‘Facebook maakt een derde van zijn gebruikers ongelukkiger’

Facebook

Foto Reuters / Eric Thayer

Media

Een sociaal netwerk dient je in principe gelukkiger te maken. Maar uit recent Duits onderzoek blijkt dat een derde van de Facebookgebruikers juist ongelukkiger is na een bezoek aan de website. Dat stelt het Amerikaanse tijdschrift Time deze week.

Eigenlijk hoeft het ook niet echt te verbazen dat Facebook velen ongelukkiger maakt. Want praktisch iedereen probeert zich online nu eenmaal van zijn beste kant te laten zien. Mensen plaatsen foto’s van vakanties, niet van ruzies. Ze melden uitgebreid dat ze promotie hebben gekregen, maar verzwijgen het als ze ontslagen zijn.

Een Facebookgebruiker krijgt zo vanuit zijn netwerk een stortvloed aan positieve informatie over zich heen. En met die overdreven positieve beelden van anderen vergelijkt hij zichzelf. Dat kan ertoe leiden dat hij het gevoel krijgt zelf maar weinig succesvol te zijn.

Vakantiefoto’s de grootste boosdoener

Onderzoekers van twee Duitse universiteiten ontdekten (PDF) dat vooral bladeren door de foto’s van anderen nogal wat jaloezie, verdriet en eenzaamheid kan oproepen.

Zij onderzochten een groep van 600 frequente Facebookgebruikers en concludeerden dat één op de drie zich na een bezoek slechter voelde. Vooral als er vakantiefoto’s van anderen waren bekeken.

Waarom we ongelukkig worden door ons te vergelijken met anderen:

Goede tweede was een (gevoelsmatig) gebrek aan aandacht. Bijvoorbeeld het uitblijven van veel felicitaties op je verjaardag of relatief veel ‘likes’ onder een doorgeplaatste link. Op die manier kan Facebook tot een stressfactor in het leven worden, schrijft Time.

Zelfs frustratie en woede waren emoties die de onderzoekers aantroffen. Maar in die geval-len leken mensen op zijn minst te begrijpen dat hun Facebookbezoek niet erg prettig werkte op hun gemoed. Zij bleken sneller geneigd hun bezoek te verminderen.

Is er een leeftijd waarop wij van Facebook af gaan?

En over je bezoek verminderen gesproken. The Atlantic vroeg zich afgelopen week af of wij ons Facebookbezoek niet sowieso wat zullen terugschroeven met de jaren. De meesten van ons plaatsen immers vooral updates over werk, feestjes en vakanties. Wat als al die zaken op een gegeven moment net even iets minder frequent voorkomen? Tegen de tijd dat je de zeventig bent gepasseerd bijvoorbeeld.

Niemand lijkt er werkelijk over na te denken of er ooit een moment komt om Facebook vaarwel te zeggen, stelt het tijdschrift. En dat klopt. Maar waarschijnlijk doen we dat nooit, juist omdat zo’n moment simpelweg niet bestaat. The Atlantic stelt nota bene zelf dat ouderen juist op Facebook blijven om hun kinderen en kleinkinderen online te volgen.

Waar Facebook voor jonge gebruikers soms frustrerend kan zijn vanwege een aandachtste-kort, is het voor grootouders een manier om regelmatiger in contact te blijven met kleinkinderen die niet elke week zin hebben om bij opa en oma langs te gaan. Wellicht dat Facebook ons dus op die wijze met de jaren juist steeds gelukkiger gaat maken.

Lees meer over:
Facebook
onderzoek
ongeluk
The Atlantic
Time

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief