Google wordt Facebook, Facebook wordt Google

google waarschwuing

Google waarschuwt: je vrienden dreigen jouw warme aanbevelingen mis te lopen als je niet wilt dat je profielfoto gebruikt wordt bij advertenties in het Google-netwerk.

door:

Facebook en Google, de twee grootste internetbedrijven ter wereld, beginnen wel erg veel op elkaar te lijken. De zoekmachine wordt meer ‘sociaal’, het sociale netwerk gaat meer doorzoeken. Het gemeenschappelijke doel: meer advertenties verkopen. En daarom kan straks je foto verschijnen bij advertenties op Facebook, maar ook op het wijdverspreide netwerk van Google.

De meeste internetters zullen ’m afgelopen weekeinde al tegengekomen zijn: een blauwe waarschuwing bovenaan de Google-site. Het internetbedrijf kondigt een ‘update van de Servicevoorwaarden’ aan. Google wil je persoonlijke aanbevelingen aan andere internetters tonen.

Wie een item op Google een ‘+1’ heeft gegeven (variant op de Facebooks like-knop) geeft Google het recht om zijn naam en foto te gebruiken in advertenties. Tenzij je die functie uitschakelt via deze link. Google kondigt de privacyvoorwaarden een maand van tevoren aan, in Jip- en Janneke-taal: „We weten dat dit droge kost is, maar het is nou eenmaal belangrijk.”

Zo zien Google advertenties met een foto er straks uit. Ze verschijnen onder meer in de zoekmachine, maar ook in Streetview en andere Google-diensten.

Sociaal adverteren

Wat niet in de toelichting staat is waarom Google met zijn gebruikers wil pronken. Google verdient tot nu toe hoofdzakelijk geld met advertenties bij de zoekmachine, die aanbieders in contact brengt met kopers van een specifiek product. Maar advertenties met een sociaal tintje werken ook: Facebook (1,1 miljard gebruikers) verdiende daar vorig jaar al 5 miljard dollar mee – dit jaar vermoedelijk veel meer. De nieuwe voorwaarden stellen Google in staat om ‘sociale advertenties’ tonen in heel zijn netwerk.

Google+ (Googles sociale netwerk met ruim een half miljard gebruikers) krijgt meer trekjes van Facebook, dat al persoonlijke aanbevelingen gebruikt voor advertenties. Het idee is dat consumenten sneller geneigd zijn iets te kopen als het aangeprezen wordt door hun vrienden. Foto’s zijn daarbij belangrijk: een vertrouwd gezicht is een klassieke marketingtruc. Daarom moeten we de groenten van Hak hebben, of laten we ons een Zwitserleven pensioen aanpraten.

Maar commercieel hergebruik van andermans beeldmateriaal ligt gevoelig.  Instagram (eigendom van Facebook) kleunde mis met het gebruik van kiekjes in advertenties. En ook Facebook zelf sneed zich in de vingers toen het foto’s van gebruikers bij sponsored stories (gesponsorde verslagen) ging tonen, zonder de mogelijkheid te bieden die functie uit te schakelen. Een rechtszaak en 20 miljoen dollar schadevergoeding aan boze klanten waren het gevolg. Bovendien ergerden mensen zich eraan dat die promoties in hun nieuwsfeed opdoken.

Voorbeeld van een sponsored story op Facebook

Facebook schrapte afgelopen zomer de term  Sponsored Stories, maar blijft wel advertenties publiceren op basis van je voorkeuren. Het beestje wordt nu bij zijn naam genoemd en heet nu ads with social context.  Businessinsider over deze naamsverandering:

We’re told that what this means is that ads will continue to be triggered by your likes, and your friends will continue in some way to scratch their heads over your sudden enthusiasm for insurance companies.

Zoeken op Facebook

Terwijl Google meer de sociale kant opgaat om adverteerders te lokken, wil Facebook juist betere zoekfunctionaliteit bieden. Dat moet de interactiviteit tussen gebruikers vergroten en biedt nieuwe kansen om advertenties te verkopen.

Afgelopen week veranderde Facebook daarvoor zijn privacyvoorwaarden: er komt een einde aan de mogelijkheid om je profiel onvindbaar te maken in het zoekvenster. Volgens de uitleg van Facebook is dat een „verwarrende” instelling, uit de begindagen van het netwerk.

Zoals de documentaire Terms and conditions may apply (warm aanbevolen, via Uitzending gemist of Netflix) constateert: privacyvoorwaarden zijn er niet om je privacy te beschermen, maar juist te beperken.

Want via de nieuwe zoekmachine van Facebook, Graph Search, kan straks iedereen je profiel vinden. Twee weken geleden kondigde Facebook ook al aan dat het al je gegevens – ook stokoude commentaren en berichten – doorzoekbaar maakt. Tot nu toe lagen je online jeugdzondes ergens diep in je timeline begraven, straks zijn ze met een goede zoekopdracht te vinden. Een goede aanleiding om je Facebook-verleden snel en grondig op te schonen.

Geplaatst in:
sociale netwerken
Lees meer over:
advertenties
facebook
foto
gezicht
google
netwerk
search
zoekmachine

13 reacties op 'Google wordt Facebook, Facebook wordt Google'

Henk de Henker

Facebook schotelt regelmatig advertenties of bedrijfspagina’s voor met daaronder de melding ‘Vriend X vindt dit leuk’, terwijl die vriend X die pagina NOOIT heeft geliket. Puur bedrog dus. Hopelijk gaat Google+ dit niet doen….

De documentaire Terms and conditions may apply is trouwens ook op Netflix te bekijken. :)

Frank Voskuilen

Een goede aanleiding om je Facebook-verleden snel en grondig op te schonen.
Helaas opschonen helpt niet! Facebook bewaart ALLES. Privacy is just a bad joke on Facebook (and Google, Twitter, Whatsapp enz.. too)

DoubleDutch

Facebook is ondertussen ook niet veel meer dan social op Bing (de search engine van Microsoft)

Herman Karper

Google kan wat mij betreft de boom in.
MS heeft het Googlechrome concept al lang in combinatie met Bing. Als je Explorer 10 start, zonder Bing of Msn als start pagina, zie je ongeveer het zelfde scherm als Google. De zgn combibox van Google (zoeken in de adresbalk) zat altijd al in Explorer.
Op de keper beschouwd is Googlechrome gewoon een kloon van Explorer. Chrome zelf is mischien iets sneller maar gebruikt veel meer processor capaciteit waardoor online programma’s vertragen. Hun oplossing voor de favorieten is knullig.

Herman Karper

Google kan wat mij betreft de boom in. MS heeft het Googlechrome concept al lang in combinatie met Bing. Als je Explorer 10 start, zonder Bing of Msn als start pagina, zie je ongeveer het zelfde scherm als Google. De zgn combibox van Google (zoeken in de adresbalk) zat altijd al in Explorer. Op de keper beschouwd is Googlechrome gewoon een kloon van Explorer. Chrome zelf is mischien iets sneller maar gebruikt veel meer processor capaciteit waardoor online programmas vertragen. Hun oplossing voor de favorieten is knullig.

Corina Schenk

ik ontdekte onlangs dat in de startpaginetimeline van iemand anders het bericht was geplaatst dat ik een bepaald spel had gespeeld met een gezamenlijke FB vriend wat volstrekt niet waar was! Zelfs nooit een uitnodiging gezien. Die staan geblokt bij mij

Hans de Boer

Ik komt een moment dat (meer) gebruikers zich gaan afwenden van social media omdat heel geleidelijk steeds meer prive-gegevens worden gebruikt voor het verdienmodel van deze miljardenfirma’s. En dan komt er ook een omslagpunt dat de meerderheid zich afwendt.
Als je nog aandelen hebt: ik zou ze maar verkopen.

EP Verlinden

Je bent gek als je je blootgeeft op Facebook. En waarom zou je? Wie geeft er nou zijn echte naam of zijn echte liefhebberijen op aan een database?
Ik zit ook op Facebook, om te zien wat vrienden en kennissen in andere landen aan het doen zijn. Maar noch ik noch zij geven hun echte naam. En niemand zet er een foto van zichzelf op.
Het duurt niet lang meer of er is een app waarmee je op iemands gezicht kunt richten en je krijgt alle gegevens over die persoon te zien. Inclusief het hebben van onroerend goed (dankzij het kadaster). Handig voor Somalische piraten.
Of alle gegevens over eventuele kinderen en opleiding en werk, handig voor als je een avondje uit gaat.
Trouwens: wie gebruikt er nou een browser zonder ad-blocker?

bert

Het wordt tijd op Facebook voor een expire-date. Bij ieder topic een datum toevoegen waarop de content verdwijnt. Jemig wat is het een berg werk om oude rommel nu op te ruimen. Er is geen mass-delete voor posts.

Simon Hogewoning

Onder aandeelhouders heerst de waan van de dag.
Facebook, twitter, Google+ werken zichzelf uit de markt.
Zodra er een beter alternatief is of als de interesse voor sociale media verdwijnt rest er gebakken lucht en oud ijzer.

Fred Bijsters

Ik ben het eens met Hans de Boer, ook ik denk dat er een grote groep mensen zich zullen afwenden van FB en ook Google+ links gaan laten liggen als deze twee partijen op deze weg verder gaan…..
Er zal weer gekeken gaan worden naar alternatieven die minder ingrijpen op de sociale kant….. Als ik wat wil kopen ga ik wel naar een koopsite, als ik een spelletje wil spelen dan ga ik wel naar een spelletjes site etc…. Dat we moeten verdienen zal wel blijven maar nu graven ze langzaam hun eigen graf.

Henk Beld

Er is pas geleden nog een documentaire op geweest die wel aansluit op de discussie “terms and conditions may apply”
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1373500

Jan

Het is verbijsterend te zien hoeveel mensen klakkeloos en kritiekloos achter Google en Facebook aanlopen. Wie dat niet doet, is een contrarian, en daar luisteren normale mensen niet naar. Je wil toch de toekomst niet tegenhouden? Kuddevorming en hysterie, dat zijn de effecten van die zogenaamde sociale media.

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief