Een levensgrote zoötroop: bekijk de nieuwe clip van Kapok

Kapok. Foto: Krijn van Noordwijk

Verf, kwasten, muziekinstrumenten. Er is niets digitaals aan. Toch is de clip van Day of the Tentacle, het nieuwe nummer van het Nederlandse trio Kapok, geïnspireerd op een computerspel. Je kunt de clip nu hier bekijken.

Het Amsterdamse trio Kapok bestaat uit hoornist Morris Kliphuis (27) (jarenlang deel van The Kyteman Orchestra), gitarist Timon Koomen (24) en drummer/percussionist Remco Menting (27). Ze wonnen de Dutch Jazz Competition (2012) en de European Jazz Competition (2013), maar hun muziek is breder dan alleen jazz, schreef onze muziekredacteur Amanda Kuyper in NRC Handelsblad:

“Hoorntonen langs gitaarklanken met aansporende, steeds weer prikkelende percussie; dat is ‘the unusual jazz trio’ Kapok. Een buitelend frisse versmelting van ruimte en fantasie met een bijzonder instrumentarium. Het samenspel van hoorn, gitaar en drums is in melodie verbonden met ritmische luciditeit.”

De clip is voor het eerst te zien op nrc.nl:

Kwaadaardig beestje

Het nummer, volgens gitarist Koomen het “meest poppy nummer” van het net verschenen tweede album Kapok, is vernoemd naar het computerspel Day of the Tentacle uit 1993. Een nogal oubollig uitziend spelletje (zie hier). Waarom heet het nummer zo? Koomen:

“Op een gegeven moment moet er gewoon een titel komen. Dan ga je associëren op de sfeer van het nummer. Morris en ik zijn van de point-and-click games, zoals Monkey Island. Dat cartoonachtige, dat zit ook in het nummer. De game Day of The Tentacle uit 1993 gaat over een tentakel die radioactief afval drinkt en kwaadaardig wordt. Ook die omschakeling van nerdy en onschuld naar agressie is in het nummer te horen.”

Grote zoötroop

De clip is gemaakt door het Utrechtse ontwerpbureau Studio Airport. Met de hand maakten ze een levensgrote zoötroop. Bram Broerse vertelt hoe ze op het idee kwamen:

“Hoe kun je een tentakel visualiseren? We zaten meteen vol ideeën. Eerst hebben we een camera aan een visdraad gehangen en heen en weer geslingerd. We hebben er een aantal testjes mee gedaan. Het is best lastig om met een slingerende camera goede beelden te krijgen die ook nog bij de muziek passen. Wat als we eindeloos beelden op de achtergrond veranderen, dachten we toen. En zo kwamen we op het idee van de zoötroop.

“Van tevoren hebben we alleen randvoorwaarden bedacht. Een cilinder gemaakt, veel verf gekocht. Verder hebben we alles geïmproviseerd. Het is één take. Elke keer hebben we de camera stopgezet en zijn we opnieuw gaan schilderen.”

Zo werd de clip gemaakt:

Lees het interview met Kapok door onze muziekredacteur Amanda Kuyper (€).