*

‘Moordenaar in naam der koningin’ :: nrc.nl

‘Moordenaar in naam der koningin’

081014_politionele_acties.jpgVorige week kreeg ik een e-mail van Willy van Noort, een Nederlandse veteraan die eind jaren veertig in Indonesië heeft gezeten. Hij mailde vanwege een artikel dat ik heb geschreven over Rawagede: een dorpje in de buurt van Jakarta, waar Nederlandse soldaten in 1947 bijna alle mannen van het dorp hebben omgelegd: ze telden er 431 doden. Van Noort mailde mij dat in de buurt van Kawali in West-Java, waar hij gelegerd was, er wel tientallen dorpen zijn waar zijn commando vergelijkbare bloedbaden heeft gepleegd.

Dit weekend zat ik wel twee uur met Van Noort aan de telefoon. Aan het eind van de oorlog werd zijn commando elke dag naar een nieuw dorp gestuurd om te zoeken naar Indonesische strijders, vertelde hij. Maar die waren vaak al op de vlucht geslagen, zodat er alleen nog vrouwen en kinderen waren. ,,Soms was de opdracht: schiet iedereen die je ziet maar door de kop”, vertelde Van Noort. ,,Soms: iedereen boven de zes jaar. Of iedereen die oud genoeg is, boven de zestien ofzo.”

Als dorpen waren uitgekamd, werden ze soms in brand gestoken. ,,Het zielige was, die mensen hádden helemaal niks, en dan werd hun huis ook nog in de fik gestoken.” Van Noort herinnert zich nog de vrouwen die smeekten om genade. ,,Ampun, ampun, zeiden ze.”

Van Noort vertelde ook over individuele soldaten, die de vreselijkste dingen konden doen. Zoals een officier, die een jongen de weg vroeg. De jongen wees een kant op, maar dat klopte niet met wat op de kaart van de officier stond. Toen zei de jongen dat de weg op de kaart verwoest was, dat ze moesten omlopen. ,,Dus die officier schiet dat jongetje van twaalf zo door zijn hoofd heen. ‘Die wilde mij bedonderen’, zei hij. Maar even later toen we die weg gingen volgen, bleek dat jochie gelijk te hebben gehad.”

Diezelfde officier gaf Van Noort eens de opdracht om mannen die voor het vuurpeloton moesten komen, in een rijtje achter elkaar te zetten en dood te schieten met een antitankgranaat. ,,Hij wilde zien door hoeveel lichamen de granaat heen zou gaan voor hij zou ontploffen. Dat is toch ziek?” zegt Van Noort. ,,Ik heb toen maar gezegd dat ik eerst mijn potje rijst wilde koken, zo kon ik die opdracht laten doodbloeden.”

Een andere keer lag Van Noort te slapen, toen hij midden in de nacht een schot hoorde. Hij hield zich stil. De volgende ochtend zag hij dat bij een van zijn maten een dode vrouw naast het bed lag. ,,Hij zei: ‘Ik was er klaar mee, dus ze moest mijn bed uit’”, vertelt Van Noort.

Van Noort diende destijds bij het Korps Speciale Troepen, commando parachutist. Hij ging als oorlogsvrijwilliger, want hij hield van vechten. ,,Ik was er trots op om parachutist te zijn, als je moet springen”, zegt hij. ,,Ik was ook blij met wat we goed deden. Maar het branden, het vermoorden…” Hij zegt zich altijd te hebben onttrokken aan het vermoorden van vrouwen en kinderen.

Na zijn tijd in Indonesië is Van Noort uit het Nederlands leger gestapt, maar daarna is hij wel doorgegaan met ,,oorlogjes achterna lopen”, zoals hij zelf zegt. Zoals in Joegoslavië, waar hij met de Kroaten tegen de Serviërs vocht. Begin jaren negentig kwam hij nog in het nieuws toen hij 18 Kroatische soldaten naar Texel bracht om te leren parachutespringen.

Van Noort zegt dat hij ,,hoort bij de moordenaars in naam der koningin”. Toen hij eens voor de rechter moest komen voor iets kleins, schreef hij aan de rechtbank: ,,Als ik dan toch veroordeeld moet worden, veroordeel me dan voor oorlogsmisdaden”. ,,Oude NSB’ers en oude Duitsers worden nog steeds vervolgd. Waarom Nederlanders dan niet?”

Hij vindt ook dat Nederland zijn excuses moet aanbieden voor de oorlogsmisdaden waar hij bij betrokken was. Van Noort: ,,Ook als Indonesië zegt: vanuit onze cultuur hoeft dat niet. Ik zeg: je bent Nederlander, dus je hoort je excuses aan te bieden.”

Maar Nederland lijkt dat nog niet van plan te zijn. Op initiatief van het comité Nederlandse ereschulden eisen de nabestaanden van Rawagede nu, na 61 jaar, excuses en een schadevergoeding van de Nederlandse regering. Daar is nog geen reactie op gekomen. En gisteren kreeg ik telefoon van Kamerlid Harry van Bommel van de SP, die hier is met een delegatie uit de Tweede Kamer. Zijn voorstel om naar Rawagede te gaan werd door de rest van de groep afgewezen.

Geplaatst in:
Zonder categorie
Lees meer over:
cultuur
indonesie
leven in jakarta

66 reacties op '‘Moordenaar in naam der koningin’'

cornelis

Wat een triest verhaal zeg. Ik snap nog wel dat er in een oorlog walgelijke excessen voorkomen maar wat mij werkelijk steekt is dat er nog altijd geen excuses aan de nabestaanden zijn aangeboden. Wat kan daar de reden van zijn, kan iemand mij dat uitleggen? Schaamte? Wacht Nederland tot de laatste nabestaanden overleden zijn? Het komt op mij zo laf over. Dan klinken de kreten ‘normen en waarden’ en ‘fatsoen moet je doen’ wel erg hol. Nederland kan Japan, wat dit betreft, een hand geven.

cornelis

Paul

Schokkend verhaal Elske. Geen enkel excuus voldoet dunkt mij.

Het deed me denken aan de volgende documentaire van John Pilger over de perverse globalisering.Gaat oa over Indonesie

http://video.google.nl/videoplay?docid=-7932485454526581006

Marian

Triest he, die houding van ontkenning en “kop in het zand” steken van onze eigen nederlandse volk en regering. Ik ben net terug van een half jaar ontwikkelingwerk in Indonesie, en ben in die periode geconfronteerd met onze eigen geschiedenis daar en daar ook door gegrepen. Met name door het feit dat ik hier zelf zo weinig van wist. Heb mij in die 6 maanden regelmatig genoodzaakt gevoeld, mijn excuses voor ons verleden in Indonesie aan te bieden aan de lokale bevolking.
Eenmaal terug in Nederland voel ik me ook geschokt door de voortdurende ontkenning en desinteresse die ik hier tegenkom. Ook de verdraaing van aantallen slachtoffers door de nederlandse overheid, maak ik me boos over. Vooral omdat dat gepaard gaat met de alwetende Nederlandse houding van “wij weten het beter” naar andere volkeren (het beruchte vingertje).

Wanneer is Nederland eindelijk zover om zelf eens op een fatsoenlijke manier zijn excuses aan te bieden, voor de wantoestanden die er gebeurd zijn in Indonesie. En wanneer zijn we eindelijk zover om eerlijk en oprecht naar onze eigen geschiedenis te kunnen kijken?

M.H.H. (Ries) de Weerd

De geschiedenis van de tragische scheiding destijds tussen Indonesië en Nederland heeft mij altijd intens bezig gehouden. Mijn Marine-oom diende in NOI voor WOII en in 1947-48, mijn echtgenote is Molukse, dochter van een Westerling commando. Mijn schoonvader (89 nu) heeft nachtmerries van brandende kampongs en doorspieste vrouwen. Hijzelf schoot een jongetje van een karbouw af omdat hij dacht dat het jongetje handgranaten onder zijn sarong had (wat vaak zo was). Mijn neefje stierf op tienjarige leeftijd, wat mijn schoonvader tot op vandaag voelt als straf.

Had het destijds anders kunnen gaan en zonder de militaire confrontaties en wederzijdse wreedheden tussen aug. 1945 en dec. 1949, en niet te vergeten daarna? Vast wel; maar het was niet anders. De Leidse historicus H.W. van den Doel schreef daarover een eminent boek: ‘Afscheid van Indië’ (Amsterdam, 2000), ook de Bersiaptijd wordt daarin onder de loupe gelegd. Een volledig losgeslagen periode, waarin krachten vrijkwamen die door het NOI-gouvernement vóór WO II stelselmatig waren onderdrukt en door de Japanners tijdens WO II waren opgezweept. Voor die revolutionaire periode na WO II met al zijn gruwelijkheden m.n. op Java en Sumatra, maar ook op Borneo – in een atmosfeer van: “wij willen nu 100% merdeka, vrijheid” – past eigenlijk geen vergelijk. Vergeet niet, niet alleen Nederlanders en Chinezen werden vermoord, ook de traditionele inheemse adelijke elite (steunpilaren van het koloniale regiem en vaak samengewerkt hebbend met de Japnners) op Java, Sumatra en Borneo werden in die periode uitgemoord. Vergelijking van de Bersiap-moordpartijen en de latere handelingen van de Nederlandse strijdkrachten zijn moeilijk vergelijkbaar. Wat we wèl kunnen zeggen is, dat het een vuile oorlog was tussen aug. 1945 en dec. 1949, eerst door de Britten met de Indonesische gewapende strijdkrachten en bendes (namens ons), daarna door de Nederlandse strijdkrachten. Lang niet overal, trouwens, in de Indonesische archipel.

Zoveel boeken, zoveel verhalen. Een ‘echtscheiding’ na zo’n 350 jaar samenleven op de slechts denkbare manier. Lees vd Doel. Wat nemen wij daarvan mee; wat leren wij daarvan ? Ook nu, met Van Baalen en companen op bezoek in Insonesië ?

Prins Bernhard werd eind jaren 1960 allerhartelijkst ontvangen in Indonesië, het kroonprinselijk paar evenzeer. Het koninklijk bezoek in 1970 was hartverwarmend. Het koninklijk bezoek in 1995 was, politiek gezien, een afgang. Wij moesten ervaren hoe onze koningin protocollair werd vernederd. Zij ging dan ook niet op 17 augustus (viering 50 jaar Onafhankelijkheidsproclamatie), maar onder druk van de Tweede Kamer en toen nog levende oud-strijders op 19 augustus 1995. Youp van’t Hek zou zeggen: wij Nederlanders zijn ‘grensrechters’, historische krentenwegers, calvinistische kruideniers en dominees. Minister Bot zette dat enige jaren geleden eindelijk namens de Nederlandse regering recht met zijn ‘statement’ dat Nederland 170845 aanvaardt als Indonesische Proclamatiedag. Dat schiep eindelijk na dato veel goodwill. Een gevoelsmoment in de echtscheidingsprocedure. Vooral mensen op Java hebben die sensitiviteit, nog steeds.

Rawagede: excuses is het juiste woord niet. Die vrouwen vlak voor hun executie, wat die militair vertelde, riepen “ampun, ampun !”. Dat drukt meer uit dan het westerse ‘sorry’. Dat is zoiets als: vergeef ons voor al wat wij deden in voor en tegenspoed; wij konden niet anders doen dan wat wij deden. ‘Ampun’ is een schuldbelijdenis met tegelijkertijd de intentie ‘vergeef mij, maar het kon niet anders desondanks, juist daarom’ (het lot).

Zo’n ‘ampun’ naar Rawagede zou ons passen. Angst voor schadeclaims naar de Nederlandse staat is hier een slechte raadgever. Tegenclaims van de slachtoffers van de Bersiap-periode en andere nabestaanden uit die wrede periode 1945-1949 zouden zo’n procedure dempen. Dat is dus een drogreden om zo’n ‘ampun’ niet te doen. Het gaat er om de calvinistische grensrechter/kruidenier te overstijgen. Blijven we echt vastgesopt in de klei van de Kamerdiscussies 1946-1949 ? (lees vd Doel). Knelt de zwarte kleding van onze VOC-voorouders in de tropen nog steeds zo dat die onze keel snoert ?

Waar gaat het ten diepste om ? Dat na bijna 65 jaar (pensioenleeftijd) de echtscheiding goed wordt afgesloten en wij met elkaar in het reine zijn voor de toekomst. ‘Ampun’ voor Rawagede is genoeg, ik hoop dat Van Baalen cs. dat beseffen. Dan gaan mijn vrouw en ik in december met een goed hart voor onze 40-jarige huwelijksreis naar de Molukken. Zo’n ‘ampun’ zal beantwoord worden met hartelijkheid en gastvrijheid.

Van harte hoop ik daarom dat onze koningin Beatrix (voor haar abdicatie) in 2010 de viering van 65 jaar Indonesische onafhankelijkheidsproclamitie zal bijwonen. De Indonesische doden in Rawagede en op vele andere plaatsen in de Indonesische archipel, en alle Nederlandse doden en gewonden, Chinezen en ‘vreemde oosterlingen’ in de periode 1945-1949 en 1950-1962 (Nieuw-Guinea periode) zullen daarmee, in het licht van onze geschiedenis, geëerd zijn.

M.H.H. (Ries) de Weerd
Den Haag

SNIX

Oorlog stinkt

Niek Jansen

Als je die verhalen leest over de vele oorlogsmisdaden gepleegd door nederlandse militairen tijdens de z.g. ‘politionele acties’, een foute oorlog in naam van de koningin, moet het toch erg beledigend zijn dat in Nederland, i.p.v. excuses en finantieele vergoeding, straten worden genoemd naar z.g. ‘oud-indiegangers, zoals in mijn geboortedorp Nederweert.Als de Duitsers dat zouden doen, zouden er straten tekort zijn. Ook tentoonstellingen over die oorlog laten alleen zien beelden van een ‘frische und froeliche Krieg’, kameraden onder elkaar met het bierglas geheven. Er is weinig animo in Nederland om iets te laten zien van de donkere zijden van ons koloniaal verleden. Ga maar eens naar het V.O.C. museum in Hoorn en bekijk de video over Jan Pietrsz. Coen waarin hij wordt afgeschilderd als een integer en rechtschapen man, terwijl hij opdracht heeft gegeven tot een genocide van zo’n 10.000 Molukkers. Op Banda-eiland is een museum waar bloedig uitziende schilderijen hangen van ingehuurde japanse zwaardvechters die de belangrijkste figuren van die Molukkengemeenschap onthoofden. En wat zei het bestuur van het V.O.C. museum n.a.v. mijn brief waarin ik hun wees op hun plicht de bezoekers naar waarheid te informeren: “Wij gaan toch ook niet zeuren over de 10-daagse veldtocht”. Mijn brief was in Belgie gepost!

Piet Punt

Wordt het niet eens tijd dat de Indonesische regering excuses gaat aanbieden voor een groot deel de ongeveer 6000 gedode Nederlanders? Voor al die jongens die slachtoffer werden van een trekbom, een giftig drankje of van iemand die een voertuig nodig had? Oorlogsmisdaden zijn van alle tijden en worden meestal door beide (of meerdere) partijen begaan. Wat wij hier in Nederland het ‘verzet’ noemen in WO2 is in veel gevallen volgens de conventies van Genève toch ook een oorlogsmisdrijf?

M.H.H. (Ries) de Weerd

Open bericht aan de heer J. van Baalen (VVD), leider van de Kamerdelegatie naar Indonesië (15 oktober 2008, 0015u):

Geachte heer van Baalen,

U gaat naar Indonesië met een Kamerdelegatie of u bent er al. Hoe dan ook hoop ik dat u deze e-mail leest. Er kan nog veel worden gewonnen. In bovenstaande bijdrage kunt u lezen mijn reactie op de ‘Rawagede-discussie’ in NRC-HB. Ik hoop wat beschouwelijke argumenten te hebben aangeleverd. Bij een goede aanpak is er een wereld te winnen, ook nu nog. Ook in het perspectief dat Majesteit in 2010 (vóór haar abdicatie) wellicht Indonesië nog bezoekt. (65 jaar onafhankelijkheidsproclamatie).

Met vriendelijke groet,

Drs M.H.H. de Weerd
Kapitein ter zee (A) bd
Den Haag

mr. drs. j.c. feller

Ervan uitgaande dat van Noort de waarheid spreekt, zou ik het volgende willen opmerken:

In iedere oorlog, in alle tijden, vinden afgrijselijke handelingen plaats die pas sinds enkele decennia als “misdaden tegen de menselijkheid” worden aangeduid.
Als het waar is wat dhr. Van Noort vertelt, dan zou de Nederlandse justitie met even veel, of nog meer inzet deze zaken moeten onderzoeken als wat betreft Nederlands/Duitse oorlogsmisdadigers is gebeurd. Het is toch merkwaardig dat men wel nog steeds enkele Nederlanders die vroeger in Duitse dienst misdaden hebben begaan wél vervolgt, en tegelijkertijd voor vergelijkbare, of misschien nog wel verderfelijker handelingen tijdens de zgn “politionele acties” in Ned.- Indië de ogen sluit.

Los daarvan zouden dit soort gebeurtenissen zoals Van Noort die beschrijft en die waarschijnlijk ook bij anderen bekend zijn, door een onafhankelijke commissie (nogmaals) onderzocht dienen te worden (-zonder daarbij tot De Jong-achtige uitspraken over goed en kwaad te komen-). Het is immers duidelijk dat veel van de oudere rapporten slechts ten dele overeenkomen met de werkelijkheid zoals die zich, -laten we hopen slechts zeer incidenteel-, in het toenmalige Nederlands-Indië heeft voltrokken.
Dat het moderne Indonesië niet direct hierom vraagt, hoeft Nederland er niet van te weerhouden ook deze waarheid aan het licht te brengen, en dat zou een einde kunnen maken aan het geheimzinnige zwijgen dat nog altijd delen van de “politionele acties” omringt.

johan smit

zie ook de column van vrijdag 10 oktober 2008 door Frank Vermeulen
Met toean Van Baalen&Co naar ons Indië en de reacties daarop.
Mijn conclusie:

Het gaat om twee dingen
1. Zolang er nog getuigen leven, die de ontwikkelingen 1945-1950 (en daarvoor en later) hebben meegemaakt, is het géén “geschiedenis” maar realiteit !!!.
De regeringen van Indonesië en Nederland zouden de moed moeten hebben om alle gebeurtenissen uit die tijd te onderzoeken er wederzijds berouw te tonen.

2. Zolang er nog slachtoffers, of hun kinderen, leven, behoort er een vorm van genoegdoening en schadevergoeding op persoonlijk niveau plaats te vinden

MARTIN Egter van Wissekerke

Nederland heeft een ontzettend in zichzelf gekeerde maatschappij, Piet Punt (zie boven) sterkt mij in die opvatting. Het eerste slachtoffer in een gewapend conflict is het gezond verstand. Stultorum infinitus numerus est. Mijn compassie schenk ik naar goeddunken. De rest is voor de geschiedschrijving, althans daar lijkt het op.

Henk Koetsier

Mijn vrouw en ik hebben afgelopen zomer Rawagede, nu Balongsari geheten, bezocht. Werden daar hartverwarmend ontvangen. Het is beschamend, opnieuw, dat de parlementaire delegatie er niet heen wil, zich verschuilend achter formele argumenten. Alleen Harry van Bommel wil. Laat hij dan ook gaan als teken dat er nog kamerleden met een geweten zijn.
Mijn vrouw is opgegroeid in Indonesië en heeft o.m. in een jappenkamp gezeten. Wij hebben op Midden-Java gewerkt voor de javaanse kerk. iedere keer als we er komen worden wij zeer gastvrij ontvangen.
Wij zullen ons best doen plaatsvervangend een gebaar richting rawagede te maken via onze stichting Eerlijk Delen. Zie de website.
Henk en Tineke Koetsier-Korvinus

Gert Jansen

Beste mensen,

Ik ken de heer Van Noort van de Vierdaagse in 1992. Hij was er met een Kroatisch detachement. Op de derde dag op de rust voor de Zevenheuvelenweg heb ik hem aangesproken. Hij had namelijk tegenover verschillende dagbladen verklaard dat hij het in twee jaar dienst tot kolonel in het Australische leger had geschopt. “Kolonel” vroeg ik hem. Nou ja, luitenant-kolonel. Ik werd als kolonel aangesproken.

‘s-Avonds een interview met Radio Enschede, heb toen de aanwezige voorlichtingsofficier aangesproken op de verhalen van de heer Van Noort. Ach meneer, we laten hem maar kletsen, vroeg of laat valt hij door de mand.

willy Vannoort

13 gert jansen, Gert ik weet niet wie jij bent, maar ik twijfel eraan of ik mij ooit met jou bemoeit heb.
Ik zou jouw slag gouw doorhebben.Voor de NRC ligt mijn hele verleden op papier open.

Bule Gila

Ten eerste zou ik willen vragen of de “getuige” van Noort niet wat specifieker kan worden ingeleid; Rang, bataljon, jaartallen en wellicht molukse afkomst maken een wereld van verschil in dit kleine stukje geschiedenis.

Het is zeerwel mogelijk dat de gebeurtenissen van Kawali, en dus ook van bovengenoemde van Noort, onder gezag van Raymond Westerling plaatsvonden.

Uit, voorheen geheime nu openbare, stukken van de toenmalige regering van Beel, is veel terug te vinden dat meer inzicht geeft in de problematiek.

De toenmalige Minister President van Nederland was namelijk gewoon op de hoogte van deze excessen, tot in detail! Zie bijvoorbeeld onderstaande stukje uit een brief van 1 feb 1947 van Van Poll (lid commissie-generaal) aan Beel (minister-president);

__
“Onder bijvoeging van een hier heden verspreid bericht, 1 (stuk is nooit teruggevonden!) meen ik U toch in
kennis te moeten stellen van hetgeen op Celebes gebeurt en waarop de door mij
onderstreepte regelen slaan.
In verband met de onrust op Celebes is daarheen gestuurd de compagnie van
Kapitein Westerling, die uit speciaal geoefende en onder een buitengewone
discipline staande inheemsche, zoowel als Nederlandsche soldaten bestaat.
Kapitein Westerling, die een groot deel van zijn leven in Konstantinopel door-
bracht, heeft den naam van ,,de Turk”. Hij treedt in Celebes op de volgende
wijze op: hij omsingelt een dorp, drijft de inwoners bij elkaar en vraagt dan
wie extremisten zijn. Indien er dan eenige personen gevonden worden, die deze
extremisten aanwijzen, worden eerst de extremisten doodgeschoten en daarna
zij, die de extremisten hebben aangewezen.
Het is waar, dat op deze wijze inderdaad een herstel van rust en orde wordt
verkregen: de schrik komt er geweldig in; maar U zult het wel met mij eens zijn,
dat het is te hopen, dat dergelijke methoden niet voor het wereldforum bekend
worden !”
______
Nu dus wel “voor het wereldforum” bekend!

Regering was dus op de hoogte en had zelf de voorwaarden (juridische) geschapen om Standrecht toe te passen. Bovendien is in andere stukken te lezen dat de “Methode Westerling” ook werd aanbevolen voor de (paar maanden latere) problematiek in Midden en West Java. Andere officieren kregen dus een vrijbrief om executies uit te voeren zonder vorm van proces, dit terwijl de regering op de hoogte was van de gevolgen (onschuldige slachtoffers).

De feiten dwingen regering en kroon tot een serieuse heroverweging van openbare excuses. Er zijn namelijk, wellicht met de beste bedoelingen, enorme inschattingsfouten gemaakt!

Natuurlijk is het daarnaast van belang dat we weten wie de misdagers waren die dit “standrecht” misbruikte, en wie overging op zinloos moorden.

Van Raymond Westerling is dit inmiddels bekend. En tot mijn verbazing delen de groene baretten nog fijn bloemetjes uit bij de 60 jarige reunie in 2006 aan de Weduwe van Westerling, onder genot van nasi en gemalan klanken. Dat dan weer wel.

Voor eenieder die zelf op onderzoek wil gaan in de archieven. http://www.inghist.nl/retroboeken/nib/
Zoek op Westerling voor bovenstaande brief.
Voor de groene baretten kijkt u op http://www.korpscommandotroepen.nl en zoekt op op westerling

KleindochterW

Petje af, Opi.Heel moedig dat U als een van de weinigen Uw nek durft uit te steken om de hypocratie van de Nederlandse regering aan de kaak durft te stellen. Het is al verschikkelijk dat zij toendertijd jonge jongens de opdracht gaven om zulke mensonterende opdrachten uit te voeren. Een excuus aan de nabestaanden van die families is het minste wat er zou kunnen worden gedaan.Het bloed aan de handen is er nimmer van af te wassen.Dat is het kruis wat U en velen met U, hun hele leven mee rond zullen moeten lopen. Ik weet dat dat als een mes in Uw wezen snijd en dat het Uw persoonlijke missie is geworden om de schuldigen schuld te laten bekennen.
Omdat er wel degelijk mensen bestaan die zich schamen en het vreselijk vinden wat er is gebeurd. Helaas is het in de huidige aardse maatschappij de dollar of euro hetgene wat regeert en zullen mensen zoals U nooit een kans krijgen of serieus genomen worden. Maar als we allemaal ons mond houden komen we nooit een stap verder in de richting van op zijn minst fatsoenlijk gedrag.

Niek Jansen

Ik verwijs nogmaals naar mijn reactie nr.6 en spoor de lezers aan mee te werken aan de verwijdering of in ieder geval rectificatie van de misleidende video over het optreden van Gouverneur-Generaal Jan Pietersz. Coen in het V.O.C. museum te Hoorn, de genocidair van de Molukken.
En ook kunnen we dan gelijk van de gelegenheid gebruik maken om zijn standbeeld voor het museum te verwijderen.
Verzamelen op het CS van Amsterdam op zondag 19 oct. om 12 u., alwaar Toean van Baalen & Co. gratis treintickets zal uitreiken.

muskens

Een schaamteloos landje dat Nederland.
Als altijd de eerste met mensenrechten, rechtsstaat, en democratie en ondertussen geen haar beter dan Leopold 2 die de Congo uitplunderde en massacreerde.
En ook nog eens selectief in haar verontwaardiging. GÉÉN verbreking van de diplomatieke betrekkingen met de VS met een triest record aan mensenrechtenschendingen, buitenlandse agressie en met Israël, behept met dezelfde geschiedenis en hedendaagse praktijken.
Wel een grote bek over Sudan, Jugoslavië, Iran, Rusland en China en Poncke Princen, degene die het lef had het op te nemen tegen de Nederlandse nazi’s

MARTIN Egter van Wissekerke

Behalve Koetsier (12.) heeft zowat iedereen het vooral over zijn of haar eigen verontwaardiging, incluis mijzelve (11.). In Nederland wordt zoizo van je verwacht om over en boven alles een mening te hebben.

Maar wie doet er nu werkelijk iets aan het lot van nabestaanden van slachtpartijen. Ik niets. U wel?

Jurriaan Hartog

Wat kun je voor die nabestaanden doen? In de watten leggen? Jaah! maak ze bisschop van onze aflaten.. Is dat zinvol?

Stop met diezelfde fouten maken lijkt me het enige antwoord, want het leven is nu!

De JSF’s bijv. kunnen alleen maar dienen om door CIA e.d. bedachte intriges en kuiperijen te steunen. Stop de ‘Joint Strike’ (ik krijg het koud bij die naam) Fighter, ontmantel defensie voor mijn part, drop de NATO, zit niet langer warmpjes maar schuldig in de luwte van machtspelletjes die het daglicht niet verdragen, dan pas mag je je scheur opentrekken over anderen die er een potje van maken. Zet tot die tijd het tribunaal in Den Haag op slot: te hypocriet!

Uruzgan wordt nog een grotere huilpartij dan Srebrenica. 9-11 heeft geen bal met Afghanistan te maken; Al-CIAeda wel, maar die weer niet met 9-11. FBI most wanted list wordt gesierd met Osama, maar heeft onvoldoende bewijs om hem aan 9-11 te koppelen. London bombs 7-7-05 stinken net zo hard naar false flag… etc etc!!
Bush: You are either with us or against us! Hallo zeg! CAN anyone still be with them?
Wijzer worden en er naar handelen: dat is een oprechte spijtbetuiging; Aflaten betalen is: het af laten weten. Bah

Henk

Moeten wij over 30 jaar ook weer excuses maken aan de kinderen van de slachtoffers van toen? Wanneer houdt dit eens op?
Waarom gaan wij niet en masse naar Duitsland en vragen de Duitsers om excuses te maken?!
En wat volgt er na de excuses in Indonesie? Natuurlijk, een forse claim. Maar daar gaat het de overlevenden niet om! Zullen ze zeggen wellicht, maar de claim zullen ze wel indienen.
Komt zo het vragen om excuses niet in een wat ander daglicht te staan?

Joha

..ik ben bang dat er nog vele verhalen en getuigenissen van dit soort naar boven komen waarin ons “land van normen en waarden en van oorlogshelden” een zeer dubieuze, duistere, lage en laffe rol heeft gespeeld…
verbloemd onder “overwinning” en “vaderlandstrouw”.
dat dit pas een begin is…

Niek Jansen

Goed gezegd, Joha. En dan hebben we het nog niet over de zeer actieve rol die de Nederlandse politie en ambtenarij hebben gespeeld bij het opsporen, ophalen en transporteren van Joden naar de vernietigingskampen tijdens W.O.2. Nederland had van alle W.Europese landen de ‘hoogste score’. Vooral dank zij al die brave plichtsgetrouwe Nederlanders, incl. de Joodse Raad, ging 75% van de Joodse Nederlanders letterlijk ‘de pijp uit’.
De politie van Antwerpen heeft zijn excuses aangeboden voor haar medewerking bij de Jodentransporten tijdens WO 2. Heeft Nederland ooit ergens excuses voor aangeboden: Ned.Indie, Screbenisca, Jodenvervolging, de permanente steun aan de bezetting door Israel van Palestina, de oorlog in Vietnam (“Johnson Molenaar”), de invasie van Irak…..? Nee dus!

R. Temme

Excuses aanbieden is wel het minste wat de Nederlandse regering kan doen. Het zou werkelijk van volwassenheid getuigen, als het gedaan wordt, want het schijnt zestig jaar na dato nog altijd moeilijk te zijn te erkennen wat allang duidelijk is uit het beschikbare archiefmateriaal. Er zijn inmiddels op veel meer plaatsen soortgelijke afschuwelijke massamoorden gepleegd. de geschiedenis leert dat de mens op dit punt niets leert.

ellen

Bij het lezen over dit soort gruwelijke oorlogs verhalen in welk land of welke tijd dan ook, bekruipt mij altijd de vraag “zouden vrouwen dit soort orders ook opgevolgd hebben? “.

Zou de geschiedenis er anders hebben uitgezien waren het vrouwen geweest die aan het hoofd van dit soort regeringen, legers en operaties hadden gestaan?

joh

de heer van noord heeft nooit onder kapt westerling gediend .

willy Vanzuid

Joh, 26, Joh, wat vertel jij een nieuws,alleen zie ik nergens vermeld dat hij gezegd heeft dat hij onder Westerling gediend heeft, wel bij het korps speciale troepen, voor jouw informatie die waren o.a.gelegerd in Batudjatjar bij Bandoeng, afdeling parachutisten. Laat dat nou de kazerne zijn van Westerling toe hij nog in het leger zat voor hij demobilizeerde. Jouw information zal veel bijdragen aan de discussie over oorlogsmisdaad. O ja, laat die van noorD nou ook nog in Celebes geweesd zijn. Deze site moet niet gebruikt worden door mensen die l..len
als een kip zonder kop, laat dat aan de politiek over. Willy

Eisso

Ik heb bovenstaande niet helemaal gelezen, dat lukte mij niet. Het is allemaal nog veel gruwelijker geweest dan ik dacht. Belangrijk om te weten in deze tijden van overtrokken nationalisme en hernieuwde verwaandheid over onze superieuere westerse beschaving.

joh

Maar Willy van Zuid of moet ik Noord zeggen?
Je wilt toch juist dat er discussie over de excessen komt ,dan moet je het niet aan de politiek overlaten zoals je voorstelt.
Sluit me aan bij 15 ,vertel eens wat meer of vertel eens over Celebes wat er is gebeurd .
Mag ook beginnen met wat de vrijheidstrijders hadden gedaan.
En waarom worden er geen namen bijgenoemd van de kl of knil millitairen dit maakt het geloofwaardig,anders kan iedereen maar wat roepen.
Overtuig me !!!!!!!

willy Vanzuid

Joh, nu ben je te verstaan. Discussie zal er nooit komen in Nederland van eigen oorlogsmisdaden, dat laat men doodbloeien na elke discussie. Politiek is eigenbelang en oorlogsmisdaad is geen eigenbelang als je bezig ben met zakken vullen.In de reacties op het originele verhaal van Rawagede zijn twee sites aangegeven die exact vertellen met man en paard wat er in Celebes gebeurde.Vannoort gaf aan dat er meer is gebeurd dan wat er bekend is, maar in die tijd was het zo normaal en in het groot dat er niet meer over gepraat werd. Het is niet interessant te weten welke”soldaten”er bij betrokken waren, ik zou kunnen zaeggen dat de Officieren die zo’n bevel gaven, fout waren. Maar je moet de tijd en de situatie weten om te kunnen oordelen, ook al was het fout wat er toen gebeurde. Het Nederlanse leger zat zwaar in de knel.
Dat leger heeft geprofiteerd van het optreden van het
KST/RST. Overal werden zij ingezet als “Brandweer”, en overal met kleine groepjes om de legereenheden te helpen.Een voorbeeld, en zo was het overal. Een Bataljon stoottroepen hadden onze hulp ingeroepen.
Kom je met 30 man aan zetten in 2 vrachtwagens, staan er zo’n 600 man KL met al hun zwaar materiaal langs de weg, allemaal omhoogkijkend tegen een berg aan op zo’n 400 mtr. afstand, waar het krioelde van de tegenstanders. Op het moment dat ik uit de vrachtwagen springt hoor ik hun Bat.cdt. roepen, spaar je munitie de para’s komen. Wij met z’n 30 man hebben geen opdracht nodig,vanaf het moment dat je voeten de grond raken ga je hard lopen op de tegenstander af,het elimineren van de tegenstander daar ben je soldaat voor. Dat is het verschil tussen ons en het standaard leger, wij willen vechten.Maar dan kom je situaties tegen dat er niet gevochten wordt maar je weet dat zij er wel zijn, dan hang je er een op als waarschuwing, maar je kan ook opdracht krijgen om een dorp aan te vallen wat vol kan zitten,dan vind je niets en dan gaat het fout.Ten alle tijden was, watever happened, om het gewone leger te helpen die in de sh.t zaten.Vraag mij nu niet of het killen van burgers ten goede kwam voor het normale leger,ik weet het antwoord niet, zeker is dat de Indonesische kant, of wij met 30 man waren en zij met 1000, dat zij op de run gingen, en door die vrees die zij voor ons hadden hebben wij veel voor het gewone leger kunnen betekenen.Wat tegestanders hebben gedaan wat niet door de buigel
kan zal mij worst wezen, daar ging mijn oorlog niet om, ik moest alleen doen waar ik voor getraind was,
een Nederlands leger wat in oorlog was en waar ik mijn best voor behoorde te doen. En dat deden wij.Nu achteraf van uit een luie stoel en TV voor je is het makkelijk te stellen dat het e.e.a. fout ging, wat met de denkbeelden van nu, fout was. Neem de huidige tijd in Nederland, iedereen klaagt dat de politie niet optreed tegen bepaalde “elementen” in Nederland.
Het volk zit in de verdrukking. Mijn oplossing, te vergelijken met vroeger in Indie, en alles zal reg kom.

G.Casimiri

Drie maal drie is negen en een ieder zingt zijn eigen lied.
Dat in de Bersieap tijd 25000, meestal vrouwen en kinderen door de Ploppors zijn verkracht en vermoord maakt op mij die als negen jarige dat mee maakte meer indruk dan wat nu allemaal door de Nederlandse militairen zou zijn uitgehaald.

Rianne

Hoe je het ook bekijkt: Nederland bezette toen een land zoals de Duitsers gedurende W.O.II nederland bezette. Na deze ervaring, had Nederland moeten weten, dat het koloniale tijdperk voorbij was en dat we toen niets anders als geweldadige bezetters waren. Dhr Punt: moet onze ondergrondse zich ook bij de Duitsers verontschuldigen, voor de Duitse slachtoffers die gemaakt zijn tijdens het verzet in WOII? Dit lijkt me en beetje omdraaien van de rollen.

Wat de hr van Noort betreft; als hij schrijft dat hij ,,oorlogjes achterna liep”, dan was hij dus gewoon een huursoldaat, want niemand in zijn gezond verstand gaat wat oorlogjes nalopen, alleen maar als het om grof geld gaat. Deze huursoldaten zijn niet de meest fijnbesnaarde mensen en als hij zegt zich altijd te hebben onttrokken aan het vermoorden van vrouwen en kinderen, dan geloof ik dat net zo als dat ik geloof dat er morgen een protestmars is op de Dam van de Noordzeegarnalen die voor een visverbod zijn.

willy Vanzuid

Rianne,32) Rianne, als je beter 30)gelezen had dan had je met je volle verstand kunnen begrijpen dat lu..n als een kip zonder kop, niets bijdraagt aan iets wat Ned. history was.Je gezwam over Vannoort is totaal niet interessant, links politiek dom ge..l.Je snapt ook niet de Ned. taal als er gesproken wordt van NEDERLANDS Indie, en dat dit de reden was om een leger naar Indie te sturen, en dat daarom Ned. Mili-tairen hun plicht,hun werk daar deden.Het heeft geen vergelijk met de Duitse bezetting.Dat jij nu denkt wij hadden daar niets te zoeken, ja,het zij zo,zo denk ik ook nu, maar wel 60 jaar later.Nu 2008 zijn het Indonesiers, toen waren het inlanders, toen was het Western supromacy, zij hadden niets,wisten niets nu hebben wij(jij ook)een beter intellect over het leven, zij hebben nu ook (niet veel)meer.Het kunnen beoordelen de tijd van toen en die het meemaakten moet je overlaten aan die het toen meemaakten en niet beoor-deeld worden door mensen van nu, die
kunnen beter deze tijd beoordelen,als het intellect daartoe in staat is.Probeer de history te doorgronden
wat en hoe kwam iets tot stand in een tijd waar men in Nederland niet over wil praten en dan zeg ik zoals de Karremans in Srebrenica sayd:don’t shoot the pianoplayer.Ellen 25) zei, zouden vrouwen het niet beter gedaan hebben. Het spijt mij Ellen, als dat waar zou kunnen zijn, be my guest, maar als ik naar al de vrouwen in Ned. politiek kijk,van vroeger en nu, dan ben ik niet impressed,integendeel.Terug-komend op het hoofdmaal:M….in naam der Koningin,het Ned.leger zat hoofdzakelijk met zo’n 30 man in een of ander dorp en moesten controle houden op de omgeving. Maar in de omgeving van zo’n dorp lagen nog eens 10/20 dorpen waar geen Nederlanders waren en onder controle waren van onze egenstanders.Hun controle was het zelfde als nu in Afghanistan, controle rond hun kampenement, de rest was niemandsland, en dat was huntersland voor het KST.Het soldaten inkomen was zo’n E 28/mnd., het meeste eten werd opgescharreld in het dorp waar zij gelegerd waren.Vergelijk dat niet met het grote geld van nu,met zijde sjaaltjes om je nek,met internet met home,met ingevoerd eten,en geen drie jaar van huis maar minder dan een half jaar,en zo kan ik wel doorgaan en natuurlijk is de situatie nu beter, ik ben niet jaloers.Als wij dag en nacht hadden gelopen in de regen en in de bergen is het dan echt koud,dan nam je een huis, maakte een brandje midden in het huis en kon je opdrogen, slapen en eten, en het vuurtje werd groter en groter totdat het de buitenkant van het huis had bereikt tegen die tijd kon je weer omhangen en weer verder sjokken de bush in met de regen en kou.Zo moe zijn dat mijn maat een inlander zijn rugzaak en geweer liet dragen, ik zelf had de riem van mijn waqpen aan de ene kant los gemaakt en sleepte zo mijn wapen over de grond, hou je commentaar maar voor je,je weet van niks, zoiets doe je niet als je nog iets van fitness over heb, de Luitenant liet zich rondsjouwen in een oude fauteule met twee palen er doorheen en vier inlanders droegen dat,geef maar geen commentaar,ik had op een dag een gramafoon “gevorderd” met zo’n grote toeter His master Voice.Een inlander werd gevorderd en die heeft hem voor mij een paar dagen gedragen, er wasw maar een plaat bij, Wienerbloed, en iedere keer als wij door een dorp kwamen waar iemand opgehangen moest worden speelde ik Wienerbloed,door mijn tranen heen wordt het nu moeilijk typen, dorp in de fik gestoken en wij staan buiten het dorp, he,Jesus waar is de dominee,wij rondlopen en daar stond de dominee midden in het dorp en de vlammen met zijn pistool te schieten als teken waar hij stond en na een pad gvonden te hebben was hij weer ok. En dat voor E28/mnd.en alles voor het “vaderland”.Kom niet met een nietszeggend commentaar, ik weet alles al. daarom accepteerde ik nooit meer authority zij deugen niet, niet te vertrouwen.
De groeten ,Willy

marius de man

Wij Nederlanders hebben in Indonesie in de naam der Konining mensen vermoord. Afgeknald.

Erkenning en diepe schaamte past ons, onze regering, leger en krijgsmacht.

Dat we dit uit eigen beweging niet doen zegt iets over ons leger, onze overheid en onszelf.

Fredrik Willems

Beste lezers,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een boek over het leven van Raymond Westerling. Voor mijn boek ben ik ook op zoek naar veteranen van de Speciale Troepen die onder Westerling hebben gediend.

Een beknopte biografie van Westerling en enkele korte artikelen van mijn hand kan u vinden op:

http://westerling.wordpress.com/

Met vriendelijke groet,

Fredrik Willems

Maria

Willie van Noort en Willy van Zuid zijn dus één en dezelfde, ik geloof niet dat die man nergens aan mee heeft gedaan.
Antw. 32 van Rianne, 2e deel, ben ik het geheel mee eens, huursoldaat en machtswellusteling.
Zoals Martinus zegt “Erkenning en schaamte past ons, onze regering, leger en krijgsmacht.
En Willie van Noort/Zuid, wie was jouw officier dan wel die dat allemaal heeft bedacht?
Nederland is nog net zo arrogant als het ooit is geweest. Wel een wijzende vinger naar andere landen, maar wat ze zelf hebben uitgevreten wordt afgedaan als oorlogsdaden, nee geen oorlogsmisdaden, maar dat waren het wel.
Ik word hier kots en kotsmisselijk van.
Vrienden van mij komen uit Indië en hebben de Bersiaptijd meegemaakt, verschrikkelijk, maar ik snap de Indonesiërs wel die eindelijk hun vrijheid opeisten, Nederland had daar geen flikker te zoeken, behalve dan specerijen jatten en grondstoffen jatten.
Want dat was het hele eieren eten van het Kolonialisme, uitbuiten van landen en de inheemse bevolking die lastig waren of in de weg liepen maar lekker gewoon afknallen.
Dan de mooie vrouwen nog even pakken en afknallen als ze waren misbruikt.
De goede mensen, die wel een geweten hadden, daargelaten, want gelukkig waren die er ook.

Willie van Noord/Zuid/Oost/West, jij was gewoon denk ik één van die vele moordenaars en nu na 60 jaar komt jouw geweten aan je knagen? Dat is dan volkomen terecht. Je komt niet met de naam van “jouw officier” en later ga je elders oorlog spelen?
Hoeveel mensen denk jij hebben nu nog na 60 jaar last van alle oorlogsherinneringen, die kan je niet op één hand tellen Willie.

Onze regering mag wel degelijk de excusus aanbieden voor alle slachtpartijen die niet uit naam van de Koningin zijn gevoerd, maar uit pure moordgevoelens, naast het oorlog voeren uit naam van de Koningin.
Ambun, de smeekbes zijn gewoon genegeerd, afknallen, dat was het doel.

Ik schaam mij plaatsvervangend

willy Vanzuid

Maria @36,na je stom ge..l wat kant nog wal raakt wil ik toch nog wat zeggen, nee,mijn geweten knaagt in het geheel niet, en als je met verstand alles goed gelezen had wat ik in al de reacties opdreunde
dan had je ook gelezen dat het mij allemaal geen moer doet.Oorlogsherinneringen zijn wat anders als oorlogsmisdadiger, ik heb van beide geen last.Tegenwoordig krijgen soldaten al last als zij kogelgaten in huizen zien in oorlogen waar zij alleen maar toeschouwer zijn.Wie zo’n Officier was die de orders gaven maakt ook geen moer uit, waar gewerkt wordt vallen spaanders, alleen het resultaat geldt.Alles waar ik over berichtte, was niet bedoeld als oude veteranen stomme oorlogsverhalen, maar de realiteit van het militair zijn,en ja, wel in naam der Koningin want een Officier met de eed van trouw aan de Koningin,werkt in haar naam, en als hij het niet goed gedaan heeft moet daar op reageerd worden maar dat gebeurd niet, want zo’n schande kan Nederland niet hebben.En dat geldt voor elke ambtenaar,Rechter,O.M.,Leger Officier, kamerlid enz. Voor mijn “werk” als militair wil ik verantwoording afleggen. niet t.o. halp starke aso’s,en daarom heb ik mij nu al voor de derde maal mijn aangegeven bij de instanties, maar zij raken het niet aan, eenmaal durfde een rechter tegen mij te zeggen, je hebt een verschil van mening met de Off.van Justitie, hij zegt dat deze muur zwart geverfd is en jij zegt dat het bruin hout is. Andere keren kreeg ik gewoon geen antwoord.Dus ja Maria, ik wilde iedere keer dat de waarheid naar boven kwam, niet om te straffen,maar voor de historie,maar het systeem laat het niet toe. Is er iemand die na alles gelezen te hebben in deze weblog, die authoriteit heeft, en die dan zegt daar doe ik wat aan? Nee, het gebeurd niet,niemand brand zijn vingers daaraan.En met het schoppen tegen mij aan schiet je geen donder op.
En met whatever ik schrijf, ik, en allen in mijn onderdeel, zijn beretrots om er bij gediend te hebben, tel al de situaties op die ik vertelde, dan kom je misschien aan een aantal dagen van 30/40/50?aar ons werk bestond uit meer dan duizend dagen in waar wij excelent waren in het Para-commando te zijn, zonder rottigheid. Maar je moet ze goed op een rijtje hebben staan om dat te begrijpen.Bespaar mij stom commentaar, daar is het onderwerp te serieus voor, blijf zakelijk en probeer wijs te worden in het onderwerp.Niet Willy Vanzuid maar het onderwerp is interessant. Groetjes, Willy van everywhere.

Maria

Dat jij trots bent op alles wat je hebt aangericht, laat duidelijk zien wie en wat jij bent Willy Whatever. Dat jij mijn commentaar afdoet als gel.l zegt veel meer over jou dan over mij.
Mensen afslachten in naam der Koningin bestaat niet, oorlog voeren in naam der Koningin wel, en zelfs voor oorlogen gelden regels, geen slachtpartijen.
Dat het jou allemaal geen moer doet zegt over jou dat jij een in en in slecht mens bent.
Maar uiteindelijk zal iedereen zich ooit moeten verantwoorden. En dat zal voor jou nog niet meevallen.
In naam van de geschiedenis had jij dit geschreven, nee hoor, alles terwille van je eigen ego (entrïsme).

Willy van Nowhere, je bent ongeloofwaardig met jouw verhalen, want geen enkele officier wordt genoemd.
Je hebt alles gewoon zelf aangericht.

Ik blijf mij plaatsvervangend schamen, nog erger dan voorheen.

Maria

egocentrisme bedoelde ik dus

willy Vanzuid

Op links aso ge..l ga ik verder niet meer in.Ga je uitkering maar halen.

Budi

Ik begrijp noch de motieven noch het doel van de heer van Noort/VanZuid or whoever the hell he is. Niemand zit op zijn getuigenis of verhaal te wachten. Het is toch heel duidelijk dat deze man ongeloofwaardig en ontoerekeningsvatbaar is en niet in staat zijn eigen “demons” onder controle te houden. Gewoon doodzwijgen en hopen en bidden dat indien zijn ervaringen op waarheid berusten ooit zijn ziel rust zal vinden. Amen

Ellen P.

Ongeloofelijk dat er naar het lezen van al deze discussie’s. Er nog personen zijn die Rechter ,jury en ,Beul willen spelen .Zonder de inzicht te hebben wat Willy bedoelt.Als je goed tussen de regels lees,zie je dat hij in de 80 is.Toen Willy 17 jaar was,had hij al een oorlog van 5 jaar achter zich,en werd nu uitgezonded naar Indië.Een (kind)van 17 hoort een jeug te hebben,maar velen als hem hebben dat niet gehad.Als Willy zijn verhaal wil vertellen,laat hem zonder die oordelen van hen die er geen inzicht in hebben,laat kinderen (ouderen van nu)praten en hun ervaring vertellen van hun jeud en Vader die in Indië heeft gezeten ,er zijn er genoeg,nu krijg je slachtoffer hulp(trouwma hulp tegenwoordig)voor elke ding.Willy ik ben trots op je ,dat je probeerd te praten dat doe je op jou eigen manier,omdat ,dat jou overleven is.En als men er niet door heen leest,dan zij het zo.keep cool.

A. Mulder

Lees de Max Havelaar, dan weet je waartoe een mens in staat is, in die tijd in naam der koning.
Maar gelukkig zijn er ook nog goede mensen.

Ellen P

Wat jammer om al die gif van mensen te lezen,die Rechter,Jury,En Beul tegelijk spelen.
Hebben gij allen dan geen inzicht en levenservaring?
Om achter de woorden van Willy te kijken.En zijn woede.
Hoeveel kinderen toen de tijd in de tweede oorlog, hebben geen jeugd gehad,Willy zal nu in de 80 zijn,net als zovelen van hem,zijn ze daarna ,naar Indië gegaan.
Er waren geen opvang huizen en begeleiders die je op vingen Toen ze terug kwamen..zoals nu,wandt nu de tijd is er bij elke iets wel een hulpgroep.Toen de tijd werd je dood gezwegen.
Hoeveel kinderen van toen nu 50 plussers,hebben de woede en verdriet over zich heen gehad,omdat hun Vader er niet over kon of wilde praten.Er zijn er genoeg,Die zijn weer (slachtoffers) van hun Vaders.
Deze groep mensen praten er niet over omdat er anders woede of verdriet uit komt,en ach hij is al zo oud.
Er zijn nu wel genog mensen verdriet aan gedaan,zowel in Indië als hier in Nederland,Dus het wordt zeker tijd ,dat men gaat praten,en ieder doet dat op zijn manier ,wat hij nog in zijn vermogen heeft.

Maria

http://nl.youtube.com/watch?v=kVPCPIVgXCk

kijk wat daar is aangericht???
En Willie denkt mij te kennen, ga je uitkering maar halen?
Ja idd ontoerekeningsvatbaar nu, toen niet.
Ik bid alleen dat zijn slachtoffers de rust vinden en de nabestaanden.

Ellen P

In de bijbel staat:Gij die zonder, zonden zijn werpe de eerste steen.

Marcel

Hoofdverantwoordelijke hiervoor: het toenmalige staatshoofd Wilhelmina.

Leve de republiek!

Ton Wildschut

Werkelijk !!!!,ik word misselijk van al deze verhalen.
Ik had een oom die op verjaardagen altijd zei…veur de oorlog,als er een Javaan veur je auto liep…mensen daar reed je gewoon overheen !!!

willy Vanzuid

Mag ik wat toelichting geven op de bovenstaande reacties, mijn eigen reacties waren geprojecteerd op het verhaal uit Djakarta re: moordenaar in naam der koningin.De racties van minder bedeelden als:Gert,Joh,Maria en Budi geven geen extra demensie aan het onderwerp, dus voor jullie, rustig aan maar, busje komt zo.Aan Ellen P,dank je wel , jij begrijpt het onderwerp, het is niet Jan soldaat die verantwoordelijk was, maar het sisteem, de overheid, het gezag, en met goed verstand kom je dagelijks nog tegen dat het sisteem nog steeds rot is vandaar dat ik o.a.vermelde dat in mijn persoonlik geval ik de bewijzen had dat van af beneden aan tot in de hoogste regionen van rechterlijke macht het criminelen zijn gelijk aan mijn ervaring toen in Indie. Met andere woorden, ik ben niet verantwoordelijk voor de toestanden toendertijd, ik werd gebruikt en dat je in die tijd op die leeftijd alles voor je “vaderland” over hebt, kan iemand uit deze tijd niet voorstellen nog beoordelen, wat een groot verschil maakt met het crimineel zijn van ambtenaren, rechters uit deze tijd,die niet mijn leeftijd nog mijn verleden tijd hebben. Het “vaderland” toen bestond uit de hele bevolking die hun regeering belaste om troepen naar Indie te sturen en allemaal verantwoordelijk waren voor de toestanden toendertijd.
Dat iemand zei, dat ik mij zal moeten verantwoorden t.o. God, nou maak je geen zorgen,ik heb in mijn verleden al in die mooie verlichte gang gestaan waar je een niet te verklaren geluk beleeft wat tegenwoordig alleen wordt meegemaakt door mensen die al dood verklaard waren maar het niet waren dus ik heb een goeie naam daar. Laat ik het om gezellig te houden weer eens wat vertellen over de werkelikheid van het leven zoals ik dat meemaakte.Er was feest in de kazerne, wij waren “afgestudeerd” als commando.Twee vrachtauto’s gingen de stad in om de meiden op te pikken, gillen maakte geen verschil. Ik stond op wacht, de Militaire Politie komt voor de gesloten poort en eist toegang. Ik roept de kazerne cmdt. en die zegt tegen die M.P.:”je komt er niet in, ik train mijn jongens tot tuig en als tuig zullen zij zich gedragen” Kijk, in mijn tijd was dit geweldig, dan ben je trots op je onderdeel, maar om dat te begrijpen moet je een “vent” zijn en geen watje, dat behoort bij deze tijd.
Ik studeerde af in Nederland en Australia en zag nog twee oorlogjes met het Aussi leger.Vandaar dat ik d.m.v.de eed van trouw aan Australia(Elizabeth)dat land mijn vaderland is, al woon ik in de U.S.A. Ik woonde/werkte in Australia,England,Spanje,India en Dubai,ik was geinteresseerd in oorlogjes na Indie in Korea,Vietnam,ex.Jugoslavija en nu in de U.S.A.doe ik als een American en helpt dat land met hun oorlog in Iraq. In Yugoslavija heeft dat mijn een gezonde been gekost, ik loop nog wel de vierdagse maar kon daarna ,64 jaar oud geen maraton meer lopen, en voor elke debiel die het beter weet, ik heb er geen cent mee verdiend, maar wel beretrots erop. Op mijn 76 e jaar bemoeide ik mij met Iraq, de opzet die ik in mijn hoofd had om te winnen is gelukt, het samenwerken met Sadams oude getrouwen. Maar ook voor deU.S.A. sloeg de noodlot toe voor mij, je gaat heel rustig eerst omhoog en dan kom je met een rotklap met je hersens op de grond terrecht, zonder helm,twee dagen half weilen in het bloed, na twee dagen in het hospital in de U.S.A., hersensschudding en hersensbloeding,maar na 4 maanden als een dooie op bed gelegen te hebben, is alles weer, ik denk, 100% goed gekomen, maar ik zou Oct.2007 naar Kurdistan gegaan zijn en dat heb ik nu gemist terwijl het daar, denk ik, gaat spannen. En mijn hele optreden in het leven is gevormd door mijn verleden als commando.Ik verdien met zo te schrijven niets, wordt er niet beter van, heb Nederland niet nodig,maar ik probeer uit te leggen wat er in een mens schuilt die het e.e.a. heeft meegemaakt.

muskens

Laten we wel wezen. Nederland heeft evenals Israel in ieder geval wel enig profijt van de Nazis gehad gedurende vijf jaar bezetting.
Israël hoe ze ghetto’s moeten bouwen en in stand houden. Nederland hoe het rücksichtslos Putten en Lidice moet copieren.
Als ik dan lees hoe een landsadvocaat claims uit Indonesië afwijst en met welke motieven, wens ik eigenlijk nooit als Nederlander geboren te zijn geworden. Wij zijn en we waren toch heen haar beter dan Leopold 2 in de Congo, de Duitsers in Namibie en gedurende de Nazitijd en nu voor de zogeheten “bevrijding ” en het brengen van “democratie” in Iraq en Afghanistan.
Bah ik schaam me Nederlander te zijn.

Carel van Eeden (Landsmeer).

Ik schaam mij over Ned.Indië nergens voor want ik was er niet bij.
Waar ik mij wél voor schaam is de rol die Nederland NU speelt in Afghanistan.
Daar gebeurt precies hetzelfde met nóg modernere wapens; moord per computer, of met de hand, maakt voor de slachtoffers geen verschil!
Als we nu stoppen scheelt dat weer met excuses in 2069!

Wladimir van Wilgenburg

En de Indonesiers deden hetzelfde in Nieuw Guinea, Atjeh, Timor, etc. En de slachtoffers die nu zitten te janken, zouden het daar waarschijnlijk mee eens zijn om de ‘eenheid, macht, etc’ van Indonesië te behouden. Menselijke eigenschap. Nederland is net zo vuil als alle andere landen. Mensenrechten is een farce. Nationaal belang gaat voor.

Bule Gila

Uit reactie 49 van Willy blijkt dat Willy geen blaam treft. Hij volgde slechts orders op. Het lag allemaal aan het systeem.

Klinkt leuk, maar deugt voor geen meter. A. Dit is feitelijk niet juist. en B. Bij een bevel heeft eenieder nog ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kan immers ook weigeren (denk aan Poncke). C. Omdat iedere soldaat weet dat het ontzettend fout is om burgers zonder vorm van proces en zonder aanwijsbare reden om te leggen. En toch deden die jongens dit, he Willy?. Inclusief kinderen en vrouwen.

En daarom is Willy nu hier, om begrip te krijgen. Uit zijn eigen reacties blijkt duidelijk dat hij zelf nog altijd niet begrijpt hoe hij hieraan heeft mee kunnen doen.

Willy wil aandacht, gestraft en vergeven worden. Gevalletje “end-of-life-crises”.

Voor feiten zie reactie 15. “Het systeem” gaf inderdaad een vrijbrief voor geweld, maar het waren de officieren en soldaten die deze methoden voor het eerst toepasten.

Dus hierbij nogmaals Willy. Gaarne rang, data, plaatsnamen en vooral namen van officieren onder wie u gediend heeft.

joh

Heb vandaag navraag gedaan over Willy van Noort ,deze man heeft nooit bij de commando’s (DST) gezeten en ook nooit een para opleiding gedaan .
Enige jaren geleden is deze persoon op een reünie in roosendaal aangesproken nadat hij wat verteld had in de landelijke dagbladen .
Ook kende niemand hem ,heeft ook nooit een logboek kunnen overhandigen met zijn para sprongen.
Hierna is hij geroyeerd en heeft hij een Kazerne verbod bij het korps commando gekregen van de commandant .
Kan dit voor de plaatser van dit artikel bewijzen ,mail me maar.
Willy helaas !!!!!!

Ellen P

Het is jammer dat men op de man af, aan het spelen is.Er worden rotte appels gegooid.
Waar het om gaat wordt vergeten.Wat er toen en nu in wat voor oorlog gebeurd.
Daar ging de hele discussie over.
Het zou nu verstandig zijn om deze verhalen te sluiten ,we komen er toch niet uit.
Ieder ziet het het vanuit zijn of haar standpunt.

joh

Nee, deze man is een leugenaar .
Er worden dus onderdelen (KST) genoemd die zwart worden gemaakt ,over tig jaar zal men misschien hierna verwijzen en wat te denken van de para/commando’s die nu nog leven of nabestaande .
Zij werden al voor blauwe of moordenaar uitgemaakt toen ze in nederland aankwamen.
Dus als het echte feiten zijn kunnen we ergens over discusseren en anders moeten we de personen die leugens verkopen ontmaskeren.
En dit zal het begin standpunt moeten zijn Ellen P van elke discussie.
Niets op de man ,maar feten.
Het is gewoon een grote afgang dat de journaliste slecht werk heeft geleverd.
Ben ook van mening om dit verhaal niet te sluiten en alles voor een ieder zichtbaar te maken over willy v noort ,brengt heel veel nl/knil mill in een verkeerd daglicht.
En hij heeft is bij zoveel oorloggen geweest zegt hij,misschien is dit ook wel niet zo en wordt zijn verhaal daar stsaks ook klakkeloos overgenomen.
En ellen p weet je ook het verschil in de oorlog voor een kind in indie en nederland .
Ellen p 44 ben je misschien fam van willy v noort(kennis).

gerrit oost

Is van Noord of van Zuid een cryptische verwijzing naar WESTerling?

joh

Nee ,deze man moet zo snel mogelijk met de NOORDE ZON vertrekken.
Heb hier voor me liggen de copie van 05-08-1992 van verbod om toe te treden tot reünie’s en kazerne van het korps commando troepen ,met aanvulling van onderzoek naar Dhr W.J.W van Noort ,toen nog wonende in Heijen (Limburg)
Verder nog Art Uit het Dagblad Noord-Limburg Plus uit 1994 en
De Gelderlander uit 1994 .
Waar hij meer onzinnige dingen vertelt wat hij allemaal wel niet heeft meegemaakt .
Zie dat de Hr Gert Janzen (13)waarschijnlijk het zelfde bedoeld

alleen in andere dagbladen ,hartelijk dank voor uw reactie.
ACH laat ik maar niet verder gaan met deze persoon ,anders krijg ik nog het verwijt dat ik hem
zwart maak
Nee,mocht er intresse zijn dan zal ik alles aan het NRC -Handelsblad aanbieden .

victor

Ik heb ooit dienst, militaire dienst mogen weigeren, en een van de argumenten die ik toen aanhaalde was: ach, jullie hebben mij toch helemaal niet nodig, gebruiken jullie die Knop maar. ik zie de knuppel nog kijken, welke Knop bedoelt ie nou. u, NRC-lezer, weet meteen welke ik bedoel( meestal Rood, alleen met code te activeren).

militairen in de Oost hadden die mogelijkheden niet: weigeren op gewetensbezwaren noch de Knop bestonden toen. ach, de heerlijke vlag, of die nou Rep. of Kon. getint is, hoelang is die al schuilmantel voor de meest groteske landje- en lijkenpikkerij.

wat mijn betreft een non-item, In De Naam Der..

willy Vanzuid

Hier zijn wij dan weer, even geen tijd gehad. Ik ben geen psychiater maar ik zal proberen iets uit te leggen hoewel ik beter een boek kan schrijven.Er waren mensen die het eerlijk meenden en terecht geshockeerd waren toen zij leerden waar ook Nederlanders toe in staat waren.Normale mensen netjes en beschaafd, ik geef hun een normgedrag van 250.Dan komen zij die zeggen, die dat gedaan hebben moeten gestraft worden.Dat zijn zij zonder inschattingsvermogen, hun normgedrag is 260. Dan komen de criminelen,zigeuners(als zij fout zijn)de aso’s en mijn belastingrechters, met een normgedrag van 270. Daarna komen figuren als de moordenaars van Pim Fortuyn en van Gogh, labiel, niet gespoord, kort lontje en vallen niet te stoppen, zoals onze Joh.,
met een normgedrag van 280. Daarna komt op grote afstand met normgedrag van 500,de elite soldaten, de meest getrainde met de grootste discipline, fysiek en psychisch aan de top met een vermogen om als een wals over alles heen te walsen, waar een “normaal” mens niet voor geinteresseerd is.Hij is van alle markten thuis, goed en slecht. En dan ben je op sjouw, je hebt dorst en geen water meer, je komt een klapperboom tegen, je stuurt een jongetje de boom in om de klappers er af te slaan, dan ga ik als de jongste hond van de club naar de klappers onder de boom terwijl het jongetje nog aan het gooien is, en naturlijk ik krijg een klapper op mijn kop en nek, eigen schuld,mijn lichaam staat nog na te beven alsware zal ik dood neervallen of wordt het de rolstoel, dan klinkt een schot en het jongetje valt dood uit de boom, een van onze jongens ging naar normgedrag 510, geen opdracht, niet voor getraind, hij stafte dat jongetje omdat ik een noot op mijn hoofd kreeg.Maar voor ons allen een kleine afwijking van ons aller normgedrag van 500, dus geen probleem. De bevelvoerende van een ploeg kan een normaal elite militair zijn met een norm van 500, maar hij kan ook een norm hebben van 510 en de opdracht geven voor dood en verderf, en weer is zo’n opdracht dicht bij onze normale norm van 500, dus geen probleem. Dus voor de record, een norm van 500 houd dus niet in getraind hebbende voor dood en verderf van burgers, het gebeurd gewoon. Dit verstuur ik en kom later weer terug met meer uitleg.

willy Vanzuid

Met mijn vorige bijdrage hoop ik dat er een beetje meer duidelijkheid is ontstaan dat hoewel “moordenaars in naam der Koningin”, het niet ten allen tijde ongeleide moordenaars projectielen zijn. Maar ik ontkom er niet aan dat mijn betoog voorbepaalde mensen toch niet begrijplijk is, en zij er een eigen mening op na houden zonder kennis van zaken. Nu een betoog op de uitlatingen van Bula en Joh. Als er iemand namen wil van foute mensen ga dan niet terug in het verre verleden tegen mensen die waarschijnlijk al overleden zijn maar wees flink en neem de mensen van nu op de korrel, zoals Balkenende die zegt dat hij achter de aanval op Iraq stond omdat Sadam niet naar de VN luisterde. Dan wordt het tijd dat hij Israel aanvalt want die luistert al niet sinds 1967, en zo zullen er nog wel meer landen zijn die niet luisterden.Ik zie alleen maar wereldomroep BVN, en lees de kranten op internet en dan vind je genoeg crimineel gedrag van gezagdragers van vandaag in Nederland, mijn pet af voor de Griekse jeugd.
In 1992 kwam ik in Nederland met wat soldaten uit Croatia om de vierdaagse te lopen en parachute te springen op Texel.Hoewel er duizenden illegalen zijn in Nederland werden wij het land uitgezet want de jongens hadden geen visum, en waar hadden zij dat moeten halen? juist bij hun vijand in Belgrado, dus niets.Een grote rel volgde, ik vloekte het hele laffe zooitje uit.In de Telegraaf kwam er een pagina met beerput trash tegen mij.De defensie spokesman zei met volle naam, geboorte datum en plaats van mij dat ik niet goed wijs was en nooit in militairen
dienst was geweesd.EEn generaal zei:ik ken al mijn soldaten(sick)maar hem ken ik niet. De veteraan para
commando club,(niet het Korps Commando Troepen) waar ik zo’n 20 jaar lid van was geweesd ontkende mijn bestaan, lafheid van mensen die zich para-commando noemen maar het van karakter niet zijn. Navraag bij enige oude maten gaf aan het bekende Hollands gedrag, niet je kop boven het maaiveld uitsteken, de matennaaier van het Korps uit Made voelde zich gepasseerd door mij in rang en dat ik nog steeds
actief diende.Twee weken daarna kreeg ik een brief van de toenmalige chef van de Para veteranen, Maj.Ga.
die mij dreigde dat ik uit de club gestoten zou worden en niet meer op de kazerne welkom was in Roozendaal als ik niet publieklijk in de krant mijn excuses zou aanbieden voor mijn verblijf in Jugoslavija en onmidddellijk dat land zou verlaten.
Deze Majoor(bd)was denk ik een net mens ik zag hem bidden voor zijn eten. Hij had hart problemen en stelde net als velen uit het verleden niets voor, gebakken lucht.Ik schreef hem een brief terug waaruit geen woord Frans was dus goed te begrijpen.
Een week later overleed hij, en zo hoort dat.Dan volgde nog drie jaar van oorlog die voor mij te vroeg eindigde want ik was aan de winnende kant in 1995.Toen had ik de tijd om wat aan mijn verleden te doen en schreef een vier pagina letter naar Min. Voorhoeve met een compleet overzicht zoals ik dat zag nadat ik in mijn leven de grotere kennis had gekregen van orlog voeren.In deze brief melde ik o.a. aan “Ik klaag aan de staat der Nederlanden”, met wat zij mij lieten doen, zij wetende dat het oorlogsmisdaad was.Dat niet het hele leger moet afgeschilderd worden als oorlogsmisdadigers, maar dat zij moeten noemen man en paard n.l.het Regiment der Specialen Troepen waarover ik gedetaileerde informatie gaf. Niet Jan soldaat was de uitvinder van crimineel gedrag maar het gezag.Natuurlijk kreeg ik geen antwoord, dat was ook niet te verwachten.Mijn
brief was ik begonnen met:”jullie kennen mij niet maar ik ken jullie heel goed”
Door mijn kennis en ervaring dat ik in de afgelopen maanden kreeg van crimineel gedrag van de rechterlijke macht met onwettig handelen, waarin ik ook de hoge raad een kat gaf van onwettig handelen, en ook geen antwoord,en het lezen over Rawegede, bracht mij weder het in de pen klimmen, omdat ik ziek ben van wat er toen is uitgevoerd en wat ik nu met het recht meemaakte.Jaren geleden was ik in Roermond bij de jaarlijkse meeting bij de commando
dodenherdenking, de journalist van de Gelderlander was daarbij en nam de foto’s.Mijn oude maats,chaufeur
Bo. en voormalig kpl.Vr. zeiden tegen de nieuwe club baas, en zich zelf benoemde “geheim agent” uit Den Bo
“willy is een van ons, wij kennen hem” De z.g. commando kameraad zei toen:ik ken hem niet” en draaide zich om.Daarom voor mij geen respect voor Nederland en de rest. Elk jaar kom ik naar Nederland vom devierdaagse te lopen, als dan s’avonds de mensen staan om het volkslied te zingen blijf ik zitten en zo wie zo ben ik niet van duitse bloed.Soms ga ik ook naar Roermond herdenking, dan staan zij allen in de houding het volkslied te zingen,maar ik blijf zitten en als er een urinoir is ga ik tijdens het zingen daar naar toe.Ik kan mij niet anders getuigen van de lafheid van dit land en volk. En Joh, mijn maats zullen je vervloeken dat je
met je psyghotic gedrag, mij tot opening van zaken brengt. Jij wilt dus hebben, Bule ook, dat ik de naam geef van de soldaat die zijn geweer liet schoonmaken door een jongetje, en toen het schoon was schoot hij dat jongetje neer en zei: ja, het werkt nog.Wil je nog meer horen Joh? En dat viert feest elk jaar in de kazerne. En dit allemaal omdat twee oude senilen para-veteranen mij niet bij de club willen ter eigen glorie.
Kom op Harry van Bommel doe er wat aan, de SS is door de regering bestempeld als een criminele organisatie, nu het RST nog. Djakarta, geeft mijn brief aan Voorhoeve aan de publiciteit.De regering probeer ik terug te pakken met mijn klacht aan het Europese Hof omdat Nederland geen oorlogsmisdaden vervolgt, niet met de zelfde reden als de burger maar zij vielen mij aan dus ik val hun nu aan. Is er een jurist die dit aan wil pakken? Er is er maar een die mij misschien bij het E.Hof kan stoppen en dat is de enigste waar ik respect voor heb en die mij en mijn twee commando zoons kennen als drie commando’s uit een familie,de Kol.L.der comando’s.

Bule Gila

Goh, Willy is weer terug, moest zeker even in Mumbai ingrijpen?

Laten we maar ophouden, meneer Willy is gewoon een fantast. Nrc zou een beetje meer fact checking moeten doen voordat deze clown een platform krijgt.

Willy is misschien ooit op vakantie geweest in Joegoslavie, maar was daar zeker niet in de oorlog.

Ten tijde van Indonesie was ie misschien 17 of 19 volgens eigen zegge, maar geen van de veteranen kent hem.

Nooit bij de para’s gezeten, misschien een paar keer gesprongen op Texel.

Meneertje woonde jaren in een vakantiehuisje ergens eenzaam in de bossen van Noord Limburg, bezocht jaarlijks de 4 daagse en heeft daar waarschijnlijk het idee opgelopen een “commando” te zijn.

Feiten pleiten tegen deze man. Indien deze onjuist zouden zijn..Dan gaarne voor de 4e en laatste keer;
Plaatsen, namen, jaren en gaarne uw juiste onderdeel, rang en naam ten tijde van de Bersiap tijd en de jaren daarna. Geen blabla, gewoon feiten aub.

(zucht, dit is vergeefs)

willy Vanzuid

Bule, 620.Bule je hebt gelijk, ik besta niet, rustig maar, de dokter heeft je zo gezegd niet je eigen zo druk maken. Ik droomde vannacht nog, dat ik met 5 collega’s in een weapon carrier reed( voorloper van de humpvee)op de weg van Garoet naar Tassikmalaya, een trip van een paar uur. Deze weg was verboden voor normaal militair verkeer behalve als je meereed met het convooi eenmaal per dag dat beveiligd werd door infantery en tanks.Wij hadden in Tjimahi een oefensprong gemaakt. De auto werd bestuurd door para Bo. uit Schiedam.Dat gebied daar werd “beheerd” door de Darul Islam, een beweging buiten het Indonesische leger, liepen ook met hun kop tegen de muur op om zo hun 72 maagden te krijgen.Wij para’s hadden natuurlijk niets met het verbod te maken dat je op die weg niet zonder convooi mocht rijden, dus wij waren onderweg zonder convooi. Natuurlijk liepen wij in een hinderlaag, boom over de weg en dan moet je wel stoppen.Je springt uit de wagen en dan ga je soldaatje spelen, schietend stormend tegen de heuvel op.Onze vriendjes die op ons geschoten hadden lopen dan al snel weg.Wij weer verder rijden en daar rijdt een paard en wagentje met een oude kerel op de weg, hier en daar is de weg verbreed voor passeren maar daar kunnen wij niet op wachten, misschien is het wel opzet en zitten zij op de heuvel weer op ons te wachten.Aan de ene kant de berg en aan de andere kant een ravijn.Dus wat doe je dan als de man met zijn paard en wagen niet de berg opgaat(kan niet)en ook niet het ravijn induikt na ons toeteren, dan stap je uit de auto met een paar man en duwen het paardje het ravijn in en het wagentje met het mannetje volgen daar achteraan het ravijn in, dan instappen en weer doorrijden.Bule,voor jou is dat een droom van mij, voor meer begaafden is dit een greep uit de werkelijkheid. Commando Willy, all the way.

TERDAD

Ja! Het wordt tijd dat de geschiedenis naar voren komt! Nederland O! Nederland!………..?????????

bezoek http://www.kukb.nl

randolph

waarom lopen die nederlandse oorlogsmisdadigers nog rond? Het hoofdstuk kan niet afgesloten worden eer zij berecht worden of de pijp uit zijn. Jammer dat Indonesie niet bij machte was om de nederlanders daar zware verliezen toe te brengen gelijk de Amerikanen in Vietnam.Indonesie had niet de kennis en de juiste middelen om de nederlander uit het land te jagen.

Ratuadil

uit: “westerling de eenling ” 1987

het verschil tussen de commando dolk en het politieke knipmesje

“zij zijn het ook, die na de oorlog, hoe die ook afloopt, buiten schot blijven en zich niet schamen om nog het hardst te schreeuwen . en dat is waar het omgaat: het verschil tussen de soldaat , die zijn dolk uit de schede trekt en de scherpte beproeft om een levensgevaarlijk karwei op te knappen en de politicus, die met gemanicuurde vingers zijn knipmesje uit zijn fouderaaltje pakt om de punt van de sigaar van zijn bloedvijand af te knippen. Het is ongetwijfeld een veel ethischer gezicht. maar van geen commando dolk kan zoveel bloed afdruipen als van een politiek knipmesje “