Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Hoe AR en VR de financiële wereld veroveren

Virtual reality en augmented reality zijn niet alleen in de spelletjeswereld populair. Ook in andere sectoren zijn de voordelen die deze technologieën met zich mee brengen doorgedrongen. Investeerders en financiële markten springen daar maar al te graag op in.

Met Pokémon Go verdiende Nintendo/The Pokémon Company/Niantic in 2016 in drie maanden $600 miljard dollar. Dat was meer dan de hele virtual reality (VR) spelletjesmarkt tezamen in dat hele jaar. Het bracht augmented reality (AR), de technologie die een virtuele laag over de echte wereld legt, massaal bij de consument thuis. Voorspellingen over hoe groot de markt over vijf of tien jaar is lopen uiteen, maar liggen voor 2021 rond de 100 miljard dollar. Dat het groeimarkten zijn, staat buiten kijf. Van de twee wordt volgens Digi-Capital AR de grootste, maar zal ook langer duren om te ontwikkelen. Zeker is wel dat AR en VR de spelletjeswereld hebben verlaten en ook in andere sectoren volwassen worden.

1. Zien waar je geld blijft

VR is bijzonder krachtig in het visualiseren van data. Voor de vermogende mens bouwde het Poolse Comarch een beheerapp in VR om alle financiële gegevens overzichtelijk te houden. De klant krijgt van zijn adviseur een signaal binnen via mobiel of smartwatch dat er mogelijk interessante ontwikkelingen zijn met gevolgen voor het beleggingsportfolio. De klant zet de VR-bril op en ziet in een aantrekkelijk dashboard wat de gevolgen kunnen zijn voor zijn vermogen, gebaseerd op zijn beleggingsprofiel en -strategie. Om rendement en risico te visualiseren gebruikt Comarch beelden van planeten in de ruimte. Voor mensen met kleinere eisen zijn er ook VR-apps die geldstromen visualiseren, zodat je weet waar je geld blijft. Inkomsten en uitgaven worden dus visueel gemaakt. Een lijn naar de online boekhandel spreekt veel meer dan een reeks getallen op een bankafschrift. CREALOGIX’ ARCs voegt ook een voorspellingsmenu toe: wat gebeurt er als je meer spaart? Of wat als je gaat beleggen?

2. Visueel beleggen

Beleggers en handelaren moeten snel veel data kunnen overzien en op basis daarvan handelen. SwissQuote is de eerste Europese bank die daar een VR-app voor bouwde. Met Gland worden beursgegevens visueel gemaakt. Klanten en handelaren zien na inloggen een muur met gegevens over de SMI (Swiss Market Index), zoals aandelen- en valutakoersen. Met oogbewegingen kunnen zij meer informatie opvragen en zelfs kopen of verkopen. Citi Bank maakte voor beurshandelaren een ‘holografische werkplek’ die dankzij visualisatie koersen snel inzichtelijk maakt. Dankzij een samenwerkingsmodule zijn de gegevens makkelijk te delen met klanten en collega’s met een VR-bril.

3. Leren

ABN AMRO ontwikkelde met Tinqwise een VR-spel waarmee medewerkers op het hoofdkantoor zich bewust worden van de impact van hun beslissingen op klanten en collega’s. Medewerkers spelen hierbij het spel met een collega. Degene die de bankkantoormedewerker speelt, helpt in een VR-omgeving klanten aan de balie, de hoofdkantoormedewerker krijgt op de computer vervolgens vraagstukken voorgeschoteld. Na een kwartier wisselen de rollen zodat beiden de gevolgen van hun eigen beslissingen kunnen ervaren.

4. Huis kopen

Een nieuwe woning of kantoorruimte vinden is al stressvol genoeg en als potentiële locaties moeten worden gezocht in een andere plaats, lopen tijd en kosten al snel uit de hand. Bij nieuwbouw kun je nog niets bekijken en dat brengt weer andere zorgen met zich mee. Met VR kan je vanaf de bank door het hele land zoeken. Steeds meer makelaars bieden deze dienst aan. En met de app IKEA Place wordt ook het inrichten een makkie: na het scannen van een ruimte, kun je met AR virtueel meubels plaatsen. Op ware grootte, zodat je meteen weet hoe je interieur eruit komt te zien. De volgende stap is het aanvragen van een hypotheek via VR of AR. DBS Bank in HongKong ontwikkelde dit al met een lokale vastgoedmakelaar. De VR-app DBS Home 360 laat zien wat de waarde is van een pand en hoeveel hypotheek je kunt krijgen.

5. Spullen aanschaffen

VISA Mastercard werkt samen met Blippar om het aanschaffen van spullen nog makkelijker te maken. Met de technologie van Blippar kunnen telefoons objecten herkennen. Een samenwerking met House of Holland leidde tot het project ‘Cash on the Catwalk’. Bezoekers konden tijdens een modeshow de kleding van de modellen kopen, simpelweg door ze te ‘vangen’ met de camera op hun telefoon. Mastercard regelde de betaalkant van het verhaal.

6. Spullen verzekeren

Je kostbare spullen wil je natuurlijk ook verzekeren. InSpark en ABN AMRO lanceerden onlangs een pilot van een ‘Serious Mixed Reality Game’. In deze game kunnen deelnemers bekijken of ze goed verzekerd zijn. Het werkt als volgt: in de VR-bril zie je je eigen woonkamer en kun je aangeven welke spullen je wilt verzekeren. Vervolgens worden een paar rampscenario’s gesimuleerd, waarna je advies over je gekozen verzekeringen krijgt om te kijken wat het beste bij jou pas.

De wereld van bankieren binnen ABN AMRO verandert razendsnel. Benieuwd wat jij hierin kan betekenen? Bekijk de vacatures van ABN AMRO op www.werkenbijabnramro.nl.