Absolut Vodka

Deze krant is verfrist. Belangrijkste verandering is de invoering van vier pijlers waarin je alle nieuwsgebeurtenissen kunt gieten: weten, denken, doen en Absolut Vodka.

Een adverteerder vouwde een hele mooie nrc.next-hoed voor me

Om het te vieren was Club NYX in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat afgehuurd. Bij binnenkomst kreeg ik van een meneer in onderbroek – op de plaats van zijn hoofd zat een paardenhoofd – middels een vishengel een sticker aangereikt. ‘Absolut Cool’ stond erop. Die moest ik op mezelf plakken, ik mocht zelf weten waar.

Bij de eerste de beste bar trof ik plukjes redacteuren, nog wat wantrouwend loerend naar hip en trendy Amsterdam. Voorzichtig pratend met elkaar, want dat was eigenlijk niet de bedoeling. De instructies vooraf waren duidelijk: niet te veel bij elkaar klitten, maar gezellig doen met adverteerders, marketingmensen en doelgroepers.

Animeren dus. Dat kostte moeite.

Je kunt aan de rand van de dansvloer wel over nieuwe katernen of een vrolijke opmaak leuteren, maar dan schiet je als hippe krant je doel mooi voorbij. Om dat te voorkomen was er dus die Absolut Vodka. Mij hielp het in ieder geval enorm. Wat een heerlijk spul, ik kan niet anders zeggen. Na een wat onwennig begin heb ik, gezeten op die grote, roze kunstlederen lul bij de rookruimte, hele goede gesprekken gevoerd. Met een redacteur die eigenlijk gitarist wil zijn. En met een redactrice die na anderhalf uur Absolut Vodka plotseling worstelde met de essentiële vraag of ze wel hip genoeg was. „Ik draag kleren van moeder, kan dat?” En daarna natuurlijk met adverteerders en marketingmensen, want het was hun feest. Eén stelde zich voor als: „Ik ben Absolut Vodka, ik betaal jouw salaris.”

De vernieuwde krant werd rond middernacht met veel ‘oo’s’ en ‘aa’s’ ontvangen. Twee marketeers lieten zich fotograferen terwijl ze trots de achterkant, waarop een grote fles vodka stond, omhoog hielden. Op de voorpagina en de pagina’s twee en drie stonden ook allemaal flessen. En de rest van de krant was ook iets om trots op te zijn.

De gedachte achter de pijler ‘doen’ begreep ik opeens ook. Een adverteerder vouwde een hele mooie nrc.next-hoed voor me. En een verdieping lager zaten twee meisjes in korte broekjes op een stalen balk boven de dansvloer. Ze sloegen elkaar onvermoeibaar met een nrc.next op de billen. Hoofdredacteur Hans stond erbij en legde het tafereel vast met de iPhone.

Ik vond het een ontroerend beeld, maar dat kan ook door de Absolut Vodka komen. Een drankje dat mensen tot elkaar brengt en verbroedert, dat mag ook weleens gezegd. nrc.next zou nrc.next niet zijn om dit niet als eerste te signaleren. U vond drie-en-een-halve pagina Absolut Vodka veel? Ik vond het weinig. Het is verdomme toverdrank.

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief