Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Als computers slimmer worden dan mensen

Captain Kirk van Star Trek ooit iets zien afrekenen? Natuurlijk niet: in de toekomst gaan computersystemen onze financiële transacties afhandelen. Maar voor het werkelijk zover is, moet wel eerst het semantische web worden voltooid.

De Britse computerwetenschapper Sir Tim Berners-Lee ontving vorig jaar de Turing Award, binnen de computerwereld gezien als de ‘Nobelprijs voor de informatica’. Hij was het namelijk die in 1989 het fundament bouwde voor het world wide web. Inmiddels is zo’n beetje de helft van de wereldbevolking online: ruim 3,8 miljard mensen. Het internet is de motor achter de digitale revolutie. Maar de ambities van de Britse internetpionier gaan verder. Veel verder.

Vertaalslag voor computers

Al sinds de jaren negentig maakt Berners-Lee zich sterk voor een semantisch web: een internet dat ook begrijpelijk is voor computers. Veel informatie die nu online staat, richt zich namelijk alleen op mensen. Er is dus een vertaalslag nodig. Een vertaalslag naar data. Daarnaast pleit Berners-Lee voor het wereldwijd ontsluiten van zoveel mogelijk databases, zodat die informatie straks voor iedereen beschikbaar is. Als voorbeelden noemt hij de statistische data van overheden en medische onderzoeksresultaten.

‘Alwetende’ semantische banken

De overgang van het huidige web naar het semantische web zal een wereld van verschil zijn. Als computers toegang hebben tot data die ze kunnen begrijpen en analyseren, zullen ze ook in staat zijn conclusies te trekken en voorspellingen te doen. Sterker nog: volgens Chris Skinner komen er in de toekomst semantische banken die meer over iemand weten dan hijzelf of zijn familie en vrienden.

Niet iets om bang voor te zijn

Skinner is goed thuis in het onderwerp. Hij is niet alleen fintechadviseur en -blogger, maar heeft ook verschillende boeken op zijn naam staan, waaronder Digital Bank en ValueWeb. Vorig jaar mei gaf hij tijdens The Next Web conferentie in Amsterdam een presentatie over semantische banken. Die toekomst is niet iets om bang voor te zijn, zei hij toen, maar juist iets om naar uit te kijken.

Intelligente voorspellingen

De combinatie van het Internet of Things, kunstmatige intelligentie en een semantisch web, biedt banken straks ongekende mogelijkheden. Skinner ziet semantische banken voor zich die algoritmes loslaten op de digitale sporen van individuele klanten. Dankzij speciale software en sterke servers kunnen zij vervolgens op een proactieve manier intelligente voorspellingen doen over wat een klant op het financiële vlak nodig heeft. Het systeem verricht ook financiële transacties zonder onnodig gedoe op de achtergrond. De semantische bank doet dat uiteraard alleen als de klant toestemming heeft gegeven om zijn geldzaken te regelen en hem op de juiste momenten van financieel advies te voorzien.

Slimmer dan de mens

Vervolgens is het nog wachten op de technische doorbraken die nodig zijn voor de oprichting van semantische banken. Daarbij verwijst Skinner naar de voorspellingen van futuroloog Ray Kurzweil. Die voorspelt dat kunstmatige intelligentie in 2029 al de Turing-test zal doorstaan en dus een menselijk intelligentieniveau bereikt. In 2045 zou vervolgens ‘singulariteit’ ontstaan, waarbij de vooruitgang van de technologie en kunstmatige intelligentie zo geavanceerd zullen zijn dat machines slimmer zullen worden dan mensen. Zéér speculatief, die voorspellingen, maar Kurzweil heeft in de jaren negentig al veel voorspellingen gedaan die inmiddels daadwerkelijk uitgekomen zijn.

Blik naar het oosten gericht

Hoewel Sillicon Valley bekendstaat als dé plek voor digitale innovaties, zijn de Verenigde Staten volgens Skinner momenteel geen voorloper op het vlak van fintech. Hij is meer onder de indruk van de vorderingen in China. Daar bevinden zich veel jonge financiële bedrijven die pionieren met nieuwe commerciële concepten en betaalsystemen. Waar Amerikaanse bedrijven zoals JPMorgan en Bank of America hun digitale dienstverlening tot dusver nog beperken tot apps en chatbots, hebben Chinese bedrijven al volledig nieuwe ecosystemen gebouwd. Het gaat daarbij om digitale omgevingen waarin ze de beschikking hebben over data van het sociale, commerciële en financiële leven van hun klanten. Dankzij die gecombineerde data kunnen zij veel beter inspelen op individuele behoeften.

Precies weten wat de klant wil

Semantische banken gaan hun klanten straks op een nieuwe manier bedienen. Dankzij geautomatiseerde data-analyse weten zij precies wat de klant wil. Ziet hij tijdens een wandeling een woning die te koop staat en vraagt hij zich af of die aankoop wel haalbaar is? Dan geeft het intelligente computersysteem proactief advies, inclusief de consequenties van zo’n aankoop. Zin in een hotdog? Een vliegticket nodig? Dan wordt dat volgens Skinner straks automatisch geregeld, zonder dat de klant daar verder naar hoeft om te kijken. De bank van de toekomst wordt dus onzichtbaar. En geld ook. Geheel in lijn met de fictieve wereld van Star Trek. Ondertussen wacht de wereld nog wel een flinke uitdaging, want zonder semantisch web en geavanceerde computersystemen, blijft dit alles een tot de verbeelding sprekende voorspelling.

De wereld van bankieren binnen ABN AMRO verandert razendsnel. Benieuwd wat jij hierin kan betekenen? Bekijk de vacatures van ABN AMRO op www.werkenbijabnramro.nl.