De Amsterdam ‘International’ Fashion Week wil internationaal

Carlo Wijnands. Foto Ruud van der PeijlCarlo Wijnands. Foto Ruud van der Peijl

Met Carlo Wijnands als nieuwe programmadirecteur moet de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) dan toch eindelijk “het hoogste niveau” gaan halen. En dat zowel nationaal als internationaal.

Wijnands noemt het een “logische stap” dat hij door AIFW gevraagd is. Al sinds 2006 zit hij in de Raad van Advies van het mode-evenement, dat twee edities per jaar kent. Wijnands loopt al lang mee in de modewereld als adviseur en begeleider van modelabels en jonge ontwerpers. “Voor mij is talent herkennen heel makkelijk.” En laat dat nu juist zijn wat ze nodig hebben bij AIFW. Als programmadirecteur wordt hij verantwoordelijk voor de aansturing van het scouting- en selectieproces van modelabels en modetalenten.

Merle Deterink, sinds 2009 directeur van de Amsterdamse modeweek, is momenteel met zwangerschapsverlof. Zij blijft aan als event directeur, wat inhoudt dat zij zich bezig houdt met de financiering en organisatie. De modebranche heeft het altijd opmerkelijk gevonden dat Deterink, die geen ervaring heeft in de modewereld, voor deze functie werd aangetrokken. “Na haar aantreden is de Raad van Advies ontstaan”, vertelt Wijnands. Deze raad, bestaande uit kopstukken uit de modeindustrie, adviseert de organisatie op het creatieve vlak. Wijnands: “Want hoe herken je nou talent? Ik kom uit de mode. Ik heb in Arnhem gestudeerd.”

Tot voor kort kon u zelf makkelijk kritiek geven op de modeweek, vanaf de zijlijn. Wat was die kritiek?

In het begin vond ik het allemaal iets te plat. Met veel BN’ers enzo. Maar dat is al enorm veranderd. Mijn grootste kritiek zit ‘m in het woord ‘international’ van Amsterdam International Fashion Week. Er is namelijk niets internationaals aan.

Daarnaast moet de modeweek uitgebreid worden naar een publieksevenement, niet alleen gericht op de incrowd. Niet dat ik op Truus uit Boxmeer zit te wachten, maar ik wil het publiek meer confronteren met fashion. Zij zijn immers de consument. Op termijn moet het evenement ook uitgerold worden naar andere gemeenten. Maar we zijn geen modebiënnale. Dat heeft een bijna museale functie, daar zit niets commercieels aan. AIFW is wel gericht om te verkopen.

Kritiek is er ook op de openingsavond. Die zou alleen voor bankiers zijn.

Ja, de hoofdsponsor wil graag op de ‘openingssoiree’ zijn en krijgt veel kaarten. Daar ontkom je ook niet aan, want die sponsor is goed voor een groot gedeelte van het sponsorgeld. Maar het moet niet zo zijn dat zij de fashionweek gaan bepalen. ABN Amro heeft in het verleden dingen doorgedrukt, die AIFW toch echt zelf moet invullen. Die autoriteit moet de organisatie ook krijgen. Zo is Bibi van der Velden een sieradenontwerpster die best mag tonen op de fashionweek, maar op die openingssoiree wil ik mode. Je moet die avond zien als een soort modeopvoeding voor de klanten van de bank.

En daar komt u in het plaatje?

Inderdaad, daar zal ik advies over uitbrengen en met de grote partners over in onderhandeling gaan. Ik ben ingehuurd om het programma verder in te vullen. Daarvoor heb ik het netwerk van AIFW en mijn eigen netwerk uiteraard. En daar heb ik erg veel zin in. In het vaste programma zitten nog wat gaten, dus dat wordt - zoals bij elke fashionweek - nog een struggle. Ik kan al wel zeggen dat het Talent Lab deze editie erg interessant gaat worden. Ik heb hele goede aanvragen binnen. Ik moet alleen nog met de ontwerpers om de tafel.

De Amsterdamse modeweek kampt met een gebrek aan continuïteit. De ene keer toont een ontwerper zijn werk en de andere keer niet. Gaat u daar iets aan doen?

Dat is erg lastig. Op de lange termijn kan ik daar invloed op uitoefenen. Ik hoop modebedrijven te koppelen aan ontwerpers. Jonge talenten zijn natuurlijk erg afhankelijk van subsidies, maar daar wordt nu flink op bezuinigd. Als het geld niet van de overheid komt, dan moet het uit het bedrijfsleven komen.

De modeweek wordt nu gehouden op het Westergasfabriekterrein. Bart Maussen, één van de twee eigenaren van AIFW, zei vorig jaar dat hij de modeweek liever ziet verhuizen naar een andere locatie, omdat deze geen “hoofdstedelijke allure” uitstraalt. Deelt u die mening?

Ik ben blij met de Westergasfabriek, want dat is bij mij om de hoek. Ik moet wel naar 21 shows, hállo (hij lacht). Wat mij betreft mogen het meerdere locaties worden en mag het evenement meer richting het centrum verschuiven. De Westergasfabriek is prachtig, maar ligt vrij afgelegen. In de stad merk je niets van de modeweek. Het is leuk als het veel zichtbaarder wordt.

Wie staan er op uw lijstje om naar Amsterdam te halen?

Ik zou heel graag Acne willen hebben. Daarnaast heb ik een ontwerper uit India op het oog, maar daar ben ik nog mee bezig. Het zou ook leuk zijn als we een merk zoals GAP uit Amerika kunnen halen. Je moet inspelen op labels en ontwerpers die geïnteresseerd zijn in Nederland. Aan mij de taak om daarachter te komen en met die mensen om de tafel te gaan zitten.

En Nederlandse ontwerpers?

Dan denk ik aan SPRMRKT en SPR+ van Nel Strijkers. Ik ben ontzettend fan van Klaversvanengelen en van Francisco van Benthem. Ook Bas Kosters, die we op de vorige editie zagen is erg leuk. Het lijkt me verder hartstikke leuk om op de openingssoiree, voor al die sponsors, een overzichtsshow van Viktor & Rolf te brengen. Dat is toch een soort Nederlands trots, hoewel ze zelf niet hard weglopen met hun Nederlander zijn.

Dat wordt nog stevig onderhandelen.

Dat zeker, ja. Maar op de Amsterdamse fashionweek is nog nooit écht het hoogste niveau gehaald. We hebben nooit Orson + Bodil gehad, nooit Klaversvanengelen. We hebben wel bijvoorbeeld Monique van Heist gehad, maar toen zij echt de doorstart maakte, zag je haar hier niet meer.

Wanneer is de volgende editie voor u geslaagd?

Deze editie is geslaagd als ik het programma goed ingevuld krijg en op z’n minst één interessante show weet neer te zetten. Voor de toekomst wil ik de identiteit van de fashionweek versterken, het niveau nog verder verhogen en werken aan een internationale invulling.

Geplaatst in:
Internationaal
Mannenmode
Nederland
Vrouwenmode
Lees meer over:
Amsterdam
Amsterdam International Fashion Week
Carlo Wijnands

3 reacties op 'De Amsterdam ‘International’ Fashion Week wil internationaal'

leeuwerik

Misschien nog te pril, maar waarom niet er een echt internationaal event van maken ??
Eén weekend + TV in Monte-Carlo, een maandje voor de Grand Prix bijv.
en je hebt een wereld programma. Maar dan niet op zijn hollands zeuren en elkaar al van te voren vliegen afpakken.
Available any time voor discussie en mogelijkhed.
leeuwerik

Truus

Maar waarom?

Maartje van Denderen

Inmiddels is het programma van de AIFW bekend en geen enkele naam van het lijstje van Carlo Wijnands staat er tussen! Mislukt?

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief