Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Nooit meer naar de pomp, maar ‘tanken’ voor de deur

Je eigen groene ‘energiecentrale’ aan huis, die stroom levert voor je huishouden en je auto: dankzij de nieuwste ontwikkelingen in zonne-energie is dat minder futuristisch dan het klinkt.

Er voltrekt zich een zonne-energierevolutie in Nederland, waarin onze auto’s en huizen de hoofdrol spelen. Kijk je goed om je heen, dan zie je op steeds meer daken van nieuwe en bestaande woningen zonnepanelen verschijnen. Alleen al in het afgelopen jaar zijn er meer dan drie miljoen zonnepanelen geplaatst in ons land.
Niet zo gek als je bedenkt dat de investering in zonnepanelen zich in circa zes jaar terugverdient. Dat komt weliswaar deels door de nu nog bestaande mogelijkheid tot salderen: elektriciteit die je niet zelf gebruikt, kan je terug verkopen aan het net. Juist deze regeling lijkt door het huidige kabinet te worden aangepakt. Minister Wiebes werkt momenteel aan een nieuwe regeling die 5 miljard euro moet gaan besparen, ten koste van de salderingsregeling. Steeds meer particuliere panelenbezitter kiezen daarom voor een accu en een elektrische auto: minder elektriciteit terug verkopen aan het net, maar geen dure tankbeurten meer aan de pomp.

Je eigen energiecentrale

In tegenstelling tot wat critici vaak beweren, geven subsidies al lang niet meer de doorslag, want die zijn vrijwel overal afgeschaft. Vooral de genoemde vlotte terugverdientijd en het feit dat mensen zich bewust zijn van het klimaatprobleem helpen mee. De combinatie met (deels) elektrisch rijden is dan helemaal ideaal. Met zonnepanelen creëer je feitelijk je eigen energiecentrale, waarmee je de zelfgeproduceerde elektriciteit levert aan je huis en je auto. De nieuwste elektrische auto’s, zoals de Audi e-tron, zijn bovendien geschikt voor ‘smart charging’. Hierbij bepaalt de auto de ideale laadmomenten, aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen, de weersverwachting, de overige energieverbruikers in het huishouden én de benodigde acculading voor de volgende rit.

Groen moet ook écht groen zijn

De volgende stap is de toevoeging van een accu aan de thuiscentrale. Hierin kun je zonne-energie opslaan op momenten dat deze niet wordt verbruikt, en kun je de elektriciteit gebruiken voor het opladen van de auto op een later moment. Immers: het is essentieel dat de inzet van elektrische auto’s hand in hand gaat met de toename van écht groene stroom. Reiner Mangold, hoofd Duurzame productontwikkeling bij Audi zegt daarover: “Als je in een elektrische auto rijdt en die oplaadt met elektriciteit op fossiele basis, dan is de ecologische voetafdruk nog gróter dan die van een auto met dieselmotor.”

Zakelijke zonnepanelen

Ook in de industrie gaat het hard wat betreft zonne-energie. Meer dan de helft van de vorig jaar geplaatste zonnepanelen wordt zakelijk gebruikt. De Brusselse fabriek waar Audi zijn elektrische e-tron-modellen zal gaan maken, is volledig CO2-neutraal en heeft de grootste zonnepaneleninstallatie in de regio. Ter illustratie: de energie die de panelen jaarlijks opwekken is genoeg om meer dan 33.000 elektrische auto’s op te laden.

Nieuwe samenwerkingen: ook in e-mobility

Samenwerken in technologie, zoals ook de spelers in de energiemarkt doen: dat is Audi op het lijf geschreven. Op weg naar emissievrij rijden spelen geavanceerde technologie en nieuwe samenwerkingen een cruciale rol. Zo hebben Audi en Porsche de handen ineengeslagen met BMW, Ford, Mercedes-Benz en Shell in IONITY. Het doel is om in 2020 circa 400 snellaadstations voor elektrische auto’s in gebruik te hebben, óók in meer afgelegen gebieden. Dit pan-Europese netwerk maakt gebruik van High-Power-Charging (HPC). Elk laadpunt heeft een capaciteit van maximaal maar liefst 350 kW, waarmee een elektrische auto in de toekomst in iets meer dan tien minuten weer vol zou moeten kunnen zijn. Audi komt voor e-tron-rijders met een eigen Audi laadpas die overal in Europa te gebruiken is, ook bij de IONITY stations. Vanaf 2019 is het zelfs mogelijk zonder pas te laden dankzij het plug & charge concept. Hierbij weet de laadpaal automatische welke auto is ingeplugd. Zo wordt het laden van een elektrische auto nog makkelijker dan het tanken van benzine. Benieuwd hoe de nabije toekomst volgens Audi eruit ziet? Of zo snel mogelijk een elektrische Audi rijden? Kijk dan op zero.audi.nl/nl