makkelijker én effectiever te maken. Tot de volgende keer!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.