Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Zijn we slaaf van onze smartphone?

Ruim tien jaar na de introductie van de iPhone gaan steeds meer stemmen op dat we te afhankelijk worden van onze smartphone. Kunnen we verslaafd zijn aan technologie? En wie is verantwoordelijk?

Begin dit jaar vroegen beleggingsfondsen aan Apple om iets te doen aan het verslavende karakter van de iPhone. Partners met gezamenlijk twee miljard dollar aan aandelen spraken het technologiebedrijf aan op hun ‘unieke rol in de geschiedenis van innovatie’ en op hun merkbekendheid. Ze maken zich zorgen over het smartphonegebruik van jonge kinderen en de mogelijke gevolgen voor hun lichamelijke en emotionele ontwikkeling. Zij vragen Apple om hier meer onderzoek naar te doen. En om ouders meer tools te bieden, zodat zij hun kinderen kunnen leren verstandiger om te gaan met smartphones.

Slaaptekort

Ook in Nederland rijst de zorg over het effect van intensief schermgebruik op jonge mensen en hun bijbehorende social media-verslaving. Veel jongeren tussen de 12 en 15 jaar laten hun zelfvertrouwen en eigenwaarde bepalen door de hoeveelheid positieve feedback die ze krijgen in de vorm van likes. Ook geven zij aan onrustiger te worden van hun telefoon en slechter te slapen.
Het verband tussen overmatig schermgebruik en slaaptekort komt niet uit de lucht vallen. Al zeker tien jaar lezen we berichten dat het blauwe licht van telefoon- en tabletschermen ervoor zorgt dat we later in slaap vallen. Het lijkt op daglicht en verstoort de aanmaak van melotonine dat we nodig hebben voor een goede nachtrust. Daarom is steeds vaker het advies om technologie buiten de slaapkamer te houden.

Zijn we verslaafd?

Verslaafd aan technologie is wellicht niet helemaal van toepassing, maar wanneer we spreken van afhankelijkheid komen we dicht in de buurt. Hoe vaak controleren we onze telefoon op nieuwe berichten? (tip: dat is te meten met screen trackers apps zoals Moment). Hoe automatisch slaan we de laptop open om nog even de mail te controleren? En wanneer we klagen over het schermgebruik van pubers, moeten we dan niet vragen wiens voorbeeld ze eigenlijk volgen? Om Adam Alter te citeren, auteur van het boek ‘Superverslaafd’: “Afgeleide ouders creëren afgeleide kinderen, omdat ouders hun hoofd er niet bij kunnen houden en hun kind hetzelfde gedragspatroon aanleren.”

Negatieve gevolgen

Het klopt dat veel technologie zo ontworpen is, dat het een verslavend karakter heeft. Alter gaat in zijn boek uitgebreid in op gedragsverslaving en hoe het menselijk brein slecht bestand is tegen cliffhangers en taken die niet af zijn (zoals een inbox). Daarentegen gedijt het goed op beloning (likes en punten). Maar is het juist om dan aan de makers te vragen het anders te doen? Schrijver en consultant Nir Eyal publiceerde in 2015 het boek ‘Hooked’, met de ondertitel hoe je mensen verslaafd maakt aan jouw product. Voor Eyal is deze verslaving samen te vatten in twee termen: afhankelijkheid en afleiding.

Afleiding

Op een TNW Conference in Amsterdam vorig jaar sprak Eyal: “Versnipperde aandacht is een probleem, maar als wij vinden dat technologie afleidt, dan moeten we onze telefoon wegleggen tijdens een gesprek. Dat is gedrag dat we moeten aanleren.” Tot in de jaren zeventig was het normaal dat er overal sigaretten op tafel stonden. Dat zie je niet meer. Waarom zouden we blijven accepteren dat mobiele telefoons voorrang krijgen op menselijke interactie? Eyal: “Als mensen halverwege het gesprek hun telefoon pakken, vraag dan of alles in orde is. Je komt er al snel genoeg achter of er echt een noodgeval is – en mensen realiseren zich waar ze mee bezig zijn.”

Van 9 tot 5 naar 24/7

Toch kunnen we technologiebedrijven niet de schuld geven van onze dagelijkse afhankelijkheid van hun producten: “Je geeft de bakker toch ook niet de schuld omdat hun gebak er zo lekker uit ziet terwijl jij op dieet bent?” Deze beeldspraak is echter discutabel. Op dieet of niet, we zijn in de trein of op straat niet omringd door gebakschransende medeburgers. Evenmin verplicht onze baas ons iedere dag gebak van de zaak te eten.
Want Eyal heeft wel een punt als hij zegt dat we technologie wel minder wíllen gebruiken, maar dat niet doen. Bijvoorbeeld omdat werknemers het gevoel hebben dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. Want wie kijkt er nog op van e-mails die ’s avonds zijn verzonden? Of op zondag? Dit is meer afhankelijkheid te noemen dan verslaving. Want zodra deze mensen de loterij winnen zouden ze stoppen met werken en deze technologie minder gebruiken. Er is niks mis met technologie, we moeten het alleen beter leren toepassen aan onze behoeften.

Het goede voorbeeld

In die zin wordt het huidige probleem veroorzaakt door de werkcultuur, volgens Eyal. En daarin ligt een taak voor directeuren, managers en leidinggevenden. Die moeten een voorbeeld geven door anders om te gaan met hun technologie gebruik, zodat personeel dit overneemt, zowel op werk als in hun privésituaties.
Ook Apple pakt het probleem aan en reageerde binnen een week op de oproep van de beleggers. In een reactie via The Wall Street Journal en iMore meldde het bedrijf dat de iPhone sinds 2008 een functionaliteit heeft die ouders controle geeft over het apparaat. En dat zij hun verantwoordelijkheid naar klanten serieus nemen, zeker als het gaat om het beschermen van kinderen.

De wereld van bankieren binnen ABN AMRO verandert razendsnel. Benieuwd wat jij hierin kan betekenen? Bekijk de vacatures van ABN AMRO op www.werkenbijabnramro.nl.