Omzet Unilever stijgt tien procent, vooral dankzij opkomende markten

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto ANP / Lex van Lieshout

Foto ANP / Lex van Lieshout

Economie

De omzet van zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever is ondanks de economisch moeilijke omstandigheden het afgelopen jaar met 10 procent gestegen, tot 51,3 miljard euro. Het nettoresultaat kwam zeven procent hoger uit op 4,9 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers (pdf) die het Brits-Nederlandse bedrijf vandaag bekendmaakte.

De onderliggende omzet van Unilever over 2012 groeide met 6,9 procent, waarvan 3,4 procent door volumegroei en 3,3 procent door prijsstijgingen. De netto-omzet steeg daarnaast met 2,2 procent door gunstige valuta-effecten en 1,1 procent door acquisities.

De groei van de verkoop toont duidelijk het verschil tussen verschillende economieën. In het vierde kwartaal steeg de omzet uit opkomende markten met elf procent, vergeleken met vier procent in ontwikkelde economieën. Unilever haalt nu 55 procent uit deze markten. Topman Paul Polman:

“De opkomende markten hebben opnieuw bijgedragen aan de groei boven de tien procent, waardoor we boven de vijftig miljard euro omzet zijn uitgekomen. Dat is een belangrijke mijlpaal in onze reis om onze omzet te verdubbelen van veertig naar tachtig miljard euro, terwijl we onze milieu-impact verlagen.”

Lees meer over:
groei
Paul Polman
Unilever

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief

nrc.nl plaatst cookies om een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. De cookies worden ingezet om het gebruik van de website te monitoren en analyseren zodat we de website kunnen verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Dit soort cookies kunnen ook geplaatst worden door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.