Grote storing bij ING - klanten in paniek wegens afwijkend saldo

ing

Foto ANP / Toussaint Kluiters

Economie

Door een grote storing bij de ING hebben veel klanten problemen met internetbankieren. Op Twitter en Facebook stromen veel berichten binnen over verkeerde saldi. Mensen zijn geld kwijt of hebben juist een hoger saldo ineens. De bank heeft bevestigd dat er een grote storing is.

Update 19.30 uur: ING meldt aan NRC dat het interne systeem de komende anderhalf á twee uur wordt stilgezet om de storing definitief te verhelpen. De bank benadrukt dat er geen sprake is geweest van een hackersaanval, maar van een technisch probleem. Er is geen sprake van dat klanten een deel van hun geld kwijt zijn. “Dat wordt allemaal rechtgetrokken”, aldus de woordvoerder.

Update 18.45 uur: Inmiddels staat er een verklaring over de storing op de site van ING:

Af-/bijschrijvingen, saldo mogelijk niet correct zichtbaar in Mijn ING/Mobiel
Klanten van ING krijgen op dit moment niet de volledige af- en bijschrijvingen te zien in Mijn ING en via de Mobiel Bankieren App. Deze zijn wel verwerkt in het saldo. Op dit moment worden alle betalingen verwerkt waardoor het saldo weer in lijn is met de bij- en afschrijvingen. Het kan zijn dat de incasso afschrijvingen nog niet allemaal zichtbaar zijn. Ook is het mogelijk dat er een dubbele afschrijving zichtbaar is, dit zal worden gecorrigeerd. Op dit moment werken we hard aan een oplossing. Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak.

Mogelijk (ongeoorloofde) roodstand
Door de storing van vandaag zijn de incasso afschrijvingen gecontroleerd op het saldo van afgelopen nacht en pas vandaag geboekt. Dit kan er toe leiden dat klanten die vandaag geld hebben uitgegeven (pinnen of geld overschrijven) te maken krijgen met (ongeoorloofde) roodstand, omdat beide type betalingen zijn afgeschreven.

Lees hier meer over de storing in dit artikel.

Vanmiddag was er al sprake van een grote storing. Een woordvoerder van ING bevestigt tegenover NRC dat er een storing is bij internetbankieren en mobiel bankieren via de ING-app. ING heeft meldingen gekregen van mensen die niet kunnen inloggen. Ook zegt de woordvoerder dat het klopt dat bij sommige rekeningen geld is bijgeschreven en dat bij andere rekeningen geld is afgeschreven.

De woordvoerder zegt dat er vannacht iets is misgegaan met het verwerken van betalingen, maar dat het nog onduidelijk is wat er precies is misgegaan. Hoeveel mensen getroffen zijn door de storing weet ING niet. Er wordt gewerkt aan een oplossing, maar hoe lang het oplossen van de problemen nog duurt kan de bank nog niet zeggen.

Twitter avatar Constanzie Constance van Amstel Moord! Brand! Mijn geld is weg! Help! #ING 3 april 2013
Twitter avatar xPinGuin_ Mitchell Abdoel RT @Tl0ps_: kut ING k mis opeens 105 euro [ jij ook al geld kwijt ?? 3 april 2013

Tegenover Radio1 zegt ING-woordvoerder Harold Reusken dat de gegevens met betrekking tot betalingen niet volledig zijn verwerkt in de systemen. Daardoor zien klanten niet de volledige af- en bijschrijvingen online of in de mobiel bankieren-app. Het saldo is wel juist, maar de bij- en afschrijvingen niet. De bank sluit overigens uit dat er sprake is van een hackersaanval:

Klanten melden dat ze niet kunnen pinnen

Hoewel ING dus nog niet heeft bevestigd dat er problemen zijn met geld opnemen, zijn er klanten die melden dat ze niet kunnen pinnen. ING-klant Joost Bastmeijer was vanmiddag in de supermarkt toen bij de kassa bleek dat hij niet kon pinnen.

Twitter avatar joostbastmeijer Joost Bastmeijer Wauw. Niet alleen online sta ik fors i/d min, ook in de supermarkt. Ben al de derde met een #ING-pas die in de min staat en niet kan pinnen. 3 april 2013

“De melding was dat ik geen saldo had. De caissière raadde me aan om even naar de geldautomaat te lopen die ze in de winkel hadden. Daar zag ik dat ik honderden euro’s in de min stond, terwijl dat hoogst onwaarschijnlijk is. Volgens de caissière had ze vlak daarvoor ook twee klanten gehad met een ING-rekening die niet konden pinnen.”

ING-klanten zijn boos

Op de Facebookpagina van de bank reageren klanten verontwaardigd op de storing:

Klanten ING ook boos over gebrek aan communicatie

Klanten zijn ook boos dat er zoveel onduidelijkheid is:

Twitter avatar Veensmeisje86 Wendy van Harten @INGnl_webcare ING STA JE KLANTEN TE WOORD !!!!!! STEL ZE GERUST OF IETS IN DIE ZIN !!! Al die mensen die getroffen zijn HALLOOO??? 3 april 2013
Twitter avatar Veensmeisje86 Wendy van Harten @INGnl_webcare Hallo ??? WAT IS HIER AAN DE HAND ??? HEEL NEDERLAND HEEFT HARTVERLAMMING !!!!! Antwoorden AUB ??? 3 april 2013

Consumentenbond kapittelt de bank

De Consumentenbond roept de bank dan ook op om hun klanten beter te informeren.

Twitter avatar Consumentenbond Consumentenbond Consumentenbond roept ING op om klanten te informeren over omvang van de problemen en de verwachte termijn waarop deze zijn opgelost. 3 april 2013

De bond zegt tegen de NOS dat het de bank kwalijk is te nemen dat ze de oorzaak van de storing niet duidelijk genoeg naar buiten brengt. De bond krijgt veel vragen van klanten via de telefoon en Twitter zegt woordvoerder Sybren Visser:

” Het is schrikken als er ineens een groot bedrag van je rekening verdwenen is zonder dat je weet waar dat geld naartoe is gegaan. Als klanten inloggen op hun account dan krijgen ze een melding dat het erg druk is of dat er een probleem is, maar wat dat probleem is wordt niet duidelijk gemaakt. Ook op de homepagina van de bank is er niks over te lezen.”

Bij de Rabobank is er overigens op dit moment ook een storing, zo staat op de site.

Lees meer over:
ING
internetbankieren

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief