Scheikunde en de kracht van het verhaal

Tyler DeWitt vertelt zijn leerlingen graag een horrorverhaal over de besmetting van een bacterie door een virus. ‘Het virus smokkelt zijn DNA de bacterie in, zodat de bacterie daar kopiën van gaat maken. Als je een bacterie bent, is dat je ergste nachtmerrie. Maar als virus denk je dan: wij zijn gaaf!’ Ook voor zijn

Tyler DeWitt vertelt zijn leerlingen graag een horrorverhaal over de besmetting van een bacterie door een virus. ‘Het virus smokkelt zijn DNA de bacterie in, zodat de bacterie daar kopiën van gaat maken. Als je een bacterie bent, is dat je ergste nachtmerrie. Maar als virus denk je dan: wij zijn gaaf!’ Ook voor zijn TED-publiek verpakt DeWitt zijn informatie in een verhaal: in eerste instantie probeerde hij zijn klas de versie uit het boek over te brengen. Hij stuitte op een muur van onverschilligheid, probeerde in wanhoop iets anders en ontdekte de kracht van het verhaal.

Sinds 2007 vult hij een kanaal op YouTube met lessen scheikunde. Een goed voorbeeld is zijn les over de brandstofcel. Hij vergelijkt de moleculen van de brandstof (bijvoorbeeld waterstof) en die van zuurstof met jongens en meisjes die tijdens een zomerkamp verschillende campings of slaapzalen bevolken, en koste wat kost bij elkaar willen komen. Om de spanning niet te bederven verklappen we niet hoe het afloopt - wel dat DeWitt vaak hoort van 10-jarigen dat ze nu snappen hoe een brandstofcel werkt.