Video: spoeddebat over de winterse chaos op het spoor

door

Vorige week vrijdag en zaterdag staan bij de NS te boek als ‘zwarte dag‘. Slechts 50 procent van de treinen kwam zonder noemenswaardige vertraging aan. In Den Haag vond vandaag een spoeddebat plaats over de problemen op het spoor. Bekijk hier een samenvatting en lees hier ons nieuwsbericht.

Op Twitter liepen Kamerleden zich de afgelopen dagen alvast warm voor het debat:

Twitter avatar inekevangent Ineke van Gent Minister Schulz is een Zeeuws meisje als het gaat om het spoor…geen cent teveel! #asfaltkabinet Zij moet in actie en over de brug komen! 13 februari 2012

Twitter avatar arieslob Arie Slob Dat wordt volgende week boeiend debat over aanpak winterproblemen op spoor. Kan deel teksten van vorig jaar zo weer gebruiken. #ns #Prorail 9 februari 2012

Twitter avatar reneleegte rene leegte Omgekeerde wereld. Vroeger nam je de trein bij slecht weer, nu de auto En rijdt de trein zelfs waardeloos als de sneeuw al lang weg is #NS 14 februari 2012

Twitter avatar leondejong Leon de Jong (PVV) Vorige week aangegeven cultuuromslag #NS nodig: geen bonus voor de top & RvC welke directie scherp had moeten houden per direct de laan uit 13 februari 2012

‘Politiek staat vooral langs de zijlijn’

In NRC Handelsblad schrijven redacteuren Steven Derix en Oscar Vermeer vandaag dat de politiek in dit geval vooral langs de zijlijn staan:

“De politiek blaft zo hard omdat zij niet kan bijten. Sinds de splitsing in 1995 in een spoorbeheerder (ProRail) en spoorgebruiker (NS) staan de bedrijven op afstand van de overheid. Er worden concessies afgegeven en prestatiecontracten gesloten. Daarmee houdt de politieke greep op de spoorsector op.”

Er kan een commissie met externe deskundigen worden ingesteld die onderzoek doet naar hoe het spoor in de winter beter kan functioneren of Schultz kan de bedrijven een boete opleggen. Dat is volgens Derix en Vermeer echter vooral een maatregel voor de bühne.

“In 2010 legde Schultz de NS een voorwaardelijke straf op van twee miljoen, die zou worden kwijtgescholden als het bedrijf in 2011 beter zou presteren. Het is nog altijd onduidelijk of die boete betaald wordt. En ja, dan gaat dat uiteindelijk ten koste van het dividend aan de aandeelhouder. De Staat dus.”

Lees meer over:
minister Melanie Schultz van Haegen
NS
Oscar Vermeer
Prorail
spoor
Steven Derix
winter

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief