iPod Touch, de iPhone die niet kan bellen

ipod_touch.jpgGisteren stelde Apple de nieuwe iPods aan de wereld voor. Het nieuwe topmodel is de iPod Touch die alles kan wat de iPhone kan. Behalve bellen.

Bij Apple houden ze van tradities. Zo staat geschreven dat directeur Steve Jobs het podium op stapt in een zwarte coltrui en spijkerbroek. En dat september de maand is waarin de iPod, met meer dan 100 miljoen verkochte exemplaren Apple’s grootste winstmaker, vernieuwd wordt. Ook de presentatiewijze staat vast: in San Francisco spreekt Jobs een juichende menigte toe. In Europa worden journalisten naar Londen gevlogen om op een groot scherm naar die speech te kijken. Daarna, platgewalst door Jobs stortvloed van bijvoeglijke naamwoorden, mogen ze zich vergapen aan de nieuwe muziekspelers.

Maar is de nieuwe iPod wel zo nieuw? De iPod Touch (299 euro) is in feite een uitgeklede iPhone, de gsm met aanraakscherm die in de zomer in de Verenigde Staten op de markt kwam. Door het extra grote scherm is het meer een videospeler dan een muziekspeler. Het apparaat heeft een draadloze netwerkverbinding, waarmee gebruikers kunnen surfen en in Apple’s muziekwinkel liedjes kunnen kopen, net zoals op de iPhone. Eigenlijk àlles kan. Behalve bellen.
Jobs, nooit verlegen om een juichende metafoor, beschrijft zijn nieuwe muziekspeler als het ‘zevende wereldwonder’. “It’s amazing to me.” En met een brok in de keel: “It’s just magical” - een breekbaar liedje van Bob Dylan doet de rest. Maar de opslagmogelijkheden van de iPod Touch (16 gigabyte) zijn beperkt vergeleken bij de oude iPod. Die is inmiddels Classic gedoopt en heeft harde schijf van 160 GB - goed voor 40.000 liedjes in je broekzak.
ipodrij.jpgDat er een iPod Touch zou komen was al duidelijk in januari toen Jobs de iPhone aankondigde. Op precies hetzelfde podium, met dezelfde coltrui en met dezelfde juichende menigte. De meest verrassende vernieuwing gisteren was de nieuwe iPod Nano, de middelste iPod. Die is twee keer zo klein als zijn voorganger en kan ook video’s afspelen. Tijdens de Nano-presentatie demonstreert Jobs zijn kundige verkoopriedel. De meester der herhaling houdt het apparaatje omhoog: “Very small. Incredibly, incredibly small”. Volgende dia: “Superthin.” Volgende dia: de gebruiksduur is 24 uur. “Really amazing.” De zaal juicht. Volgende dia: de gebruiksduur is 24 uur. De zaal juicht opnieuw. Volgende dia: De Prijs, vanaf 149 dollar. Nog één keer luid gejuich.

iPhone wordt te goedkoop

Overigens, ook de iPhone wacht enkele nieuwe features: omdat de iPod Touch 16 GB flash geheugen heeft, zal er snel ook een iPhone met die hoeveelheid geheugen komen. Hopelijk al voor de Europese introductie, die voor Nederland in 2008 lijkt te gaan plaatsvinden. Het 8 GB model gaat ondertussen in de uitverkoop voor 399 dollar. Als het aan Steve Jobs ligt moet de smartphone - nu bijna een miljoen verkochte exemplaren - goed scoren als kerstcadeau.

De ingrijpende - en vooral snelle - prijsdaling van de iPhone zette kwaad bloed bij diegenen die in de zomer al een iPhone gekocht hadden, toen het toestel voor 599 dollar in de winkel lag. Na een vracht pissige e-mails heeft Jobs inmiddels in deze open brief bekend gemaakt dat alle iPhone-bezitters met terugwerkende kracht een tegoedbon van 100 dollar krijgen. Alleen geldig in de Applestore, dat wel…

Misschien kunnen ze hun tegoedbon besteden aan liedjes en ringtones in de iTunes Music Store, want dat kun je nu ook rechtstreeks op de iPhone bestellen. Een ringtone kost evenveel als een liedje (99 cent), ook al is het fragment een stuk korter en moet je ook nog eens 99 cent voor het liedje betalen. Pff… Je kunt natuurljk zelf ook met Audacity even een fragmentje uit een mp3-tje knippen en dat naar de telefoon uploaden.