Nog even over digitale abonnementen

De komende dagen ontvangen zaterdagabonnees een brief waarin een wijziging van hun abonnement wordt aangekondigd. Uit de eerste reacties blijkt dat de brief nogal wat vragen oproept. Daarom licht ik dat vanuit mijn functie als digitale uitgever graag nog even toe:

De zaterdagabonnees krijgen niet langer automatisch een digitaal abonnement. Dit is voor de zaterdagabonnee natuurlijk erg jammer. Helaas is deze stap noodzakelijk omdat ons digitale product steeds meer een vervanger van de dagelijkse krant wordt, waardoor de zaterdagabonnee eigenlijk de volledige krant voor de prijs van een zaterdagabonnement krijgt. En als wij niet voor NRC-journalistiek laten betalen, kunnen wij NRC-journalistiek niet langer betalen.

Zo ziet onze nieuwe abonnementstructuur eruit:

  1. Heeft u een zesdaagsabonnement? Dan krijgt u digitaal erbij.
  2. Heeft u een ander krantenabonnement? Dan krijgt u voor 99 euro per jaar digitaal erbij.
  3. Geen behoefte aan papier?  Dan neemt u een compleet digitaal abonnement.

Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met onze klantenservice via 088-572 0 572. Deze is bereikbaar op doordeweekse dagen van 08:00 uur tot 17:00 uur.

Geplaatst in:
Digitale Editie
Lees meer over:
abonnementen

46 reacties op 'Nog even over digitale abonnementen'

Dirkjan Ochtman

nrc.next plus (inclusief zaterdag NRC) is ook zesdaags, krijg ik dan ook gratis digitaal?

Frank

De laatste link naar een compleet digitaal abonnement is stuk

Han-Menno Depeweg
Han-Menno Depeweg

@Dirkjan Dat klopt, je krijgt toegang tot nrc.next digitaal

anton

Waarom is er geen digitaal abonnement voor maandag t/m donderdag, plus de papieren versie op vrijdag en zaterdag?
De vrijdagse Cultuur+Boeken bijlage leest beter op papier (of ipad) dan op een monitor.

Otto

Overweegt NRC om losse nummers digitaal op de iPad te gaan verkopen?

Ik wil me niet binden aan een maandbedrag, maar zo af en toe in de trein de NRC digitaal kunnen lezen op mijn iPad zou ik erg aantrekkelijk vinden.

Concurrenten zoals de Volkskrant verkopen wel digitale losse nummers.

Han-Menno Depeweg
Han-Menno Depeweg

@Otto dat kan nu al voor €0,79 per editie

Otto

Hmm, inderdaad.

Het blijkt dat de optie niet getoond wordt als er nog de acccountgegevens van een (verlopen) proefabonnement staan. Het met de hand wissen van de gegevens toont inderdaad de mogelijkheid van losse verloop. Ik heb zo het idee dat NRC in de afgelopen weken wat misgelopen is hierdoor.

Han-Menno Depeweg
Han-Menno Depeweg

@Otto bedankt, gaan we aanpassen.

Gerard

Dan moet NRC het voortaan maar zonder mijn zaterdag abonnement doen.
Er zijn voldoende mogelijkheden om NRC te lezen zonder te moeten betalen.

Veel succes in de “wereldstad” Amsterdam, moge het vrije nieuws zegevieren!

John

Ik snap het niet helemaal. Ik kan de digitale editie gewoon lezen zonder abonnement. Waarom betalen mensen voor iets dat ook gewoon gratis te lezen is. Boven aan deze pagina staat gewoon een link “lees de digitale editie of neem een abonnement”. Of krijg je soms meer als je een abonnement neemt op de digitale editie. En nee, ik heb totaal geen abonnement (kan dat als werkeloze niet betalen) en er wordt me ook nooit gevraagd om in te loggen.

Eric

Ik vind dit een zeer slechte ontwikkeling. Door de week lees ik de NRC het liefst digitaal omdat ik dat op alle plaatsen kan doen, terwijl in het weekeinde het lekker is om de papieren versie te hebben. Twee abonnementen wordt mij te duur.

Kan NRC niet een vrijdag en zaterdag papieren abonnement aanbieden incl de digitale edities, voor een redelijke prijs?

Otto

@John: inderdaad, op dit moment is de digitale web editie vrij toengankelijk. B Ik zou mij als digitale abonnee aardig bekocht voelen…. Gelukkig ben ik dat niet.

Matthias

@John, @Otto en @Han-Menno: ik voel mij als digitale abonnee inderdaad aardig bekocht. Ik heb ook al e-mails gestuurd hierover, maar NRC geeft ontwijkende antwoorden. Bijvoorbeeld dat toegang via iPhone en iPad niet gratis is. Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat via een PC of laptop wel de hele krant gratis is te lezen. Een ander argument van NRC is dat men graag nieuwe lezers wil trekken via de gratis digitale editie. Dat is leuk, maar kan dat niet door maar een paar pagina’s te tonen in plaats van de hele krant? Bovendien: nieuwe lezers krijgen is belangrijk, maar bestaande abonnees tevreden houden is eveneens noodzaak.

Kortom, NRC, wanneer doen jullie nou eindelijk eens iets aan dit punt? Er zijn al zoveel mensen die hierover hebben geklaagd. Houd op met deze struisvogelpolitiek en zet die digitale edite vanaf pagina drie gewoon op slot voor mensen die geen abonnement hebben. En zo niet, geef dan abonnees hun abonnementsgeld terug totdat de dititale editie wel op slot zit.

Gerrit

@Matthias, @John, @Otto en @Han-Menno

Er is naar mijn mening geen gratis digitale editie van de NRC, wel is sinds de overgang naar de nieuwe site de digitale editie vrij toegankelijk.

Ik betaal als Webabonnee voor toegang tot de digitale editie -ik heb geen toegang tot NRC Digitaal en ontvang ook geen papieren edities-, en ik ga er vanuit dat dit gedeelte van de site binnenkort weer op slot gaat.

Ik voel me niet bekocht: ik krijg waarvoor ik betaal, en dat mijn digitale editie tijdelijk ter promotie gratis wordt weggegeven, lijkt me een acceptabele strategie om klanten te winnen.

Ik stoor me daarentegen wél aan het ontbreken van communicatie hierover door de NRC. Zo zou het duidelijk moeten zijn dat de vrije toegang “ter promotie” is.

Otto

De strategie is volkomen onduidelijk. Aan de ene kant zegt de uitgever: als we dingen gratis maken, kunnen we onze journalisten niet betalen. Aan de andere kant wordt toegang weggegeven aan iedereen, terwijl tegelijkertijd toegang verkocht wordt aan de enkeling die erin trapt. Het lijkt me als betalende abonnee erg frustrerend om mee te betalen aan de marketing van een product dat je ook zonder te betalen kan krijgen.

Han-Menno Depeweg

Om heel eerlijk te zijn, is hier geen sprake van een beleid om de digitale editie op te laten staan. Dit was wel het geval in dece,ber, maar nu niet meer. Het is namelijk relatief lastig om het “hek” weer goed te sluiten. En ja dat lijkt vanaf een afstand heel erg makkelijk, maar in werkelijkhied is het een stuk lastiger. Zeker omdat we iedereen die reeds ingelogd is niet willen autoamtisch willen laten uitloggen. Dat zou een enorme drukte bij de klantenservice veroorzaken.

Otto

Het zou makkelijker zijn als het toegangssysteem van te voren goed doordacht was. Dat is het blijkbaar niet, zodat er nu nog aan gesleuteld moet worden.

Gerrit

@Otto: Hoezo “ingetrapt”? Ik ben al jaren abonnee.

@Han-Menno Depeweg:
Zou u kunnen toelichten wat u bedoelt met “hier geen sprake van een beleid om de digitale editie op te laten staan”?

…open te laten staan? OF …op te laten bestaan?

Uiteraard zou ik het op prijs stellen als u wat meer zou vertellen over wat u wilt, (en minder over wat u kunt).

Otto

@Gerrit:
als een bedrijf een product verkoopt en tegelijkertijd het gratis toegankelijk maakt, dan trappen eventuele betalende klanten erin wat mij betreft.

Ik denk dat het niet uitmaakt of het zo door het bedrijf bedacht is of doordat het komt door de gebrekkige implementatie van het toegangssysteem.

Janneke

Ik heb dezelfde vraag als Dirkjan: houd ik met een NRCNext plus abonnement (5 dagen Next, zaterdag NRC) ook toegang tot de digitale editie?

Willem van der Velde

Iedere uitgever krijgt wat die verdient. Zolang NRC niet in staat is om eindelijk eens een keer een goed digitaal product te maken, dan weiger ik om ook maar één eurocent alleen voor dat digitale hobby project te betalen.
Ik zie de hoofdredacteur nog zo het voorbeeld aanhalen van The Huffington Post in de Wereld Draait Door en ondertussen ook zijn eigen NRC-site te promoten. Jammer dat er alleen maar gekeken kan worden en niet eens afgekeken. Deze nieuwe NRC-site is een wanstaltig product!
Kortom, ik heb de brief nog niet ontvangen maar NRC is zowel een papieren als een digitale klant/advocate kwijt, dankzij dit geneuzel.
Gelukkig zijn er goede alternatieven.

Matthias

@Han-Menno: Ik wil best aannemen dat door technische problemen het op dit moment lastig is om de digitale versie weer op slot te zetten. Maar is het echt nodig dat ik eerst meermalen de klantenservice moet mailen en op deze pagina moet reageren, voordat dat duidelijk wordt gemaakt? NRC had er ook voor kunnen kiezen om de abonnees zelf hiervan op de hoogte te stellen. Bovendien lijkt uit jouw antwoord te volgen dat, anders dan in december, het er op dit moment niet meer om gaat om nieuwe klanten te trekken. Want als het technisch realiseerbaar zou zijn, zou er nu al een slot op zitten (dat volgt uit jouw woorden). Waarom beroept NRC zich in de communicatie vanuit de klantenservice daar dan nog steeds op? Wees gewoon eerlijk als krant, zou ik zeggen, want dan is het ook makkelijker om als betalende klant begrip op te brengen voor de huidige situatie. En, niet onbelangrijk, huur een paar echt handige IT-mensen in.

Constant Coolsma

Ik heb een digitaal abonnement omdat ik in het buitenland woon. Toen de digitale krant alsmaar zonder inloggen bereikbaar bleef, mailde ik naar NRC Handelsblad, maar ik wacht nog steeds op een antwoord. Ook een mail over een andere kwestie aan de redactie werd niet beantwoord en een vriend, ook NRC-lezer, heeft soortgelijke ervaringen. Het is kennelijk een grote puinhoop bij de krant waarmee ik een band van tientallen jaren heb en die ik niet wilde missen. Maar als deze krant zo met zijn trouwe abonnees omgaat, kijk ik heel anders tegen NRC Handelsblad aan. Dit gestuntel met de digitale NRC doet de deur dicht; het klopt technisch kennelijk niet en journalistiek is de site ook beneden peil.

Peter van der Ven

Ik had een weekendabonnement (vrij + za een papieren krant plus iedere dag digitaal). In januari kreeg ik een brief met de mededeling dat de digitale krant uit mijn abonnement gaat verdwijnen, ik moet daarvoor voortaan extra betalen. Hoewel ik het eigenlijk heel onfatsoenlijk vind dat NRC de voorwaarden voor een abonnement eenzijdig verandert (ik krijg minder product voor hetzelfde geld, gewoon gedurende een lopende abonnementsperiode), ben ik overgegaan op een zaterdag-plus-abonnement, dus zaterdag de papieren krant en iedere dag digitaal. Drie dagen na het ingaan van mijn nieuwe abonnement meldt NRC mij nu doodleuk dat ook uit mijn nieuwe abonnement de digitale editie gaat verdwijnen! Je maakt mij niet wijs dat dat drie dagen eerder nog niet bekend was, dus wederom erg onfatsoenlijk gedrag: een abonnement verkopen zonder te melden dat NRC over enkele dagen minder waar voor dat geld gaat leveren.

Ik vind het niet meer dan normaal dat NRC gedurende een lopende abonnementsperiode het product blijft leveren dat bij ingang van die periode overeen is gekomen, voor het tarief dat op dat moment is afgesproken. Wat NRC nu doet, is vergelijkbaar met de mededeling dat zaterdagabonnees voortaan nog maar eens per twee weken de krant bezorgd krijgen vanwege toenemende kosten. Ik ben dan ook niet van plan akkoord te gaan met deze eenzijdige wijziging van een lopende afspraak.

Otto

@Peter van der Ven: je hebt een sterke zaak volgens mij. De wijzigingen van lopende abonnementen die NRC doorvoert zijn niet billijk.

Wellicht kan de NRC ombudsman iets betekenen, want zoals gewoonlijk reageert de uitgever te spaarzaam.

Marcel

Ongehoord, je krijgt een brief in de bus op 10 februari dat per ingang van 1 februari je abonnement wordt uitgehold zonder vermelding naar een telefoonnummer want blijkbaar is men erg bang voor opzeggingen of woedende klanten aan de telefoon. NRC onwaardig dit!!

Ik heb een zaterdagplus abonnement, krant wordt trouwens meer niet dan wel bezorgd op zaterdag, en daarnaast lees ik regelmatig de krant online. Meestal in het buitenland of in hotels via mijn ipad.

Dadelijk moet hiervoor dan 9 euro extra per maand voor worden afgerekend. Dat ben ik niet van plan dus heb mijn abonnement opgezegd.

“Mooie” is nog dat men abonnement doorloopt t/m medio augustus maar dat ik al vanaf 1 juli 9 euro extra per maand zou moeten betalen.

Dat is dan geloof ik het “goede” nieuws uit de brief…. wat een stel amateurs die dit beleid in gang hebben gezet bij de journalistiek beste krant van NL.

Marcel

Ohja, was ik nog vergeten te melden. Ik betaalde per half jaar en u raadt het al… abonnment is net deze week automatisch met een half jaar verlengd… Kan het onbeschofter??

Matthias

En dan krijg ik net een e-mail dat de abonnementsprijs met directe ingang wordt verhoogd van 52 naar 62 euro per kwartaal!! Een verhoging van zo’n 20%!!

Dit is echt een schandalige opstelling van NRC. De inhoud van de digitale versie staat gratis op de site en aan abonnees wordt onderhand meer geld gevraagd. En dan vergeet NRC ook nog eens dat voor het eerste jaar van NRC Digitaal actieprijzen gelden (36 euro per kwartaal).

Wat wil NRC nou? Alle klanten wegjagen? Dat begint aardig te lukken, want als deze wijziging niet heel snel ongedaan wordt gemaakt, haak ik af als abonnnee.

Harry Notermans

Voor een jaarabonnement NRC digitaal gaat de prijs van €139,50 naar €235. En dus heb ik zojuist mijn abonnement opgezegd.
Lijkt me duidelijk genoeg zo…

Matthias

En Han-Menno Depeweg zwijgt …

Martijn

Mijn krant, mijn krant, waar is mijn krant?

J. van Polanen

Wij waren net overgestapt van een hele week papieren editie, op de zaterdagkrant gecombineerd met de digitale toegang. Contract is een maand oud. En nu komt NRC ineens met een prijsverhoging van bijna zestig procent. Totaal onredelijk, natuurlijk.
En zoals je kunt verwachten bij een verhoging van de prijs met bijna zestig procent: de klant vertrekt. Tijd voor drie dingen: 1. Deze handelwijze melden bij consumentenorganisaties. 2. Press Reader installeren en voor een normale prijs digitale kranten lezen. En 3: Missen we nu voortaan een kwaliteitskrant? Nee hoor, de International Herald Tribune bijvoorbeeld, heeft haar website gereed gemaakt voor nieuwe mogelijkheden zoals de Iphone en de Ipad. En die zit een stuk beter in elkaar dan de rommelige NRCpagina’s. Daar kan het wel.

Klamer S.

Eerst mensen lekke maken met een actie waarbij de iPad wordt gepusht.
Koop je zelf zo’n ding, zet je na heel veel jaar je papieren abonnement om naar een zaterdag plus….
En dan wordt dat abonnement gecancelled!

Waar bij NRC kan ik die kosten van mijn iPad declareren? Wat nu gebeurt kan echt niet!

Een Volkskrant iPad abonnement is 149 euro per kaast. Ik geloof dat ik na al die jaren toch maar eens van krant ga veranderen.

Sandra Boersma

Ik heb net zo’n brief gekregen als Peter van de Ven en ik kan er niet bij. Eind december heb ik voor een jaar Zaterdagplusabonnement betaald, en nu zou dat abonnement ineens hele andere voorwaarden krijgen? Dat kan toch niet.

Roeland van Wezel

Die prijsstelling was aan de stevige kant, maar met deze prijsverhoging prijst NRC zich volledig uit de markt en dat dan ook nog eens een keer met een volstrekt onredelijke benadering van een teer klantenbestand van early adaptors.

Het zal wel zo zijn dat met deze nieuwe prijzen een mogelijkheid ontstaat om nieuwe sommetjes met gedroomde opbrengsten voor te spiegelen aan aandeelhouders. In de praktijk moet die omzet echter toch ook nog gemaakt worden door echte mensen die echt deze bizarre prijs gaan betalen.

Zo jammer, NRC zat er zo lekker bovenop en leek ook een commercieel een beetje koers te hebben gevonden. Dit hele verhaal hierboven is één grote zelfmoordbrief voor de digitale toekomst. Ik zou dit besluit direct terugdraaien.

JP

Ik denk dat de NRC organisatie met deze actie volledig de plank misslaat.

De toon in de brief is *dusdanig* neerbuigend, ondanks de quasi optimistische toonzetting, dat er domweg sprake is van misleiding.

Nergens wordt vermeld dat het ZaterdagPlus abonnement domweg opgeheven wordt, wel kun je extra betalen voor NRC Digitaal. Nergens wordt er gerept over de wijziging in kosten of de impact op gedane aanboden; dit grenst aan misleiding !

Een veel nettere en respect voor de consument etalerende actie was geweest om aan te geven dat het abonnement een prijsverhoging diende te ondergaan. Nu is de wijze waarop dit gebeurd er eentje van de laagste soort. En dat voor een digitale editie op bijvoorbeeld de Android die geeneens de editie van de dag ervoor kan opvragen en om de haverklap crasht ! Vraag is ook of deze app nu gratis wordt in combinatie met een NRC Digitaal abonnement, er diende immers voor betaald te worden.

Jammer, dit is niet de wijze waarop men met klanten dient om te gaan, of hen kan bewegen om uit loyaliteit een abonnement te nemen.

GdJ

Ik ben al jaren NRC klant en wil graag betalen voor de krant en de diensten. Een paar maanden geleden heb ik mijn abo omgezet naar een abonnement bestaande uit de hele week digitaal en op zaterdag de papieren versie. Dat bevalt prima en ik zou ook best bereid zijn om wijzigingen of prijsverhogingen te accepteren indien goed uitgelegd en gecommuniceerd. Maar om nu op 10 februari een brief te ontvangen dat per 1 februari mijn abonnement is gewijzigd vind ik niet kunnen. Heb zojuist gebeld met NRC om navraag te doen en tijdens het telefoongesprek spontaan mijn abo opgezegd. Zeer jammer.

Bart

Ik snap het allemaal niet zo. Ik heb een vr+za papieren abonnement, en door de week digitaal op mijn iPad.
Ik heb helemaal nooit een brief gekregen dat ik meer moest gaan betalen, en ik krijg ook nog gewoon de papieren krant en de digitale op mijn iPad.
Hoe zit het nu echt? Ik kan er op de site niks zinnigs over vinden.

Menno

Belachgelijk dat NRC bij voorbaat al de Apple tax in rekening brengt bij de consument. Niet alleen is het zaterdag plust abonnement afgeschaft, ook het digitale abonnement is bijna 100 euro duurder geworden. Dit alles zonder enige aankondiging van concrete verbeteringen, nieuwe functionaliteit of content.
Deze actie is een grove schoffering van de consument/klant.

Beste Han-Menno: leg nou eens uit wat de klant kan verwachten voor een toename van abonnementsgeld van 35-40% Deze ongefundeerde actie slaat nergens op.

Jules

Ook ik werd per brief geattendeerd op een prijsstijging die in mijn geval 62% bedraagt. (Oude situatie: Zaterdagplusabonnement, dus krant op zaterdag plus op werkdagen digitaal = 174,- per jaar. Nieuw: voor hetzelfde pakket ga ik per jaar 12*9,- = 108,- meer betalen. Een verhoging van 62% dus.) Dat is buiten alle proporties.

Maar ik weet werkelijk niet wat ik moet denken van de dubieuze u-bochtredering waarmee deze prijsstijging gecommuniceerd wordt en geprobeerd wordt om mij zand in de ogen te strooien.
Ten eerste opent de brief als volgt: ‘Slecht nieuws. Op 1 februari is het Zaterdagplusabonnement veranderd in een Zaterdagabonnement.’ Wat een ontzettend flauwe manier om een eigen besluit over te brengen als iets dat ook de NRC maar ‘overkomen’ is. Een stuk sterker was geweest: ‘Op 1 februari hebben wij uw Zaterdagplusabonnement veranderd in een Zaterdagabonnement.’ Maar het wordt nog veel erger.

De brief vervolgt: ‘U ontvangt de krant op zaterdag zoals u gewend bent. Maar u heeft niet langer gratis toegang tot NRC Handelsblad Digitaal.’ Hoezo ‘gratis'; ik betaalde daar toch voor? Normaliter betalen abonnees per nummer van een krant of tijdschrift minder dan de losse verkoopprijs. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de 6-daagse NRC-abonnees. Een jaar lang losse nummers kopen kost in totaal 621,40. Maar dat betaalt een abonnee niet: die betaalt voor een 6-daags jaarabonnement 336,-. Een korting op de losse verkoopprijs van 46% en daarbij wordt de krant nog thuis bezorgd ook (èn blijft digitaal beschikbaar!).

Je zou verwachten dat je bij een zaterdagabonnement als abonnee ook minder betaalt. 52 losse zaterdagkranten kosten 153,40. Stel dat de abonneekorting hier vergelijkbaar zou zijn met de abonneekorting op een 6-daags abonnement, dan zou daar 46% af gaan en resteert een prijs van 82,84. Maar nu de werkelijke abonneekorting op het zaterdagabonnement: betaalde ik inderdaad minder dan de losse-nummerprijs van 153,40? Nee, integendeel: ik betaalde 174,-. Geen korting dus van zo’n 70,-, maar juist een opslag van 20,60. Kortom, ik ben er altijd vanuit gegaan dat een Zaterdagplusabonnement inderdaad een ‘Plus’-abonnement was: ik betaalde niet alleen voor mijn zaterdagkrant, maar naar schatting ook nog eens zo’n (70,- + 20,- = ) 90,- per jaar om op werkdagen de digitale NRC te kunnen lezen. Als in de brief van NRC nu wordt gesteld dat ‘u niet langer gratis toegang heeft tot NRC Handelsblad Digitaal’, dan is dat dus ten enenmale onjuist. Ik heb nooit gratis toegang gehad. Ik heb er altijd al voor betaald en ik vind het heel kwalijk hoe hier geprobeerd wordt mij zand in de ogen te strooien.

Welk ander abonnement op krant of tijdschrift kent de NRC dan waarvoor méér moet worden betaald dan de losse verkoopprijs? Ook los van het hele gedoe rond de digitale editie: waarom zou ik een abonnement nemen op een zaterdagkrant dat duurder is dan de losse nummers?

Maar goed, bij NRC moest ik niet alleen sowieso al bijbetalen voor de digitale editie, maar blijkbaar betaalde ik volgens de uitgever nog steeds niet genoeg voor die digitale editie. Van die editie verwacht ik overigens niet meer dan dat ik op mijn iPad een soort PDF-versie van de standaard opgemaakte papieren NRC kan downloaden in een leesbare (!) resolutie. Geen onopgemaakte uitklapschermen; gewoon een simpele, goed leesbare PDF waar ik fatsoenlijk op in kan zoomen – iets waar NRC tot op heden nog steeds niet in geslaagd is om aan te bieden (en bespaar me de fratsen op de website, daar heb ik de NRC helemaal niet voor en aan extra webredacteuren heb ik dus ook geen boodschap). Per jaar moet ik daar volgens de brief 108,- extra voor neer gaan tellen bovenop de oude abonnementsprijs (dus bovenop de ‘Plus’-prijs). Ik betaalde naar schatting al 90,- per jaar voor de digitale versie bovenop mijn zaterdagkrant, dus eigenlijk wordt de prijs van mijn digitale editie nu zelfs verhoogd met 120%. De uitgever zal het vanuit de bedrijfsvoering vast heel anders willen beredeneren en over het percentage korting dat je mag verwachten bij een zaterdagabonnement kun je discussiëren, maar in mijn beleving als abonnee is dit de prijsstijging waarmee ik geconfronteerd wordt. En dat gaat gewoon veel te ver.

Ik zal hier niet ingaan op de op zijn minst vage argumentatie waarmee de uitgever probeert deze buitenproportionele prijsverhoging te rechtvaardigen; daar hebben anderen in deze en andere blogs al ruimschoots op gewezen. Maar de combinatie van een zo absurd hoge prijsstijging met een ronduit misleidende argumentatie laten mij maar één conclusie over: ik kan niet anders dan mijn abonnement opzeggen. Het is heel betreurenswaardig: al vind ik de NRC inhoudelijk beter, ik kan dit niet over mijn kant laten gaan en stap daarom over.

Bert Ernste

Quote:
# Ik wil me niet binden aan een maandbedrag, maar zo af en toe in de trein de NRC digitaal kunnen lezen op mijn iPad zou ik erg aantrekkelijk vinden.

Concurrenten zoals de Volkskrant verkopen wel digitale losse nummers.
# Han-Menno Depeweg zegt:
dinsdag 8 februari 2011, 15:39 uur

@Otto dat kan nu al voor €0,79 per editie
Eind quote

Is de optie van een los digitaal nummer alleen beschikbaar op de iPad? Waarom niet ook voor op de laptop/dekstop computer (of welk medium dan ook)?

Daar zit, vermoed ik, een groot deel van het probleem: NRC laat de lezers op computers fors meebetalen aan de investering in de software ten behoeve van tabletlezers. En worden ondertussen vergeten, want een los nummer kunnen de computerlezers iet kopen. Althans, ik zie de optie nergens. En het gebruik van de schermruimte op traditionele beeldschermen is in de nieuwe opzet abominabel.

