Scheikunde en de kracht van het verhaal

Tyler DeWitt vertelt zijn leerlingen graag een horrorverhaal over de besmetting van een bacterie door een virus. ‘Het virus smokkelt zijn DNA de bacterie in, zodat de bacterie daar kopiën van gaat maken. Als je een bacterie bent, is dat je ergste nachtmerrie. Maar als virus denk je dan: wij zijn gaaf!’ Ook voor zijn TED-publiek verpakt DeWitt zijn informatie in een verhaal: in eerste instantie probeerde hij zijn klas de versie uit het boek over te brengen. Hij stuitte op een muur van onverschilligheid, probeerde in wanhoop iets anders en ontdekte de kracht van het verhaal.

Sinds 2007 vult hij een kanaal op YouTube met lessen scheikunde. Een goed voorbeeld is zijn les over de brandstofcel. Hij vergelijkt de moleculen van de brandstof (bijvoorbeeld waterstof) en die van zuurstof met jongens en meisjes die tijdens een zomerkamp verschillende campings of slaapzalen bevolken, en koste wat kost bij elkaar willen komen. Om de spanning niet te bederven verklappen we niet hoe het afloopt - wel dat DeWitt vaak hoort van 10-jarigen dat ze nu snappen hoe een brandstofcel werkt.

Geplaatst in:
Bekijks
Lees meer over:
biologie
leraar
les
onderwijs
scheikunde
tyler dewitt
verhaal

3 reacties op 'Scheikunde en de kracht van het verhaal'

Jadwiga de Bock Majewska

Hartelijk dank voor creatieve lessen en in een makkelijke uitleg beter kunnen begrijpen scheikunde,
in ‘ Scheikunde en de kracht van het verhaal’.

Jadwiga de Bock Majewska

nog eens enthousiast, dank U !.
Zojuist heb ik volgende korte video bekeken, van DeWitt,hoe? na afloop van eerste, komt keuze mogelijkheid vele andere vensters aanklikken.
titel:”Discovery of the Nucleus: Rutherford’s Gold Foil Experiment.
voor mij super interessant.

Manolo Sanchez

Dit slaat nergens op, deze video legt helemaal niets uit. Waarom gaan ze er omheen? En een tienjarige snapt nu hoe een brandstofcel werkt! Wat een onzin.

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief