Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De auto van morgen is óók waterbesparend

Water, auto’s en ‘zero emission’: dat lijkt nou niet direct een logische combinatie. Toch is duurzaam watergebruik een belangrijk punt waarop de auto-industrie innoveert.

Zonder water geen auto’s. Van de voedsel- en kledingindustrie is bekend dat zij grote hoeveelheden water verbruiken, maar ook bij het maken van een auto is heel wat water nodig. Zo is de afdeling waar auto’s worden gespoten een grootverbruiker. Ook wordt er veel water gebruikt voor koeling, bijvoorbeeld op de afdeling waar het staal of aluminium wordt verwerkt. Tot slot werken in een moderne autofabriek - naast de vele robots - duizenden mensen in ploegendienst. Ook zij gebruiken veel water. Kortom: in een autofabriek is verrassend veel te winnen als het gaat om duurzamer watergebruik.

Water besparen

Wat doet de auto industrie om het watergebruik terug te dringen? ’s Werelds grootste autoproducent Volkswagen zet de toon: daar streeft men ernaar de komende twee jaar het gebruik van belangrijke natuurlijke hulpbronnen met 25 procent terug te brengen. Een kwart lijkt misschien niet ambitieus, maar schijn bedriegt. Het gaat om enorme hoeveelheden. Zo heeft dochteronderneming Audi een methode ontwikkeld waarmee er in één fabriek al jaarlijks 500.000 m3 vers water wordt bespaard. Dat zijn 200 Olympische zwembaden vol! In de Audi-fabriek in het Zuid-Duitse Ingolstadt gebruikt men verschillende waterbronnen: water uit de nabijgelegen Köschingbron, opgevangen regenwater en water uit eigen putten, onder andere voor de lakafdeling. In totaal bijna 2 miljoen m3 per jaar – oftewel 800 Olympische zwembaden vol. En dat wil men nog verder verbeteren.

Zuiveren en recyclen

Die verbetering moet komen uit een aangepast productieproces, zónder afvalwater. Maar hoe kun je produceren zonder afvalwater? Door hetzelfde water steeds opnieuw te gebruiken: ‘closed-loop recycling’. Tijdens een test waarbij vervuild water uit de spuiterij werd gereinigd met nieuwe technieken, bleek het afvalwater van een dusdanige kwaliteit dat het simpelweg kon worden hergebruikt. Het idee van waterrecycling was geboren. De betreffende zuiveringsmethode maakt gebruik van biologische waterzuivering, gecombineerd met een zeer innovatieve filtertechniek die de kleinste deeltjes en zelfs bacteriën en virussen blokkeert. Het resultaat is water dat de kwaliteit van leidingwater evenaart.

Inspiratie

De auto-industrie is overigens niet de enige sector die hard werkt om watergebruik terug te dringen. Inspiratie genoeg in andere sectoren, waar men bijvoorbeeld al ver is met het sluiten van waterkringlopen, het hergebruiken van proceswater en het inzetten van innovatieve technieken. Zo ontwikkelde textielconcern Ten Cate een digitale textielprinttechniek die tot tachtig procent water bespaart ten opzichte van traditionele technieken. Of kijk naar Chemelot, het grote industrieterrein voor chemische industrie in Geleen. Onder meer door licht verontreinigd water van het ene bedrijf opnieuw te laten gebruiken door andere bedrijven, is het verbruik van water met de helft teruggedrongen. Dat zijn grote stappen!
Ook als consument dragen we ons steentje bij. Huishoudelijk watergebruik per inwoner is sterk gedaald omdat we massaal waterbesparende toiletten en zuiniger vaatwassers en wasmachines in huis hebben. Ook wassen we onze auto’s steeds vaker bij de wasstraat: een moderne wasstraat recyclet het water, waardoor het verbruik ten opzichte van tuinslang en spons veel lager ligt.

Mooi: het besef dat een onmisbare, natuurlijke hulpbron als water niet oneindig is, leidt al heel snel tot innovaties als deze, met onmiddellijk een grote positieve impact op het milieu. En zoals bij zoveel duurzame initiatieven blijkt het ook nog eens economische voordelen te bieden. Op de lange termijn is het nieuwe proces goedkoper. Win-win dus. De technologie is nu nog uniek, maar de verwachting is dat het snel navolging zal krijgen. En zo is er weer een stapje gezet op de road to zero.

Voorop op de weg naar zero emission

Het is onomkeerbaar: de toekomst van onze mobiliteit is ‘zero emission’. Duurzaam omgaan met grondstoffen is een essentiële stap op die weg, net als volledig elektrische auto’s. Ambitieus als altijd, wil Audi een leidende rol vervullen. Eind 2018 arriveert daarom de eerste 100 procent elektrische Audi in Nederland, de Audi e-tron. Die auto is de eerste van een complete serie vol-elektrische e-tron-modellen. De e-tron met quattro is een elektrische SUV met een puur elektrisch vermogen van 370 kW (500 pk), en een actieradius van meer dan 400 kilometer (volgens de nieuwe, realistische WLTP meetmethode) op een volle lading van het 95 kWh accupakket. Het is bovendien de allereerste auto met de mogelijkheid om te laden met een vermogen van maar liefst 150 kW, waardoor een vrijwel volle accu in een half uur mogelijk is bij een snellaadstation. De Audi e-tron wordt CO2-neutraal geproduceerd in Audi’s fabriek in Brussel. Audi kondigt aan dat het in 2025 zo’n 20 elektrisch aangedreven modellen in het programma zal hebben, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch. Om de potentie van elektrische prestaties te onderstrepen, heeft Audi dit seizoen bovendien zijn debuut gemaakt in de Formula E, de eerste raceklasse ter wereld voor puur elektrische formuleauto’s. Benieuwd hoe de nabije toekomst volgens Audi eruit ziet? Of zo snel mogelijk een elektrische Audi rijden? Kijk dan op zero.audi.nl/nl