Geert

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met de NRC Next-plusabonnees. Die krijgen nu op maandag t/m vrijdag de nrc.next, zaterdag de gewone NRC en de hele week toegang tot de digitale versie van de gewone NRC. Ik vond dat altijd een prima combi, ‘s ochtends bij het ontbijt of in de trein de nrc.next lezen en ‘s middags even snel koppensnellen over de gewone NRC. Als de toegang tot de web-NRC weggaat en wordt vervangen door de digitale versie van nrc.next neem ik aan dat de prijs ook wordt verlaagd? Digitale toegang tot de gewone NRC is immers een meerwaarde, digitale toegang tot de nrc.next is meer van hetzelfde.

Graag duidelijkheid hierover!

Kok

Met verbijstering heb ik deze brief gelezen. Van de Leen kan je dit soort tactieken verwachten; dit is geen foutje maar kwade opzet.
Ik ben vanuit een weekabonnement naar zaterdag plus gegaan, met websiteacces als basis, modernisering is niet tegen te houden, maar dan moeten jullie dat ook serieus nemen. Dan sturen jullie achteraf even een briefje, oops, we halen uw webabonnement eraf en daar moet u dan weer ff voor afrekenen. Moet je met een auto eens proberen om de motor te vorderen na een maand. Dat is gewoon oplichting.
Verder nog een aantal meningen:
-de krantenlezer heeft dus de digitale investering betaald,fijn.
-digitaal als basis vereist goede werking, zoals uniformiteit in articel formaat en format, en afspraken nakomen zoals inloginformatie sturen wat jullie niet waarmaken. Ik heb het zelf opgelost met de FAQ, maar dat is niet het punt..
-de kwaliteit gaat hard achteruit, vertalingen, persoonlijke info ipv macro, de iraanse columnist verwijst daar ook naar in zijn afscheidskolom.
-niet iedereen gebruikt standaard oplossingen, misschien een idee om daar wat opties voor te geven als de website de basis is…

Ik schrijf later deze week een briefje naar de klantenservice om mijn abonnement in digitaal only om te zetten, en dan wil ik dus de rest van mijn geld terug. Zo niet; bye
P.Kok

T. Blomme

Ik sluit mij aan bij de reeds gemaakte opmerkingen over de ontoelaatbaarheid van het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijs van een zaterdagplus abonnement met 62%. De suggestie dat nu betaald zou moeten worden voor een “gratis” digitaal product is uiteraard onjuist. Een simpele rekensom wijst uit dat men daarvoor al betaalde men.
Wat ik niet goed begrijp is dat de meeste mensen hun abonnement opzeggen. Ik zal de NRC houden aan de oude abonnementsvoorwaarden die van kracht waren toen ik het zaterdagplus abonnement aanging. De algemene voorwaarden van NRC staan het NRC immers niet toe om de contractsvoorwaarden eenzijdig substantieel (62%) te wijzigen. Dat men zich bij het zetten van de prijsstelling van een digitaal abonnement (nog) niet realiseerde dat Apple kennelijk een deel van de koek zou opeisen is niet het probleem van de abonnee.

Kees

Han-Menno?

M. Kalous

Ik heb een NRC Next Plus abonnement, waarmee ik ook het NRC Handelsblad online kon lezen. Sinds kort kan dat echter niet meer, kreeg meldingen over het koppelen van mijn abonneenummer maar dit lukte niet.

Daarom de klantenservice gebeld met deze klacht; de dame aan de telefoon draaide mijn echter klacht om, ik had namelijk geluk gehad omdat het helemaal niet de bedoeling was geweest dat ik deze dienst meegeleverd had gekregen. Maar vanaf nu kan ik voor maar 26 euro per kwartaal NRC er toch online bij kunnen blijven lezen…enfin, laat maar. Begin nu wel aan mijzelf te twijfelen. (ben er redelijk zeker van dat dit absoluut wel onderdeel van het abonnement was maar ja, bewijs het maar eens)

Ik ben NRC Next lezer van het eerste uur, maar heb evenals vele anderen helemaal geen goed gevoel bij de ‘frisse wind’ die waait bij NRC (absurde prijsverhogingen) en NRC Next. Heb besloten mijn NRC Next Plus jaarabo maar eens te gaan opzeggen.

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief