Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Minder plastic verpakkingen: wint milieu het van gemak?

Plastic afval is een groot probleem: daarvan zijn we ons allemaal inmiddels wel bewust. Maar wat gaan we ertegen doen? Zijn we als consumenten wel bereid milieu vóór gemak te laten gaan?

Een plastic zak om je gesneden bruin, plastic folie over de broccoli, melk in een plastic fles, en kaas en vleeswaren in een plastic bakje. Kijk in je boodschappenkar, en je ziet meteen hóe groot het plasticprobleem is waar we als consumenten een aandeel in hebben.
In de zoektocht naar een duurzamere samenleving is vermindering van plastic afval een hobbel die óók genomen moet worden, naast emissievrije mobiliteit en duurzame energievormen. En dat is een flinke hobbel. Exacte cijfers voor Nederland ontbreken, maar we weten dat de gemiddelde Europeaan verantwoordelijk is voor zo’n dertig kilo plastic afval per jaar. Dat is een enorme berg, want plastic weegt niet veel. En van al het plastic dat we dagelijks gebruiken, gooien we de helft binnen een half uur weg!

Minder verpakkingen?

Vermindering van plastic afval blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk. Hoe komt dat toch? Simpel, zeggen sommigen: als mens willen we een beter milieu, maar als consument willen we gemak. Dat is waar de schoen wringt. Op weg naar een wereld zonder plastic afval wordt boodschappen doen een stuk ingewikkelder. Misschien zijn we intussen wel gewend aan het verbod op gratis tasjes. Maar de volgende, lastige stap is het terugdringen van plastic verpakkingsmateriaal. De Europese Commissie maakte vorige maand bekend regels te willen invoeren die wegwerpplastic moeten verbieden. Dat is een mooi begin, maar dan hebben we het vooral over wegwerpproducten zoals plastic bekertjes, roerstaafjes en rietjes. Verpakkingsmateriaal is veel lastiger uit te bannen.

Gemak wint het nog van milieu

Op kleine schaal zijn er wel al verpakkingsvrije winkels. In New York vind je hippe winkels waar klanten hun eigen potjes, zakjes of bakjes komen vullen met granen en kruiden. En ook in Duitsland en België zie je dit soort winkeltjes opkomen. Maar in Nederland slaat het concept nog niet aan. Diverse duurzaamheidspioniers hebben hun deuren alweer moeten sluiten wegens een gebrek aan omzet. De reden: de Nederlandse consument is gewend aan gemak, en wil zijn boodschappen het liefst in één winkel doen. Bulkwinkels met een beperkt assortiment zijn dan lastig. Wellicht zijn we te efficiënt geworden? En er is nog iets. Paradoxaal genoeg helpen plastic verpakkingen ook tegen verspilling. Een goed voorbeeld: een strak in plastic gestoken komkommer is veel langer houdbaar dan een ‘naakte’ komkommer. En vergeet niet dat verpakkingen ook informatie bieden voor de consument.

Initiatief bij producenten

Als de consument nog massaal gaat voor gemakkelijk en goedkoop, moeten we de grote stappen dan verwachten van fabrikanten en supermarktketens? Daar lijkt het wel op. Woonwarenhuis IKEA zette onlangs een mooie stap door plastic wegwerpproducten te gaan uitfaseren. Uiteindelijk wil men alle plastic producten voor eenmalig gebruik uit de schappen weren, en zou je er dus zelfs geen plastic vuilniszakken meer kunnen kopen. En ook supermarktketen Coop liet vorig jaar zien wat er kan, door over te stappen op afbreekbare verpakkingen voor al het biologische vlees. De grote uitdaging daar is ervoor te zorgen dat consumenten de bakjes ook daadwerkelijk in de groenbak gaan gooien. Een kwestie van goed informeren en blijven uitleggen, meent de retailer.
Michiel Roscam Abbing van de Plastic Soup Foundation vertelde onlangs in de media dat hij het terecht vindt dat de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument wordt gelegd. Op grote spontane gedragsveranderingen bij de consument hoeven we immers niet te rekenen. Efficiency en gemak laten zich niet eenvoudig verdringen. Hij roept producenten dan ook op zelf actief oplossingen aan te dragen. Een spannende uitdaging voor de komende jaren.

Duurzame initiatieven: ook in e-mobility

Net als de levensmiddelenindustrie is ook de autoindustrie volop bezig met de ‘road to zero’. Audi gaat daarin graag voorop, en initieert op de weg naar emissievrij rijden volop nieuwe samenwerkingen. Zo hebben Audi en Porsche de handen ineengeslagen met BMW, Ford, Mercedes-Benz en Shell in IONITY. Het doel is om in 2020 samen circa 400 snellaadstations voor elektrische auto’s in gebruik te hebben, óók in meer afgelegen gebieden. Dit pan-Europese netwerk maakt gebruik van High-Power-Charging (HPC). Elk laadpunt heeft een capaciteit van maximaal maar liefst 350 kW, waarmee een elektrische auto in de toekomst in iets meer dan tien minuten weer vol zou moeten kunnen zijn. Samen met partners werken aan een groter doel, daar gaat het om! Benieuwd hoe de nabije toekomst volgens Audi eruit ziet? Of zo snel mogelijk een elektrische Audi rijden? Kijk dan op zero.audi.nl/nl