Nike treft het niet. Na Lance nu Pistorius, maar het is wel wat gewend

tiger

Tiger Woods mocht altijd blijven rekenen op de steun van Nike. Foto AFP / Donald Miralle

Sport

Ze zijn wel wat gewend daar bij Nike. Als je zoveel atleten met miljoenen beloont om de kenmerkende ‘swoosh’ op de borst te dragen, zit er op z’n tijd vanzelfsprekend een boefje tussen. Oscar Pistorius was niet de eerste waarbij, zoals drie dagen geleden, werd ingegrepen. Maar Nike was nu wel ongekend snel.

De commercial ‘I Am The Bullet In The Chamber’ werd nog op de dag van Pistorius’ arrestatie van diens persoonlijke website gehaald. De Zuid-Afrikaan figureert erin naast andere topsporters terwijl ze ondersteund worden door geluiden van onder meer een ladend pistool. De metaforen voor een vuurwapen die erin verwerkt zijn leken het Amerikaanse sportmerk niet zo gepast nadat Blade Runner de enige verdachte bleek in de dodelijke schietpartij.

Nike was daarmee wat sneller van begrip dan in de zaak rondom Lance Armstrong. Nadat de zevenvoudig Tourwinnaar behoorlijk hard van zijn sokkel werd gebodycheckt door het vernietigende Usada-rapport gaf het merk in eerste instantie nog een verklaring af waarin het zich vol achter Lance schaarde. Een week later liet Nike hem toch vallen.

Overspel is geen probleem

In het geval van Tiger Woods bleef het merk halsstarrig vasthouden aan en geloven in de golfer. Nadat in 2009 bekend werd dat de superster het niet te nauw had genomen met zijn huwelijksbelofte trok Woods zich tijdelijk terug uit de sport en bood op tv zijn excuses aan voor zijn veelvuldige overspel. AT&T, Gatorade en General Motors lieten hem vallen, Nike bracht onlangs een comeback-commercial uit met daarin ook de nieuwe protegé Rory McIlroy:

Overspel is sowieso geen probleem bij Nike, zo lijkt het. Herinnert u zich Kobe Bryant nog, die uiteindelijk in een rechtszaak verwikkeld raakte nadat hij door een 19-jarige hotelmedewerkster werd beschuldigd van verkrachting. De zaak lijkt alweer vergeten en Nike verkoopt onafgebroken en naar hartelust Kobe-schoenen. En toen voetballer Wayne Rooneys escapades met een hoertje volop in het nieuws kwamen trok Coca-Cola de handen van de Engelsman af, maar niet Nike.

Hondengevechten en verslaving

Lance kreeg overigens de harde behandeling, want voormalig olympisch en wereldkampioen sprint Justin Gatlin behield zijn contract (dat vorig jaar afliep) nadat hij in 2006 betrapt werd op doping. Marion Jones overigens niet. Terwijl di in 2000 een voor die tijd redelijk revolutionaire Nike-commercial achter haar naam had staan waarbij zeven verschillende eindes konden worden bekeken op de website van Nike:

Een opvallende hereniging was die van American footballer Michael Vick; ooit de best verdienende NFL-speler. Hij zat anderhalf jaar vast nadat in 2007 bleek dat hij hondengevechten faciliteerde. Nike dumpte hem, maar eenmaal op vrije voeten en terug in de NFL mocht Vick rustig terugkeren in de stal. Ook de alcohol- en drugsverslaving van collega Brett Favre waren geen probleem, noch de aantijgingen van laster aan zijn adres.

De grens bij Nike lijkt bepaald te worden door het antwoord op de vraag of de atleten in kwestie hun sport bedriegen of daarbuiten in de problemen zijn geraakt. Oscar Pistorius heeft tot op heden nog steeds een sponsordeal, bovendien is hij nog niet schuldig bevonden.

Lees meer over:
Blade Runner
Coca Cola
Commercial
doping
general motors
hondengevechten
lance armstrong
Nike
Oscar Pistorius
overspel
Rory McIlroy
tiger woods

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief