Google wordt Facebook, Facebook wordt Google

Google waarschuwt: je vrienden dreigen jouw warme aanbevelingen mis te lopen als je niet wilt dat je profielfoto gebruikt wordt bij advertenties in het Google-netwerk.

Facebook en Google, de twee grootste internetbedrijven ter wereld, beginnen wel erg veel op elkaar te lijken. De zoekmachine wordt meer ‘sociaal’, het sociale netwerk gaat meer doorzoeken. Het gemeenschappelijke doel: meer advertenties verkopen. En daarom kan straks je foto verschijnen bij advertenties op Facebook, maar ook op het wijdverspreide netwerk van Google.

De meeste internetters zullen ’m afgelopen weekeinde al tegengekomen zijn: een blauwe waarschuwing bovenaan de Google-site. Het internetbedrijf kondigt een ‘update van de Servicevoorwaarden’ aan. Google wil je persoonlijke aanbevelingen aan andere internetters tonen.

Wie een item op Google een ‘+1’ heeft gegeven (variant op de Facebooks like-knop) geeft Google het recht om zijn naam en foto te gebruiken in advertenties. Tenzij je die functie uitschakelt via deze link. Google kondigt de privacyvoorwaarden een maand van tevoren aan, in Jip- en Janneke-taal: „We weten dat dit droge kost is, maar het is nou eenmaal belangrijk.”

Zo zien Google advertenties met een foto er straks uit. Ze verschijnen onder meer in de zoekmachine, maar ook in Streetview en andere Google-diensten.

Sociaal adverteren

Wat niet in de toelichting staat is waarom Google met zijn gebruikers wil pronken. Google verdient tot nu toe hoofdzakelijk geld met advertenties bij de zoekmachine, die aanbieders in contact brengt met kopers van een specifiek product. Maar advertenties met een sociaal tintje werken ook: Facebook (1,1 miljard gebruikers) verdiende daar vorig jaar al 5 miljard dollar mee – dit jaar vermoedelijk veel meer. De nieuwe voorwaarden stellen Google in staat om ‘sociale advertenties’ tonen in heel zijn netwerk.

Google+ (Googles sociale netwerk met ruim een half miljard gebruikers) krijgt meer trekjes van Facebook, dat al persoonlijke aanbevelingen gebruikt voor advertenties. Het idee is dat consumenten sneller geneigd zijn iets te kopen als het aangeprezen wordt door hun vrienden. Foto’s zijn daarbij belangrijk: een vertrouwd gezicht is een klassieke marketingtruc. Daarom moeten we de groenten van Hak hebben, of laten we ons een Zwitserleven pensioen aanpraten.

Maar commercieel hergebruik van andermans beeldmateriaal ligt gevoelig.  Instagram (eigendom van Facebook) kleunde mis met het gebruik van kiekjes in advertenties. En ook Facebook zelf sneed zich in de vingers toen het foto’s van gebruikers bij sponsored stories (gesponsorde verslagen) ging tonen, zonder de mogelijkheid te bieden die functie uit te schakelen. Een rechtszaak en 20 miljoen dollar schadevergoeding aan boze klanten waren het gevolg. Bovendien ergerden mensen zich eraan dat die promoties in hun nieuwsfeed opdoken.

Voorbeeld van een sponsored story op Facebook

Facebook schrapte afgelopen zomer de term  Sponsored Stories, maar blijft wel advertenties publiceren op basis van je voorkeuren. Het beestje wordt nu bij zijn naam genoemd en heet nu ads with social context.  Businessinsider over deze naamsverandering:

We’re told that what this means is that ads will continue to be triggered by your likes, and your friends will continue in some way to scratch their heads over your sudden enthusiasm for insurance companies.

Zoeken op Facebook

Terwijl Google meer de sociale kant opgaat om adverteerders te lokken, wil Facebook juist betere zoekfunctionaliteit bieden. Dat moet de interactiviteit tussen gebruikers vergroten en biedt nieuwe kansen om advertenties te verkopen.

Afgelopen week veranderde Facebook daarvoor zijn privacyvoorwaarden: er komt een einde aan de mogelijkheid om je profiel onvindbaar te maken in het zoekvenster. Volgens de uitleg van Facebook is dat een „verwarrende” instelling, uit de begindagen van het netwerk.

Zoals de documentaire Terms and conditions may apply (warm aanbevolen, via Uitzending gemist of Netflix) constateert: privacyvoorwaarden zijn er niet om je privacy te beschermen, maar juist te beperken.

Want via de nieuwe zoekmachine van Facebook, Graph Search, kan straks iedereen je profiel vinden. Twee weken geleden kondigde Facebook ook al aan dat het al je gegevens – ook stokoude commentaren en berichten – doorzoekbaar maakt. Tot nu toe lagen je online jeugdzondes ergens diep in je timeline begraven, straks zijn ze met een goede zoekopdracht te vinden. Een goede aanleiding om je Facebook-verleden snel en grondig op te schonen.