Social media wijn. Part 1

Reclamebudgetten zijn nooit het sterkste punt geweest in de wijnwereld. Het beschikbare marketingcommunicatiegeld blijkt veelal net geschikt om de pers proefflessen te sturen of anders om een proeverij te houden in een chique restaurant. Ook bij het Zuid-Afrikaanse Stormhoek wist het geldschip de Kaap niet weten te ronden. Maar onder het motto ‘if you can’t outbudget them, outsmart them’ wist de afdeling verkoop met beperkte financiële middelen toch successen te behalen. Deze richtte zich een jaar of zeven geleden al op de gestaag uitdijende bloggers-community. De wereldwijde web-scribenten werden uitgenodigd om een diner te organiseren en Stormhoek zorgde voor het rood, het wit en/of de rosé.

Op internet ging de boodschap ‘gratis wijn!’ rond als een lopend vuurtje. Aldus vonden er over de hele wereld Stormhoek thema-etentjes plaats. Als tegenprestatie werden foto’s en verslagen op het web op prijs gesteld, maar deze waren niet verplicht. Toch leidde deze ‘zachte’ vorm van communicatie in eerste instantie tot keiharde verkoopresultaten. In 2005 werden er in Engeland 100 000 dozen Stormhoek (à £ 7,00 per fles) verkocht.

Waarschijnlijk via de social networks was dit nieuws ook in Nederland beland bij Favela Fabric, een social business consultancy van Raul Lansink, een voormalige reclameman. Hem leek het wel een aardig idee om ook in Nederland zo’n themadinertje te houden. En Stormhoek stelde zich niet benauwd op en liet sauvignon blanc en pinotage aanrukken. Tot zover een geslaagde avond.

Helaas gold dat niet voor de wijn zelf. Stormhoek’s claim to fame ‘Freshness Matters’ plus de vermelding van een uiterste consumptiedatum op het etiket (revolutionair in wijnland) bleken beduidend opwindender dan de wijnen zelf. Die waren saai, braaf of eigenlijk beter gezegd: helemaal niet lekker.

Wellicht heeft een en ander er toe geleid dat het moederbedrijf inmiddels ter ziele is en het merk is doorverkocht aan een wijnproducent die voor een klassieke vorm van distributie heeft gekozen. Stormhoek verzorgt nu voor € 3,99 de onderkant van het Zuid-Afrika assortiment bij Albert Heijn.

Aanstaande zaterdag in NRC.nl/hongerendorst: de 2012-aanpak in Social media wijn part 2.

Geplaatst in:
Online
Zuid-Afrika
Lees meer over:
Facebook
Social media
Twitter

2 reacties op 'Social media wijn. Part 1'

Bernard Weiss

En ik maar denken dat met € 1,99 de Kaapse Rooi, of Kaapse Pracht (in ieder geval zo’n soort naam) die eer hoog hield (of laag).

Frans

Afgezien dat ik geen Albert Heijn onderkantsegment plonk ga drinken (life is too short to drink cheap wines), lees ik nog altijd liever een glossy tijdschrift over wijn als Decanter of Spectator (of jouw column)ipv het net af te struinen voor meningen van amateuristische freeloaders.

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief