*

Overdrijving, frustratie en wetenschappelijke mores :: nrc.nl

Overdrijving, frustratie en wetenschappelijke mores

Sun rays passes through the clouds, at sunset with the Al Hussein grand mosque seen at right, on the third and the last day of Eid Al Fitr, the holiday that follows the end of  the Muslims fasting month of Ramadan, in Amman, Jordan, Thursday,  Sep. 1, 2011. (AP Photo/Mohammad Hannon)

Oorzaak of gevolg van opwarming (Foto AP)

Laten we het de affaire-Spencer noemen. Die begint, in juli van dit jaar, met een artikel van Roy Spencer en zijn kompaan William Braswell in het wetenschappelijk tijdschrift Remote Sensing.

Daarin proberen ze met satellietdata onzekerheden in bestaande klimaatmodellen aan te tonen. Hun uitgangspunt is dat wolkvorming niet het gevolg is van de opwarming van de aarde, maar eerder de oorzaak. Dat plaatst ze in het kamp dat gemakshalve meestal ‘sceptisch’ wordt genoemd.

Hoe dit schijnbaar onschuldige begin uitgroeit tot een moddergevecht over peer-review, over journalistieke overdrijving, over frustraties, over ‘poortwachters’ van het IPCC, over wetenschappelijke mores of het gebrek daaraan zou een studie waard zijn. De zaak laat namelijk heel goed zien hoe onoverbrugbaar de kloof in de klimaatwetenschap inmiddels is geworden.

Waarover gaat hun verhaal? In de samenvatting van het artikel schrijven de auteurs zelf:

The sensitivity of the climate system to an imposed radiative imbalance remains the largest source of uncertainty in projections of future anthropogenic climate change. Here we present further evidence that this uncertainty from an observational perspective is largely due to the masking of the radiative feedback signal by internal radiative forcing, probably due to natural cloud variations.

Maar het bijbehorende persbericht is veel strijdvaardiger. De tekst, te lezen op de website van Spencer, bereikt meteen de vergrotende trap:

“The satellite observations suggest there is much more energy lost to space during and after warming than the climate models show,” Spencer said. “There is a huge discrepancy between the data and the forecasts that is especially big over the oceans.”

En al snel volgt de overtreffende trap in enkele nieuwsmedia. Foxnews vraagt zich af of de data van NASA laten zien dat ‘klimaatverandering is verdwaald in de ruimte’. En een commentaar in Forbes stelt dat met deze gegevens ‘een gat hebben geslagen’ in het klimaatalarmisme:

The study indicates far less future global warming will occur than United Nations computer models have predicted, and supports prior studies indicating increases in atmospheric carbon dioxide trap far less heat than alarmists have claimed.

Dat was meteen ook het begin van een eindeloze stroom aan soms tamelijk euforische ‘zie-je-wel’ artikelen op internet. Met als belangrijke conclusie dat de basis onder de IPCC-wetenschap nu wel definitief is weggevallen. Want CO2 is dus helemaal niet de aanstichter van de opwarming.

Veel klimaatwetenschappers ergeren zich blauw aan de ophef. In hun ogen is het uitgangspunt van Spencer al lang achterhaald, maar probeert hij het gewoon iedere keer opnieuw. Zo schrijven Kevin Trenberth en John Fasullo op de website van Realclimate:

The basic material in the paper has very basic shortcomings because no statistical significance of results, error bars or uncertainties are given either in the figures or discussed in the text. Moreover the description of methods of what was done is not sufficient to be able to replicate results. As a first step, some quick checks have been made to see whether results can be replicated and we find some points of contention.

Hoe groot de wrok is tegen Spencer en de zijnen blijkt in een andere reactie, zoals deze op Livescience.

‘I cannot believe it got published,’ said Kevin Trenberth, a senior scientist at the National Center for Atmospheric Research.
Several researchers expressed frustration that the study was attracting media attention.
‘If you want to do a story then write one pointing to the ridiculousness of people jumping onto every random press release as if well-established science gets dismissed on a dime,’ Schmidt said. ‘Climate sensitivity is not constrained by the last two decades of imperfect satellite data, but rather the paleoclimate record.’

Wolfgang Wagner, een van de redacteuren van Remote Sensing, is zo geschrokken van de ophef, dat hij zijn functie heeft neergelegd (lees hier zijn motivatie). Niet zozeer omdat hij vindt dat hij laakbaar heeft gehandeld, maar omdat hij zichzelf door Spencer en de zijnen in de luren heeft laten leggen:

With this step I would also like to personally protest against how the authors and like-minded climate sceptics have much exaggerated the paper’s conclusions in public statements, e.g., in a press release of The University of Alabama in Huntsville from 27 July 2011, the main author’s personal homepage […]
Unfortunately, their campaign apparently was very successful as witnessed by the over 56,000 downloads of the full paper within only one month after its publication. But trying to refute all scientific insights into the global warming phenomenon just based on the comparison of one particular observational satellite data set with model predictions is strictly impossible.

Spencer houdt vanzelfsprekend vol dat hij het bij het rechte eind heeft (lees hier).

If some scientists would like to demonstrate in their own peer-reviewed paper where *anything* we wrote was incorrect, they should submit a paper for publication. Instead, it appears the IPCC gatekeepers have once again put pressure on a journal for daring to publish anything that might hurt the IPCC’s politically immovable position that climate change is almost entirely human-caused. I can see no other explanation for an editor resigning in such a situation.

Veel van zijn ‘aanhangers’ vermoeden dat Wagner onder druk is gezet door de ‘poortwachters’ van de consensus in de klimaatwetenschap. (hier en hier de meest rustige reacties). Ze wijzen erop hoe critici van Spencer op de persoon spelen en hem zijn religieuze achtergrond en zijn werk voor The Heartland Institute, een neoconservatieve denktank, verwijten.

Wederzijds beschuldigen de partijen elkaar van het politiseren van het wetenschappelijke klimaatdebat, zonder kennelijk te beseffen dat ze zich daar allebei aan schuldig hebben gemaakt.

Geplaatst in:

92 reacties op 'Overdrijving, frustratie en wetenschappelijke mores'

cRR Kampen

Prof. Wagner was niet ‘een van de redacteuren’ maar de hoofdredacteur (Editor in Chief) van Remote Sensing.

Het goede nieuws is dat bona fide wetenschappelijke tijdschriften zich nu wel twee keer zullen bedenken voor ze werk van Spencer en/of Braswell publiceren. Korte formulering van die conclusie door ‘Eli Rabett’, die wel vaker kort en goed concludeert: “Try Lindzen and Choi as what Spencer and Braswell followed down the path to perdition.” (comment #87 onder http://scienceblogs.com/deltoid/2011/09/editor_of_remote_sensing_agree.php ).

Wie van enig fatsoen houdt doet er goed aan voorlopig WUWT en Climategate.nl te mijden…

Lennart van der Linde

Bepaalde media besteden veel aandacht aan de claims van Spencer, zoals Fox en Forbes, zonder te vermelden dat die claims in het artikel zelf niet gedaan worden en dat diverse prominente klimaatwetenschappers die claims slecht onderbouwd vinden.

Waarom dan als conclusie trekken: “Wederzijds beschuldigen de partijen elkaar van het politiseren van het wetenschappelijke klimaatdebat, zonder kennelijk te beseffen dat ze zich daar allebei aan schuldig hebben gemaakt.”?

Spencer doet een claim die niet ondersteund wordt door zijn artikel en zijn artikel zelf is volgens deskundigen slecht onderbouwd. Daarmee politiseert Spencer het debat, daarin gesteund door bepaalde media die zijn claims onkritisch uitvergroten.

Wetenschappers die daar bezwaar tegen maken en met argumenten laten zien waarom de claims van Spencer slecht onderbouwd zijn, politiseren niet, maar doen gewoon hun werk. Op welke grond kan dan een journalist van het NRC beweren dat beide kanten politiseren?

Waarom besteedt het NRC uberhaupt zoveel tijd aan het werk van iemand als Spencer, die door zijn collega’s blijkbaar niet serieus genomen wordt? En waarom besteedt het NRC niet meer tijd aan het werk van een door zijn collega’s zeer gerespecteerd klimaatwetenschapper als Jim Hansen, die onlangs samen met Makiko Sato een zeer belangwekkend en alarmerend artikel publiceerde?

Zie voor de link naar het artikel dit korte bericht van Hansen:

http://www.columbia.edu/~jeh1/mailings/2011/20110720_PaleoPaper.pdf

Daarin wordt o.a. beargumenteert waarom de beweringen van Spencer over een lage klimaatgevoeligheid op basis van paleo-data zeer onwaarschijnlijk zijn en waarom die gevoeligheid waarschijnlijk eerder aan de hoge dan aan de lage kant is. Zou het voor NRC niet interessant zijn rond te vragen wat diverse klimaatwetenschappers van de argumenten van Hansen en Sato vinden? Als ze gelijk hebben, heeft dat immers grote implicaties voor de inschatting van klimaatrisico’s en het te voeren klimaatbeleid. Als het NRC dit niet belangwekkend vindt, maakt het zich dan niet juist zelf schuldig aan een vorm van politiseren van het klimaatdebat?

Waar twee partijen elkaar beschuldigen van wangedrag, ligt dan de waarheid altijd per definitie in het midden? Of hangt dat af van de feiten en de argumenten die beide partijen aandragen? En wie beoordeelt dat, of is in staat dat te beoordelen?

Als wetenschappelijke conclusies, zoals die van het IPCC, om niet te spreken van die van Jim Hansen, in bepaalde politieke kringen niet acceptabel zijn, dan is er een goede kans dat die kringen de wetenschap zullen trachten te politiseren. Wetenschappers worden dan tegen wil en dank meegesleurd in een politieke discussie over de vraag wat wetenschappelijk onderbouwd is en wat niet. Maar dat is nog iets anders dan de discussie politiseren door onwetenschappelijke uitspraken te doen, zoals Spencer in dit geval.

Media die dat onderscheid niet maken, werken al of niet bewust mee aan het politiseren van de wetenschappelijke discussie, die of we dat nu willen of niet onvermijdelijk politieke implicaties heeft. Is het NRC zich daarvan bewust? Kennelijk niet, want van een gedegen onderbouwing van het zware oordeel in de laatste alinea van bovenstaande post, ontbreekt ieder spoor.

Lennart van der Linde

Zie ook hoe Gavin Schmidt namens de klimaatwetenschappers van RealClimate reageert op de beschuldiging van ‘politisering’:

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/09/resignations-retractions-and-the-process-of-science/

Wetenschappers kunnen wetenschappelijk onderbouwde uitspraken doen of niet-wetenschappelijk onderbouwde. In het eerste geval zijn ze wetenschappelijk bezig, in het tweede geval politiek. Er is niets tegen politieke uitspraken van wetenschappers, maar het gaat erom het onderscheid te maken tussen wetenschap en politiek. Media vooral dienen dat onderscheid scherp te maken: een politieke uitspraak wetenschappelijk noemen of een wetenschappelijke uitspraak politiek noemen, is geen goede journalistiek.

herauthon

Er is een veel eenvoudigere rede om wel heel actief
aan “minder vervuilen”, “minder verkwisten”, “minder broeikast gassen”, “minder bomenkap”, “meer duurzame energie” te denken,
dat is puur omdat men dan veel minder onzin uitslaat die deze goede intentie in een negatief daglicht te stellen.

ik vrees meer voor de afvalgassen, de afbraakproducten, het zwervend plastiek, de loodvergiftingen, zware metalen, gedumpt chemisch afval in ontwikkelingslanden (ook china) – dan voor CO2.

CO2 daar kan de natuur – als ze daar de middelen voor blijft behouden – zorg voor dragen. Helaas stellen we nog steeds de verkeerde prioriteit.

Verkeerde reclame leid tot verkeerd denken denk ik ozo naïef.

H.N Geraedts

Laten wij voor de goede orde eerlijk zijn en ons aan de feiten houden: het politiseren van het wetenschappelijke klimaat “debat” heeft zijn historische wortels in het IPCC zelf. Het IPCC heeft namelijk in 1994 al [in de context van het eerste Svensmark et.al. paper] duidelijk en openbaar gesteld dat het in opdracht had om alleen de [vermoedde] menselijke bijdrage van de opwarming van de aarde te onderzoeken. De rol van natuurlijke variabiliteit en b.v. de zon hoorden daar niet bij een waren dus van geen belang. Dat is toen dertijd met alle duidelijkheid gesteld.

Dat is een glashelder politiek “statement”, en heeft met wetenschappelijk onderzoek niets te maken. Het heeft het ook mogelijke gemaakt voor IPCC kardinalen en vaandeldragers zoals Trenberth, om wetenschappers zoals Lindzen en Spencer of Christy niet meer op wetenschappelijke gronden te beantwoorden maar deze door ad homimem aanvalen door de slijk te halen. Dat is in hoge maten een [IPCC] politiek spel.

Ik ben bang dat naarmate de echte politieke steun/bodem onder het IPCC en de wetenschappers die van deze “gravy train” afhankelijk zijn geworden [zoals Trenberth] steeds verder wegvalt -hetgeen in toenemende mate het geval is – dat de “mudslinging” en de vuile “peer review” spelletejes alleen maar nog erger zullen worden, voordat het afneemt. Ondertussen ligt de geloofwaardigheid van “climate science” -Humpty Dumpty- aan diggelen.

Johan Kloosterman

Helaas is het hele klimaatdebat ontaard in een moddergevecht. Maar ja, volgens mij moeten alarmisten klimaatsceptici niet al te veel verwijten maken, want zij zijn begonnen allerlei halve waarheden en hele leugens te vertellen. Laat de wetenschap vooral z’n werk doen, denk ik dan maar.
Het hele klimaatdebat is op dit ogenblik geen wetenschappelijk debat maar een ideologisch debat, waarin allerlei zichzelf ‘progressief’ noemende krachten bezig zijn de vooruitgang tegen te houden. Ga vrolijk door met uw ‘groene’ initiatieven, ga vrolijk door de ‘goede mens’ uit te hangen, vertel de mensen uw klimaatsprookjes vol van ridders op witte paarden die ten strijde trekken tegen de grote CO2-draak. Dream on my friend: droom van een nieuwe, seculiere St. Joris die de boze CO2-draak verslaat. Droom van een nieuwe, schone aarde zonder mensen.
Dit alles heeft echter niets met wetenschap maar alles met romantiek te maken. Er was er eens … en dan volgt er een nieuw IPCC-sprookje, sprookjes voor volwassen mensen, voor moderne mensen die dergelijke sprookjes maar al te graag willen geloven om zichzelf ‘goede mensen’ te kunnen voelen. Helaas voor deze postmoderne, ontheemde zielen: goede mensen bestaan niet.

Sprookjesprinses Joni Mitchell zong het al:
We are stardust
Billion year old carbon
We are golden
Caught in de devil’s bargain
And we ‘ve got to get ourselves back to the garden.

Milieufanatici zijn geen wetenschappers maar romantici.

Bernard Weiss

Het eindresultaat is in ieder geval dat deze eenvoudige wereldburger zich er zo langzamerhand niets meer van aantrekt, er niets meer van gelooft, en z’n eigen gang wel gaat.

Paul Luttikhuis

@2 en 3
Beste Lennart,
Mijn conclusie zegt niets over de inhoudelijke kant van het debat. Maar alleen dat ik geen groot voorstander ben van het ‘verbieden’ van artikelen. Zelfs als duidelijk is dat het gaat over het opwarmen van een oud prakje. Laat Trenberth het betoog van Spencer maar wetenschappelijk in de pan hakken. En laat Wagner maar een opiniestuk in zijn blad schrijven, zonder meteen op te stappen. Zo trappen ze in een val die keurig (hoewel niet per se bewust) voor hen is uitgezet. Ik beschrijf het verhaal daarom ook niet als een wetenschappelijk debat, zoals je waarschijnlijk wel hebt gezien, maar als een illustratie van de immense kloof tussen ‘mainstream’ wetenschap en degenen die daar omheen cirkelen.
Paul

A. Bakker

Een goed moment is nu aangekomen voor Climategate 2.0 , vlak voor Dunbar. Zo is het ook gegaan met Climategate 1.0 , midden november 2009 had Steve McIntyre weer 0 op request gekregen voor een FOI en meteen daarna kwamen alle emails.
Zoals Paul in @7 zegt, is het uit den boze om artikelen te “verbieden”. Peer-review was al een farce, maar nu gaat dit echt uit de hand lopen. Erg dom van Trenberth, Schmidt, het Team, Hansen en de zijnen om zo openlijk te reageren.
Wij zullen zien wat er voor december gaat gebeuren. Het is te gemakkelijk geworden om te hacken, dus het hoeft niet meer van binnen te komen, zoals bij Climategate 1.0.

jasper faber

@4 H.N Geraedts. Ik ben bang dat u afbakening van een onderzoeksopdracht verwart met een politieke stellingname. De IPCC heeft de instructie van de betrokken overheden gekregen om na te gaan wat de menselijke bijdrage op de klimaatverandering is. Elk onderzoek kent een afbakening omdat men nu eenmaal niet alles kan onderzoeken. Daar is niets politieks aan.

cRR Kampen

Een reactie van McIntyre: http://climateaudit.org/2011/09/06/the-stone-in-trenberths-shoe/ .

De eerste zin eindigt met “… climate capo Kevin Trenberth.” en dus stoppen we daar met lezen en keren ons vol walging af.

Fred Versteeg

Elke wetenschapper of geïnteresseerde leek die zich nu verbaast over de politisering van klimatologie is wel heel naïef. Het is een wetenschappelijke discussie die grote consequenties heeft voor iedereen en – zeker in deze tijd door internet – onmiddellijk reacties uitlokt. We zullen er mee moeten leren leven.

De beschuldigingen aan het adres van de media dat ze de zaak verder politiseren, zijn merkwaardig als ze uit alarmistische hoek komen. Het politiseren is daar namelijk begonnen en het opzoeken van de media werd daar nooit geschuwd. Net zoals de overdrijvingen, inclusief Gores film, om aandacht te krijgen voor het probleem. Nu ook skeptici sinds enkele jaren ook de media weten te bespelen om zo politieke steun te zoeken voor hun standpunten, zou dat opeens heel betreurenswaardig zijn?

Dit ter reactie op Lennart van der Linde, die overigens terecht stelt dat journalisten wel moeten blijven proberen onderscheid te maken tussen de wetenschappelijke beweringen en de wetenschappelijke kritiek daarop enerzijds en de politiek gemotiveerde reacties. En dan vertrouw ik als klimaatskepticus NRC meer dan Fox News.
Ik ben opgehouden climategate.nl nog te volgen, waar men van alsmaar dikker hout planken zaagt. Als leek beperk ik mij tot RealClimate en WUWT. In Nederland lees ik liever het blog van Marcel Crok en van Paul Luttikhuis.

hans paijmans

@8 Paul Luttikhuis: er is een verschil tussen artikelen “verbieden” en ze af te keuren omdat ze niet aan bepaalde wetenschappelijke criteria voldoen.

Uiteraard kunnen referees en redacteuren in sommige gevallen zoveel invloed uitoefenen op het schiftingsproces dat het dicht in de buurt kan komen van verbieden, maar zonder duidelijk tegenbewijs moeten we er toch vanuit gaan dat er iets niet klopt aan artikelen die het niet tot publicatie brengen. Om dus zonder aanwijsbare gronden van verbieden te spreken past niet in de a-politisering die je zegt voor te staan.

En tenslotte zijn wetenschappers ook mensen en daaronder vind je dus ook querulanten of lieden die in de wandelgangen stoere taal uitslaan. Ik heb wel eens een collega over wetenschappelijke tegenstander horen zeggen dat ze hem “moesten verzuipen in z’n eigen gegevens”. Dat verhinderde hen niet om toch integer met elkaars werk om te gaan en gezellig samen te gaan borrelen, maar in de handen van de climategate-detectives had het heel wel tot een aanklacht wegens poging tot moord hebben kunnen leiden.

Dus laten we met het gebruik van ‘verbieden’ wachten tot er dwangsommen op de publicatie van ‘t een of ‘t ander staan.

Paai

Lennart van der Linde

@8 Paul:

Ik zie het toch iets anders. Sowieso zal er een wetenschappelijk antwoord moeten komen, en dat schijnt onderweg te zijn. Maar niet elk ingediend artikel verdient wetenschappelijke publicatie. Alleen als het aan wetenschappelijke criteria voldoet, waarover wij als leken minder goed kunnen oordelen dan de gemeenschap van wetenschappers. Als een artikel geplaatst wordt, zou het aan minimale kwaliteitscriteria moeten voldoen waarmee het een zekere wetenschappelijke status en gezag krijgt. Als dat ten onrechte gebeurt kunnen media als Fox en Forbes daarmee op de loop gaan, wat in dit geval duidelijk blijkt. Andersom is het natuurlijk ook zo dat als een artikel ten onrechte niet geplaatst wordt, het verwijt van censuur terecht zou zijn, maar volgens mij is nog niet aangetoond dat zoiets in dit of andere gevallen gebeurd is. Media zouden m.i. de dubbele moraal van veel sceptici veel meer bloot moeten leggen: gedegen wetenschappelijk onderzoek wordt door veel sceptici weggezet als een hoax en flinterdun of ronduit slecht onderzoek wordt voorgesteld alsof het de definitieve weerlegging van de hoofdmoot van het klimaatonderzoek is. Het onderscheid tussen het een en het ander kun je alleen op basis van wetenschappelijke criteria maken, dus als samenleving dienen we die criteria hoog te houden en niet toe te geven aan de druk tot een vorm van magisch denken. Dat kan soms lastig zijn, maar dit is nu eenmaal wat de huidige crisissituatie met zich meebrengt, is mijn inschatting.

Sjoerd van Keulen

@ Johan Kloosterman
Ik snap het niet. Wil je nou de hele discussie in het ideologische trekken of niet? Gaat het klimaatdebat over feiten of geloof?

Want wat jij geloof ik doet, is heel erg hard geloven dat er andere mensen zijn die dingen geloven en als je dan betoogt dat we niet zoveel moeten geloven dan ben ik de draad kwijt.

Zeg gewoon wat je zelf denkt, en leg maar eens uit wat volgens jou de beste koers is, dan begrijpen we elkaar misschien.

Wat mij betreft is er genoeg reden om de mogelijkheden tot CO2 reductie te blijven onderzoeken maar moeten we ons wel beperken tot effectieve en verstandige maatregelen.

A, Bakker

cRR Kampen @11, ik zou toch maar verder lezen wat McIntyre schrijft. Ik kan mij best voorstellen dat McIntyre zich zo vreselijk opwindt na het “verbieden” van het zoveelste sceptische onderzoek. Het woord is niet mijn keuze, maar ik heb het wel gelezen. Erg interessant en vooral wat er nog meer onthuld zal worden.

H.N. Geraedts

Jasper Faber [10]
Er ontgaat U duidelijk iets. De “instructie” aan het IPCC van de betrokken overheden -en de afbakening die maar gepaart ging- IS politiek. Wanneer men onderzoek naar een van de meeste complexe fenomenen die wij kennen – atmosfeer en klimaat – vanuit overheidswegen afbakent aan het “anthropogenic” deel, is dat een wetenschappelijk onverantwoord en hoogst politiek besluit.

Uw argument dat “men nu eenmaaal niet alles kan onderzoeken” geeft duidelijk aan dat U geen wetenschappelijke achtergrond heeft, want indien men er werkelijk op uit was om te begrijpen welke variabelen er spelen in de opwarming van de aarde, dan zou men juist alle mogelijkheden onderzoeken, en zich niet bewust – per overheidsinstructie- blindstaren op de CO2.

Ondertussen is het zo langzamerhand overduiddelijk dat er van het CO2 verhaal hele stukken niet kloppen. Trenberth, Hansen, Schmidt en de rest van het “Team” hadden er veel beter aan gedaan om en [peer reviewed] “rebuttal” te publiceren om op wetenschappelijke gronden aan te tonen dat Spencer en Brasswel ongelijk hebben. En hoe men het ook bekijkt, duidt het aftreden van de hoofdredakteur van Remote Sensing -en diens onverwachte brief met zijn excuses aan N.B. Trenberth- erop dat er door het IPCC “consensus science” kader een ontzettende druk is uitgeoefend om Spencer’s paper van het radarscherm te krijgen.

H.N. Geraedts

cRR Kampen [1] en [11]
Het is zo langzamerhand duidelijk dat U de IPCC kerk trouw bent.

Maar neemt U eens een kijkje naar de nu lopende affaire Stapel bij Tilburg University. Deze hoogleraar [Prof. Dr. en Decaan] is per onmiddelijk op non-actief gesteld wegens het gebruikmaken in zijn publikaties van gegingeerede data -met andere woorden vervalsing van schriften.

Of U dit nou leuk vindt -of dat dit U wel of niet in Uw IPCC kraam te pas komt- het staat onomstootelijk -ik herhaal onomstootelijk- vast dat Hansen, Steig, Trenberth, Mann, Jones, Briffa, Amman, Wahl, en een aantal andere leden van het z.g. Team, zich daar ook [ en medere malen ] schuldig aan gemaakt hebben om het IPCC CO2 verhaal het hoofd boven water te houden. En geen van deze “wetenschappers” staat op non-aktief. Dat is pas echt walgelijk. En hoe komt dat? Omdat, precies zoals McIntyre stelt, het in “climate science” om een goed georganizeerde maffia gaat, die heel goed weet hoe de boter op hun brood terecht komt. En in de IPCC kerk is Kevin Trenberth een van de belangrijkste kardinalen -of in de vergelijking, in de IPCC maffia is hij een van de belangrijkste capi. Met veel meer invloed en macht dan b.v. Hansen of Mann. Weet U waarom? Omdat hij, als het erop aan komt, net zoals iedere succesvolle capo, “he takes no prisoners”. En dat heeft hij in de afgelopen dagen rond het Spencer verhaal ten volle laten zien.

Hans Erren

Spencer publiceert in Remote Sensing
Trenberth schrijft een Comment in Remote Sensing
Spencer Scrijft een Reply in Remote Sensing

Dat zou de gebruikelijke weg in de peer reviewed literatuur zijn.

Echter, Trenberth scheef ook in de Climategate emails:
“Kevin and I will keep them out somehow – even if we have to redefine what the peer-review literature is !”

Dat is Trenberth dus gelukt. De nieuwe “redefined” methode is als volgt (gelezen in een blogcommentaar):

1. Een artikel verschijnt van een concurrent waar je het niet mee eens bent.
2. Protesteer heftig in de media
3. Bewerk de redactie van het tijdschrift
4. Laat een collega een kort artikel in een bevriend tijdschrift plaatsen (inhoud doet niet ter zake)
5. Verwijs in het volgende IPCC rapport uitsluitend naar het artikel van de collega
6. Zorg ervoor dat een nieuw artikel van de concurrent zodanig wordt vertraagd in de peer review literatuur dat het te laat is voor de volgende IPCC deadline.
7. The sience is settled. Missie volbracht

Met dank aan:

H.N. Geraedts

cRR Kampen [11]
Ik zou U verder willen aanraden om -nadat U uitgewagld bent- het stuk van McIntyre eens rustig door te lezen. Hij is namelijk een van de meest grondige sceptici in zijn analyses, en hij toont hier aan dat de conclusies van Dressler 2010, na heranalyse van de data in feite in lijn liggen met die van het Spencer paper waar Trenberth en Co het zo kinderachtig moeilijk mee hebben.

Johan Kloosterman

@ Sjoerd van Keulen:
Ik zeg dus dat de hele milieudiscussie ideologisch trekken heeft. Erger nog: dat heel de huidige milieuhype een ideologie is die wetenschap misbruikt in het kader van de milieu-ideologie. De ideologen van deze beweging zijn alleen maar uit op geld & macht. Deze ‘geld @ macht-ideologie is diep geworteld in de Nederlandse samenleving. En niet alleen in de Nederlandse samenleving, maar in alle samenlevingen die door het Protestantisme beïnvloed zijn. Deze vorm van Protestantisme is een perverteerde vorm van christendom. Ze beoogt net als moslims heel de wereld te winnen voor Christus. Daar is niks mis mee: elke religie of ideologie tracht zoveel mogelijk aanhangers voor zijn (of haar) zienswijze te winnen. Het probleem is alleen dat dat ten aanzien van de milieubeweging niet onderkend wordt. Nee, dat zijn allemaal ‘goeie’ mensen die milieubewust trachten te leven en die daarom klimaatstraatfeesten houden.
En daar gaat het dus mis. Als we ideologieën die mensen in hun greep houden niet meer onderkennen, dan zullen we ooit nazi’s of communisten worden, zoals Elsbeth Etty of Ella Vogelaar. Elsbeth Etty en Ella Vogelaar zijn nog steeds slachtoffer van de ideologie waarin ze geboren zijn. Uit domheid of uit vaderliefde (dat heb je met vrouwen, hè: hondstrouw tot in de dood) ik weet het niet, maar in het algemeen onderkennen mensen ideologieën niet. En zo weerklinkt ook onze tijd en in onze samenleving het woord van God dat ooit tot Abram gesproken werd: ga uit uw land en uw familie en uit het huis waarin u geboren bent en ga naar het land dat ik u wijzen zal. De opdracht is heel eenvoudig, maar niemand die het doet. Nou ja, de 20e eeuw was de eeuw van de grote ideologieën. Als we niet willen onderkennen dat de milieubeweging tot de ideologieën van de 20e eeuw behoort waarvan we in de 21e eeuw nog last van hebben, dan zullen we gedwongen worden om daartegen stelling te nemen. Het is moeilijk om stelling te nemen tegen zgn. ‘goede mensen’, tenzij we die zgn. goede mensen ontmaskeren als niet zo ‘goede mensen’.

B. Buiten

Paul
Misschien valt het onderstaande buiten het kader van jouw blog. Maar nu sommige mensen het over politiek hebben, laten wij het probleem eens vanuit een totaal andere gezichtshoek bekijken. Stel dat het IPCC rapport de juiste informatie geeft. Waarom gaan m.n. de VS en China geen verplichtingen aan m.b.t. de reductie van de uitstoot van broeikasgassen? Deze landen zijn samen goed voor meer dan 40% van de CO2 uitstoot uit energiebronnen.
http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/IEDIndex3.cfm?tid=90&pid=44&aid=8

Het mislukken van de top in Kopenhagen had voor een deel te maken met de economie. De VS wilde geen vergaande stappen nemen als China en India dat ook niet zouden doen en visa versa. http://www.europa-nu.nl/id/vi99ks4yzlac/klimaatconferentie_kopenhagen. Hierbij ging het vooral om de concurrentie positie.

Een ander aspect dat weinig aandacht kreeg in de pers, was het verwijt van China aan de ontwikkelde landen vooral het Westen dat zij de grootste vervuilers waren en nog zijn.
China baseert zich hierbij vooral op het energiegebruik en de CO2 uitstoot per inwoner. Bij het energie gebruik gaat het Westen ver aan kop, bijvoorbeeld een Amerikaan gebruikt 30x zoveel gas en 3x zoveel kolen als een Chinees. (2009) http://www.nationmaster.com/graph/ene_nat_gas_con-energy-natural-gas-consumption.

Gelukkig gaat de VS efficiënter om met de energie en dan blijkt bij omrekening dat een Amerikaan “maar” 3x zoveel CO2 uitstoot dan een Chinees.(2009). http://www.changemagazine.nl/klimaatkennis/onderzoek/wereldkaart_naar_co2_uitstoot
In de ogen van de Chinezen was het de beurt aan het “Westen” met name de VS om de CO2 uitstoot sterk te beperken. Het Westen stond daar niet om te springen, want in dat geval zou de concurrentie positie achteruit kunnen gaan.

Resultaat van dit alles. Voor een aantal politici was de economie belangrijker dan de resultaten van onderzoek dat door veel wetenschappers wordt onderschreven. Dus geen bindend akkoord.

Jan van der Laan

@Erren:

Heeft u bewijzen dat in het geval van Wagner punt drie heeft plaatsgevonden? Ik kan het nergens vinden.
Toch gaan ze allemaal los op de ‘sceptische’ blogs.
Bijvoorbeeld bij Bisshop Hill dat Wagner wel eens lezingen zou mislopen. Allemaal speculatie.
De ‘sceptici’ laten zich weer eens van hun beste kant zien, terwijl alles in kannen en kruiken was: the final nail in the coffin of AGW. Maar helaas weer niet.

De ‘sceptici’ beginnen zich steeds meer als creationisten te gedragen. Ook daar zeuren ze over censuur en gatekeeping door die vermaledijde evolutiebiologen.

cRR Kampen

A, Bakker #16, natuurlijk lees ik niet verder. Als McIntyre zo opgewonden is dat hij een dergelijke Godwin niet kan nalaten, weet je toch dat de rest helemaal flauwekul is? Hij weet het zelf heel goed, vandaar die frustratie wellicht.

H.N. Geraedts #18, we kijken niet naar de affaire in Tilburg, want die gaat niet over klimaat of klimaatverandering.
Er bestaat geen ‘IPCC’-kerk. Er bestaat wel een Pi-Secte. Die heb ik opgericht. Wie gelooft dat de verhouding tussen omtrek en diameter van een cirkel een rationaal getal is, komt er niet in. Ik zou zeggen: doe aangifte!

“En geen van deze “wetenschappers” staat op non-aktief. Dat is pas echt walgelijk. En hoe komt dat?” – Dat weet u net zo goed als ik. Dat komt doordat het bona fide wetenschappers zijn (waarvan u er maar een paar weet te noemen, blijkbaar), die een belangrijk stuk realiteit, namelijk AGW, onderzoeken en daarover publiceren. Vreemd dat u zo verongelijkt doet over die realiteit. U wilt toch ook wel graag wat warmere zomers?

Jan van der Laan

ScotMandia vat in http://profmandia.wordpress.com/2011/08/03/spencer-braswell-2011-proof-that-global-warming-is-exaggerated-or-just-bad-science/ de werkwijze van de ‘sceptici’ nog eens goed samen:

1.The article is published in a non-mainstream journal, following inadequate peer-review.
2.Press releases from the authors exaggerate/distort the contents of the article to inflate its significance and increase the attention given to it.
3.News of the article spreads like wild-fire around the blogosphere.
4.Some media outlets take the press release and exaggerate it further still, so that the information that finally reaches the public has almost no relation to the original article.
5.Within days, experts in the field show that the original article is fatally flawed; but by now the damage is done.
6.For years into the future, the article is quoted by deniers of human-induced climate change as evidence that the science is uncertain.

En kunnen we een keertje ophouden met die vergelijkingen met maffia, kerk, kardinalen dan wel het gebruik vam krachttermen als take no prisoners? We zijn hier niet op climategate.nl!

cRR Kampen

#20, H.N. Geraedts: hoe toont McIntyre dat aan? Het is u blijkbaar zonneklaar wat hij daar doet. Wellicht kunt u een schets voor leken geven!

Sander van der Wal

#23, #24

Splinters en balken, heren. Niet van McIntyre eisen dat die niet Godwint en zelf de sceptici voor rotte vis uitmaken.

cRR Kampen

Sander #27, McIntyre et al begonnen, en hoe. En waar maak ik de ‘skeptici’ (lees: ontkenners) voor rotte vis uit? Natuurlijk haal ik weleens de geheime postmoderne agenda aan, te weten het opzetten van Alva en de Bloedraad II – dit gebaseerd op de wijze waarop de ontkenners Godwinnen t/m bona fide wetenschappers de mond snoeren, of hun carrière verwoesten, en daarbij heel zorgvuldig hun motieven en geldschieters verborgen houden. Van die dingen!

Ik constateerde niet veel meer dan dat het schelden van McIntyre, die als wiskundige/statisticus gewoon méér in zijn mars heeft, er op wijst dat hij niets meer in het klimaatdebat heeft in te brengen en dat ook heel goed weet. An sich zou ik wel meer kúnnen constateren. Bijvoorbeeld dat McIntyres uitingen er op wijzen dat hij een Rupsje Nooitgenoeg-ideoloog is geworden, die met al die andere cornucopianisten(*) gemeen hebben het electoraat al minachtend voor hun karretje willen spannen. Eens geregeld, is het Bloedraad. De methoden van de Bloedraad waren trouwens al bekend gemaakt tijdens de regering Bush jr. – dezelfde Bush jr. wiens eerste actie als president was: het doen verwijderen van de zonnecellen van het dak van het Witte Huis. Goed, het waterboarden geschiedde in een ander verband maar wij zijn gewaarschuwd!

Jan van der Laan constateerde dat de ‘skeptici’ steeds meer op creationisten beginnen te lijken. Die opmerking was niet voor de vaak maar integendeel zeer raak. Inderdaad zakken hun methoden af naar die vorm. Nog helemaal afgezien van het feit dat aardig wat van die ontkenners inderdaad expliciet creationisten zijn. Of erger, eigenlijk. Kijk eens waar de usual suspects zich mee associëren: http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2011/jun/10/climate-sceptics-intelligent-design-multiculturalism .

cRR Kampen

Op #28 wilde ik nog dat woord verklaren: http://en.wikipedia.org/wiki/Cornucopian .

Hans paijmans

Heren, heren… ligt het aan mij, of lopen de gemoederen hoger op dan normaal?

Laten we ons dan des te strenger aan de wetenschappelijke methode houden: voor alles de feiten, rigoureus de methodologie volgen en niet publiekelijk op de man(n) spelen. Wat denken jullie daarvan?

Paai

M.verschuren

Ondertussen is “the real world” …..

Nadat de Oostzee, bijna onopgemerkt in de MSN, héél lang geleden voor 2/3 was dichtgevroren ….. zo ongeveer begin 2011 ….

http://nos.nl/artikel/221524-oostzee-voor-tweederde-bevroren.html

… dreigt er nu ……… een tekort aan … ijsbrekers ……

http://autonomousmind.wordpress.com/2011/08/31/reality-of-sea-ice-is-starting-to-bite/

Dit kun je zèlf niet bedenken, dit kan alléén als mensen in hun eigen Hype gaan geloven …….

M.verschuren

De reactie van Trenbert doet me denken aan die van …

- Blair/Bush/Balkenende
- Ben Bernanke
- Roel Couthino / Minister Ab Klink / Ab osterhaus
- Phil Jones
- de Paus
- DSK
- van Rompuy / Merkel

ziet er iemand overeenkomsten ?

“The only thing more dangerous than ignorance is arrogance.”
—Albert Einstein

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does truth become error because nobody sees it.
- Mahatma Gandhi

Hans Erren

Creationisten geloven dat de wereld ten onder zal gaan.
Skeptici niet.

Wie is hier dus gelovig?

@vdLaan
Als de beroemde klimaatwetenschapper Trenberth zegt:
“I cannot believe it got published”
Waarop de redacteur prompt zijn verontschuldiging aanbiedt aan Trenberth, dan is de redacteur dus bewerkt.

Een redacteur met ballen had immers geeist dat Trenberth een “comment” zou indienen.

p. eeke

“‘Climate sensitivity is not constrained by the last two decades of imperfect satellite data, but rather the paleoclimate record.’”

Let op wat Gavin Schmidt daar zegt: Directe waarneming zijn onergeschikt aan paleo-reconstructies. Proef die woorden eens goed.

Jan van der Laan

@Erren
Er zijn altijd meerdere scenario’s te bedenken. Zolang we die niet weten en a priori niet geloven wat Wagner heeft gezegd dan is alles puur speculatie.
Of zou Trenberth dan toch een paardenhoofd in het bed van Wagner hebben gelegd ;-)
Overigens Erren, nu ik u toch hier tref, als belangrijke contributeur van de site climategate keurt u dus goed dat daar mensen publiekelijk belachelijk worden gemaakt, uigescholden, dan wel weggecensureerd. U moet zich schamen dat u zich leent voor zoveel onbeschoftheid! Of is wegkijken uw modus operandi?

@Verschuren: leuk om weer een lokaal effect (bevriezen Oostzee) als bewijs te poneren dat AGW verzonnen is.
Volgens mij is de Oostzee vaker bevroren. Een van mijn hobbies is vogels kijken. Wij vogelkijkers zijn extra alert als de Oostzee (voor een groot deel) dichtvriest, want dan is de kans op het waarnemen van Geelsnavelduiker (een arctische vogel) een stuk groter, zoals in 1979, of 1995/1996. Helaas, deze winter kwamen ze niet. Is dat dan bewijs dat de Oostzee niet was dichtgevroren?
Wrs niet, blijkbaar spelen andere factoren voor het verschijnen van Geelsnavelduiker hier te lande een rol?
En terwijl de Oostzee dichtvroor, hadden ze in delen op Groenland weer de warmste winter ooit. Dat is ook the ‘Real World’..

cRR Kampen

Sinds gisteren is in alle opzichten het Arctisch zee-ijs op een nieuw dieptepunt gekomen, 2007 mogen wij nu vergeten. Daarvoor is dit keer (natuurlijk) niet zo’n bijzondere (want zonnige) noordpoolzomer als 2007 nodig geweest.

Het Arctisch zee-ijs kan bij de huidige gemiddelde wereldtemperatuur des zomers niet bestaan. De eerste ijsvrije zomer kan bij de momentele trend vanaf 2015 worden verwacht – gegeven ‘normale’ zomers in die streek.

http://neven1.typepad.com/blog/2011/09/new-area-record.html .

Gezien de meteorologische verwachtingen voor het noordpoolgebied gaat de marge komende dagen worden vergroot.

Bob Brand

Hoewel Paul Luttikhuis hierboven een goed overzicht geeft van ‘Spencergate’ tot zo ongeveer di. ochtend 6/9, ontbreken er nog de nieuwste ontwikkelingen én een nadere blik op de beweegredenen van prof. dr. Wagner (TU Wenen en ex Editor-in-Chief van het ‘open access’ journal Remote Sensing) om zijn functie aan de wilgen te hangen.

Eerst even wat Wolfgang Wagner vrijdagmiddag zélf gezegd heeft in zijn afscheids-editorial in Remote Sensing, waardoor het hele circus in een hogere versnelling is geraakt:

After having become aware of the situation, and studying the various pro and contra arguments, I agree with the critics of the paper. Therefore, I would like to take the responsibility for this editorial decision and, as a result, step down as Editor-in-Chief of the journal Remote Sensing.

With this step I would also like to personally protest against how the authors and like-minded climate sceptics have much exaggerated the paper’s conclusions in public statements, e.g. in a press release of The University of Alabama in Huntsville from 27 July 2011, the main author’s personal homepage, the story “New NASA data blow gaping hole in global warming alarmism” published by Forbes, and the story “Does NASA data show global warming lost in space?” published by Fox News, to name just a few.

Dr. Wagner is – zo mogelijk – nog vernietigender in de opening van zijn editorial:

Peer-reviewed journals are a pillar of modern science. Their aim is to achieve highest scientific standards by carrying out a rigorous peer review that is, as a minimum requirement, supposed to be able to identify fundamental methodological errors or false claims. Unfortunately, as many climate researchers and engaged observers of the climate change debate pointed out in various internet discussion fora, the paper by Spencer and Braswell that was recently published in Remote Sensing is most likely problematic in both aspects and should therefore not have been published.

Let wel:

- fundamental methodological errors
- false claims

Lees het editoral (2 1/2 pagina) vooral even zelf: http://www.mdpi.com/2072-4292/3/9/2002/pdf

Wagner wijst er nadrukkelijk op dat “minority views” welkom zijn in de wetenschappelijke literatuur. Dat wil echter niet zeggen dat men allang ontzenuwde argumenten botweg kan blijven herhalen, terwijl de wetenschappelijke argumenten die er tegenin gebracht zijn volstrekt genegeerd worden:

The problem is that comparable studies published by other authors have already been refuted in open discussions and to some extend also in the literature, a fact which was ignored by Spencer and Braswell in their paper and, unfortunately, not picked up by the reviewers. In other words, the problem I see with the paper by Spencer and Braswell is not that it declared a minority view (which was later unfortunately much exaggerated by the public media) but that it essentially ignored the scientific arguments of its opponents. This latter point was missed in the review process, explaining why I perceive this paper to be fundamentally flawed and therefore wrongly accepted by the journal.

Het komt er op neer dat men Dr. Wagner voor het lapje hield, door:

- het misleidende artikel van Spencer&Braswell;
- met “fundamental methodological errors or false claims”;
- buiten het expertisegebied van Remote Sensing;
- zónder ENIG argument jegens al eerder gepubliceerd tegenbewijs;
- zónder actuele referenties zelfs maar te noemen (o.a. Trenberth, Fasullo, O’Dell, Wong, 2010 en Dessler 2010);
- een review-proces dat gemanipuleerd is door drie ‘klimaatsceptici’ als referees (aanbevolen door Spencer zelf);

Gevolgd door:

- een bespottelijke overdreven HYPE van Spencer, Heartland Intitute en Fox News: “New NASA data blow gaping hole in global warming alarmism”, en: “Does NASA data show global warming lost in space?”, …;
- een hype die door ‘klimaatsceptici’ verkocht werd als: ‘the deadblow to AGW’;
- de ideologische motivatie van Spencer, die Wagner pas duidelijk werd toen hij een kijkje nam op Spencers blog;
- de vragen door andere wetenschappers waarom dit misleidende paper überhaupt door Remote Sensing gepubliceerd werd, zónder discussie van al gepubliceerde tegenargumenten;
- hoe de ‘referees’ dat konden laten gebeuren?

Op zo’n moment kan het niet anders dan dat de andere leden van de ‘Editorial Board’ aan de bel getrokken hebben: hoe kon Wagner dit allemaal laten gebeuren, waarmee de reputatie van RS, als serieus journal, naar de bliksem ging? Waarom die overdreven hype in de media? En hoe zat het met het review proces, dat blijkbaar niet voldoende bestand was tegen manipulatie?

Vanuit het besef dat men een loopje met hem genomen had, waarmee de reputatie van Remote Sensing én van hemzelf beschadigd was, deed prof. Wagner het enig juiste – opstappen, met een glashelder statement jegens degenen die hem om de tuin geleid hebben. Een eervolle stap, die van integriteit getuigt.

Een persoonlijke integriteit die ontbreekt bij de zogenaamde ‘klimaatsceptici’, die nu jammeren en klagen terwijl hun ideoloog Spencer op zakelijke, correcte en heldere wijze door bijvoorbeeld Andrew Dessler van repliek gediend wordt. Een correcte ‘rebuttal’, die men zou moeten verwelkomen.

M.Verschuren

@van der Laan,

Zeker de media berichtgeving van de laatste jaren gemist waarin zowat elk natuurgeweld, fenomeen of weer “gelinked” wordt aan AGW ….

Om het selectieve geheugen even om te frissen ..
http://www.numberwatch.co.uk/warmlist.htm

Die warme zomers in Groenland, waren die hier gemeten …?
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2010/10/panaramio_nuuk_3893162.jpg

“The only thing more dangerous than ignorance is arrogance.”
—Albert Einstein

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does truth become error because nobody sees it.
– Mahatma Gandhi

H.N Geraedts

Bob Brand [36]
Mooi verhaal en Herr Dr Wagner verteld het ook echt leuk.
Maar het is en blijft nonsense. Een retractie was voldoended geweest. Op zijn zwaard vallen, met een brief met zijn verontschuldigingen aan N.B. Trenberth was helemaal over the top. Dat op zich geeft aan hoe hard erop Dr Wagner geleunt is. En de verontschuldigingen vetellen wie het leunen heeft gedaan.
Ik zou zeggen neem eens een kijkje naar het Dessler paper van deze week. Dat is als “antwoord“ zo snel door de `pal review` gedrukt, dat het bordevol hiaten en fouten zit.
En wat veel intressanter is – en hier zou cRR kampen ook even moeten opletten- is dat zoals McIntyre eergisteren vrij eenvoudig aantoonde, indien Dessler in zijn 2010 paper wel – net zoals Spencer- Hadcru3 data had gebruikt, zijn resultaten met die van Spencer overeen zouden komen.
De eenvoudige reden waarom iedereen binnen de IPCCschare in het harnas is geklommen, is deze hele meute doindergooed weet dat het IPCC CO2 dogma staat of valt met het sensitivity niveau van het klimaat systeem. Indien dit laag is -hetgeen niet alleen Spencer en Lindzen aanduiden, maar wat het werk van Dessler in feite -oh zo vervelened toch- ook aanduidt, is de CO2 zijn “versterker“kwijt, en zonder deze versterker klopt er van de toch al gammele klimaatmodelen helemaal niets meer. En daarmee is het verhaal af, want het IPCC dogma en de projecties bouwen een en al op deze modellen.
Daarom is de reactie van de IPCC mafia zo woedend. De gravy train dreigt te ontsporen en daarmee staat hun volgende “research grant“ op het spel. Follow the money…

Herman Vruggink

Ach ja @cRR Kampen gooi jij er maar een totaal off topic onderwerp tussen door. Ik vind het best hoor, zo interessant is die Spencer Soap nu ook weer niet. Het is maar net welk instituut of database je wilt volgen.
Zie http://www.ijis.iarc.uaf.edu/en/home/seaice_extent.htm
en
http://ocean.dmi.dk/arctic/icecover.uk.php

Een smelt record? wie weet volgende week, maar nu nog even niet.
En of het nu wat uit maakt of we net boven of onder 2007 uitkomen?

Evengoed, altijd leuk als iemand zijn hoofd al in het hakblok wil leggen: Genoteerd staat de voorspelling van cRRKampen : al het Noordpoolijs weg in 2015. Zullen we er 1000 Euro op zetten?

Of ga je nu roepen: “Goed lezen Herman, ik zeg toch vanaf 2015?”
Dat zijn van die opmerkingen waar niemand wat aan heeft. Het jaar 2500 ligt ook na 2015.

Hans Erren

@vdlaan
Heel jammer dat je op de man speelt.

Anton Bakker

Bob Brand, ik dacht nu kom je met het laatste nieuws, maar nee hoor, gewoon doorgaan, alsof er niets gebeurd is. Het laatste nieuws staat op WUWT:
“I’m happy to change the introductory paragraph of my paper when I get the galley proofs to better represent your views. My apologies for any misunderstanding. Also, I’ll be changing the sentence “over the decades or centuries relevant for long-term climate change, on the other hand, clouds can indeed cause significant warming” to make it clear that I’m talking about cloud feedbacks doing the action here, not cloud forcing.”

[Dessler may need to make other changes, it appears Steve McIntyre has found some flaws related to how the CERES data was combined: http://climateaudit.org/2011/09/08/more-on-dessler-2010/ .

Ik ben benieuwd wat je daar van vindt?

Jan van der Laan

Noemt u kritiek op de modus operandi van climategate.nl op de man spelen? Heeft u dan geen greintje fatsoen meer?
Neemt een voorbeeld aan de bijdragen van Bob Brand, Lennart vd Linde of de site van Bart Verheggen.
En u kan ik pas weer serieus nemen als u openlijk afstand neemt van het constant op de man spelen, zwartmaken of andersdenkenden uitschelden voor eco-fascisten, stalinisten en wat dies meer zij van uw site climategate.nl.

Excuses aan Paul Luttikhuis dat ik dat hier kwijt wilde. Ik zal de raad van Hans Paijmans opvolgen.

Hans Erren

@JvdLaan:
De volgende keer als je een sokpop gebruikt op climategate, moet je er voor zorgen dat je een ander ip-adres neemt dan jezelf.

Hans Erren

@Bob Brand
Wagner kan zo hard roepen als hij wil dat het “niet eerlijk” is, feit blijft dat het artikel van Spencer volgens de regels peer reviewed was, en dat Trenberth gewoon een comment bij Remote Sensing had kunnen indienen.

De “rebuttal” van Dessler is nog lang niet in zijn definitieve vorm.

Jan van der Laan

@Erren,

Waar heeft u het over, ik reaguur daar al tijden niet meer. Ik was de vergelijkingen met Pol Pot, Ecofascisme en alle scheldpartijen zat.

Ten aanzien van mijn persoon viel het nog mee, maar wat medewerkers van het KNMI, Bart Verheggen, Vogelbescherming, Jules en andere klimaatwetenschappers over zich heen hebben gekregen, is van het niveau waar Artikel 7, HVV of GeenStijl nog een puntje aan kunnen zuigen.
En daar houd ik u ook verantwoordelijk voor, niks guilt by association, maar u bent daar deel van.
En hoe u het nu wendt of keert, het is nu uw imago, u bent iemand van Climategate.nl, het blog waar gescholden wordt, gecensureerd, tekst wordt toegevoegd aan comments door admins, leugens wordt verteld over mensen (Ruud van Beusekom) of andersdenkenden (Alcedo, Bob Brand) verstaan wordt gegeven op te krassen.
En waarom eigenlijk?

Anton Bakker

Bob Brand, op WUWT kan je verder lezen hoe Dessler reageert op alle reacties naar Spencer:
“I’m happy to change the introductory paragraph of my paper when I get the galley proofs to better represent your views. My apologies for any misunderstanding. Also, I’ll be changing the sentence “over the decades or centuries relevant for long-term climate change, on the other hand, clouds can indeed cause significant warming” to make it clear that I’m talking about cloud feedbacks doing the action here, not cloud forcing.”
Dessler may need to make other changes, it appears Steve McIntyre has found some flaws related to how the CERES data was combined: http://climateaudit.org/2011/09/08/more-on-dessler-2010/ .

Het gaat dus de andere kant op om nog erger te voorkomen in deze bijzonder eigenaardige kwestie!

Bob Brand

@Paul Luttikhuis

Ik heb hier direct boven zojuist een reactie gepost waarvan de opmaak op een-of-andere manier niet goed overkwam. Zou je die kunnen laten vervallen?

Hieronder de correcte reactie.

Thanks & groet!
Bob

Bob Brand

Beste Anton Bakker, (47)

In de pre-print van Andy Dessler’s rebuttal (van het artikel van Spencer&Braswell 2011) staan inderdaad twee zinnen die iets aangepast dienen te worden, op basis van allerlei scherpslijperij van reageerders op het blog van Spencer. Het gaat om twee zinnen die NIET de essentiële fouten in Spencer&Braswell 2011 betreffen, maar om:

- de introductory paragraph (“.. to better represent your views.“)

- het woordje “feedbacks” in de zin: “.. over the decades or centuries relevant for long-term climate change, on the other hand, cloud feedbacks can indeed cause significant warming.

De tweede wijziging is een versterking van de positie van Dessler, namelijk dat NIET wolken als forcing van ENSO en wellicht “long term climate change” optreden, maar slechts als “feedback”, wat al onderdeel is van alle klimaatwetenschap én van de klimaatmodellen.

Zoals je ziet is Andy Dessler (hoogleraar atmosferische fysica aan Texas AM University) zeer hoffelijk, en is hij absoluut niet te beroerd om twee zinnen van zijn ‘draft’ rebuttal aan te passen, óók als dat commentaar van de klimaatsceptici (zijn ‘tegenstanders’) komt: “.. I’m happy to change the introductory paragraph ..”

Dessler geeft zijn pre-print al vóór publicatie voor de gehele wereld ter inzage (nota bene via Anthony Watts), zodat JUIST zijn ‘tegenstanders’ kritiek kunnen leveren én kennis kunnen nemen van alle essentiële tekortkomingen en cherry-picking in Spencer&Braswell 2011.

Andy Dessler geeft daarmee het goede voorbeeld:

1) Als de editors van Remote Sensing NIET drie van Spencer’s meelopers (“.. unintentionally selected three reviewers who probably share some climate sceptic notions of the authors.“), maar ook één of twee critici als referee hadden gevraagd, dan was het review proces WEL correct verlopen.

2) In dat geval waren zowel de fouten in de fysica:

- de heat flux vanuit de oceaan die een factor 40 te laag geschat werd door Spencer, hoewel er gewoon observationele metingen beschikbaar zijn;

- het gebruik van het simplistische ‘two-box model’ dat – als computermodel – een volstrekt onjuist beeld geeft van wat er in de atmosfeer plaatsvindt;

als de fouten in het vergelijken van observationele data met klimaatmodellen:

- de cherry picking van 6 van de “slechtste” klimaatmodellen (die juist NIET de ENSO kunnen simuleren);

- de misrepresentatie van de observationele data om tot een minimale fit te komen;

er al tijdens de review uitgehaald. Dat had ongetwijfeld tot een totale ‘rewrite’ moeten leiden, en niet tot het aanpassen van twee zinnen, dat wel.

3) Spencer was er dan op gewezen dat:

- het ontbreken van enig antwoord op Trenberth, Fasullo, O’Dell, Wong, 2010 en Dessler 2010,

- óf dicussie over het feit dat Trenberth et al. al hadden aangetoond dat met name de warmtestroom vanuit de oceaan als ‘driver’ van ENSO optreedt;

- én het herhalen van dezelfde fouten als in Spencer&Braswell 2010 (Geophysical Research Letters), geen enkele zin heeft.

Spencer’s nieuwe publicatie is er bepaald niet beter op geworden. In plaats van de recente tegenargumenten te NEGEREN, had Spencer er gewoon op kunnen antwoorden. Zie als voorbeeld hoe Andy Dessler dat nu gewoon in alle openbaarheid doet! Als je de overdreven ophef en hype in de press-release van Spencer, het totaal overdreven verhaal door de jurist (!) James Taylor van Heartland Institute én de gezwollen hype bij Fox News, Yahoo en elders vergelijkt met de:

- fundamental methodological errors

- false claims

in Spencer&Braswell 2011, dan is het duidelijk dat die hype volstrekt misplaatst was.

M.Verschuren

2 wetenschappers die data uitwisselen en openlijk de discussie aangaan, een nieuwe fase in het klimaatdebat ?

Van een Science die zogenaamd “settled” was en een niet bestaande wetenschappelijke oppositie gaan we wellicht een tijdperk in van de dialoog …… ?

H.N Geraedts

Voor diegenen die nog steeds niet willen begrijpen dat Spencer het hoogst waarschijnlijk wel bij het rechte eind heeft, en dat Dessler 2011 vol zit met dezelfde fouten en foutieve conclusies als Desller 2010, zou ik zeggen ga eens rusting zitten en lees het stuk van McIntyre [08/09 op CA]. Zoals McIntyre zegt, het is toch wel heel eigenaardig dat de echte due diligence op de zogenaamde sceptische blogs gebeurt, en niet gedurende de vermeende “peer review”, met als gevolg dat hiaten die in het peer review proces gevonden en gecorrigeert hadden moeten worden, nu en publique aan de waslijn worden gehangen. Dessler 2010 bevat geen statistiek bewijs voor de conclusies van de studie, en na heranalyse blijkt de zeer geringe correlatie negatief te zijn. Net zoals de meer robuste negatieve correlatie van Spencer..

RealClimate, Romm, Trenberth en CO mogen rustig hun eigen kuilvoer blijven herkouwen -doorspekt met de nodige ad homs natuurlijk- maar dat is tegen het inzicht van de verschillende heel pientere commentatoren/analytici bij CA niet opgewassen.

cRR Kampen

H.N. Geraedts, McIntyre negeren we sowieso na zijn stuitende Godwin tegen Trenberth in http://climateaudit.org/2011/09/06/the-stone-in-trenberths-shoe/ .
Die opmerking bewijst dat McIntyre niets zinnigs over klimaat en klimaatverandering te zeggen heeft.

Bob Brand

Beste cRR Kampen, (#52)

Deze keer ben ik het ‘niet helemaal’ met jou eens, en ‘helemaal niet’ met H.N.Geraedts. ;)

Ik ben van mening dat McIntyre wel degelijk – zo nu en dan – iets zinnigs over klimaatwetenschap te melden heeft, met name over de statistiek (waar hij gewoon goed in is). Maar in dit geval:

* richt McIntyre zijn pijlen op een oud paper van Dessler uit 2010;

* in plaats van inhoudelijk in te gaan op de ‘rebuttal’ van Dessler die nu als pre-print in Geophysical Research Letters is verschenen, waar klip-en-klaar wordt aangetoond dat Spencer&Braswell 2011 er op meerdere fronten volledig naast zit;

* daarmee probeert hij de aandacht af te leiden van waar het HIER OM GAAT: de fundamentele methodologische fouten én “false claims” in het paper van Spencer dat in Remote Sensing verschenen is;

* en waarop al de hysterische claims in de pers gebaseerd waren: “Does NASA data show global warming lost in space?”, en “New NASA data blow gaping hole in global warming alarmism”.

Het bovenstaande patroon is niet nieuw voor Steve McIntyre, hij haalt wel vaker dergelijke ‘trucs’ uit waarbij hij de aandacht afleidt door telkens wéér met een ander (vaak esoterisch statistisch) bezwaar te komen, zonder aandacht te besteden aan de werkelijke onderzoeksvraag.

Hij maakt het hier nog een graadje erger, door als “wraak” een ouder artikel van Dessler aan te gaan vallen, dat helemaal NIET centraal staat bij de vraag of Spencer’s 2011 paper klopt. Het wél of niet correct zijn van D10 zegt NIKS over de opeenstapeling van fouten in Spencer’s SB11.

Two wrongs do not make a right” – nog in het midden gelaten of dat VORIGE artikel van Dessler (D10) geheel foutloos is. Het zou over de huidige ‘rebuttal’ moeten gaan.

Anton Bakker

Bob Brand, je blijft maar doorgaan. Laat de kenners hun gang gaan en met conclusies komen. Een interessant debat en peer-review via blogs.

Hierbij geef ik je informatie over Bill Illis die een zeer goede correlatie heeft gevonden in het voordeel van Spencer met een R^2 van 0.77!
Zie het artikel:
http://wattsupwiththat.com/2011/09/11/bill-illis-clouds-account-for-most-of-the-variability-in-net-radiation-at-the-top-of-the-atmosphere/#more-46956 .

Als deze conclusie waar is, geeft dit meteen ook het bewijs voor Svensmark en de zijnen. Dat zou toch fantastisch zijn dat de aarde stabiel wordt gehouden door de elementen en dat de mens daar gelukkig niet een speler in is.

cRR Kampen

Bob Brand (#53), ik had ongeveer moeten zeggen dat McIntyre sinds zowat een decennium niets zinnig meer over klimaat/klimaatverandering te zeggen heeft. Je kunt dit overigens heel diplomatiek formuleren, al verdient hij het imo niet. Je kunt immers zeggen dat zelfs een vakman-statisticus als McIntyre er ten ene male niet in slaagt de AGW-theorie annex -empirie onderuit te halen. Wat me dan thans zo tegenstaat is dat hij daar ook geen enkele serieuze poging (meer) toe doet. ‘Trucs’, meer is er niet aan. Op een gegeven moment houden we dan gewoon op te lezen.

Anton Bakker #54, de door mensen veroorzaakte opwarming van de aarde zal wel effect hebben op de wolkenvorming en de stralingsbalansen terzake. Goede vondst dus. Svensmark et al vergeten overigens zorgvuldig dat er er geen trend in de kosmische straling te bespeuren valt en dat de opwarming derhalve natuurlijk ergens anders aan ligt. Het is bekend dat die wordt veroorzaakt door de sterke toename van een belangrijk broeikasgas.

M.Verschuren

De Harold Campings van deze wereld kunnen beginnen met het graven van een bunker in de tuin …..

Bacteriën komen eraan …
http://www.huffingtonpost.com/2011/09/13/bacteria-spreading-in-warming-oceans_n_960147.html?ref=climate-change

.. en reuzen krabben ….
http://www.huffingtonpost.com/2011/09/12/giant-red-crab-invasion-climate-change_n_956090.html?ref=climate-change

.. en de World Bank gooit de deur in afrika open voor …….. Monsanto ….
http://www.huffingtonpost.com/2011/09/13/durban-climate-talks-world-bank_n_959695.html?ref=climate-change

H.N Geraedts

cRRKampen [51]
Dan zou ik U -op gronden van mijn antwoord aan U op 17- aanraden mij in het vervolg ook maar te negeren. En waarom niet, alle anderen die het met U en de heiligen/capi van IPCC kerk/maffia niet eens zijn.

cRR Kampen

H.N. Geraedts, enig idee wat een ‘capo’ is?

Fred Versteeg

Tijd voor iemand die geschiedenis heeft gestudeerd om zich ook eens te buigen over dit geval. Ik dus.

Remote Sensing heeft drie wetenschappers gevraagd het artikel te bekijken. Ze hebben commentaar geleverd, de auteurs hebben enkele onderdelen aangepast, waarna het de gebruikelijke procedure is dat de hoofdredacteur zo’n artikel accepteert. Geen enkele hoofdredacteur gaat nog eens alle artikelen van zijn blad helemaal doornemen en zelf aan de slag met een zakrekenmachine om alles na te rekenen.

Toen het artikel eenmaal was geplaatst liepen met name de klimaatskeptische media ermee weg. Met alle overdrijvingen, veralgemeniseringen en vooral zonder nuance. Typische kenmerken van veel massamedia
Op dat moment komen klimaatwetenschappers als Trenberth opeens in het geweer. Hij plaatst een eerste algemene inhoudelijke kritiek op Realclimate, maar alle aandacht gaat daarna vooral naar zijn opmerking die hij elders plaatste dat dit artikel helemaal niet gepubliceerd had mogen worden.
Waarom is onduidelijk. Het heeft de formele procedure verlopen. Dat het volgens Trenberth vol zit met fouten is geen uitzondering in artikelen die in wetenschappelijke bladen worden geplaatst. Sterker nog: wetenschap bestaat in zekere zin in het aantonen van fouten bij anderen. En dat doe je in tijdschriften of boeken.

Maar na Trenberth’s opmerking begint de ellende: iedereen buitelt over elkaar heen, de ad hominems zijn niet van de lucht en Wagner dient zijn ontslag in. Waarna ongeveer iedereen nog eens een duit in het zakje doet.

De enige mogelijke conclusie is: het artikel heeft keurig de formele procedure bij Remote Sensing gevolgd. Er was voor een hoofdredacteur daarom geen enkele reden het artikel te weigeren. Andere wetenschappers hadden daarna in Remote Sensing of elders het artikel onder handen kunnen nemen en rustig kunnen aantonen wat er eventueel mis is aan de onderzoeksopzet, de gebruikte gegevens, de analysemethode en de conclusie.
Maar nee, die normale gang van zaken is in de klimatologie kennelijk volledig onmogelijk geworden. Iedereen zit in de loopgraven en zelfs wie poogt als bemiddelaar op te treden wordt door één van beide partijen onmiddellijk aangevallen en tot onderdeel gemaakt van het gevecht.

Inmiddels wachten we nog steeds op een gedegen onderbouwd tegenartikel. Geïnteresseerde leken als ik zitten met een elke dag groeiende kater en kijken met afkeer naar deze ‘vrolijke wetenschap’.

En voor wie nog niet helemaal duidelijk is waar de ellende begon: dat was toen Trenberth opschreef dat het artikel van Spencer nooit gepubliceerd had mogen worden. Nou is dat een opmerking die ongetwijfeld dagelijks op vele universiteiten en in onderzoeksinstituten wordt gemaakt door wetenschappers van diverse pluimage. En meestal wordt daarmee niet bedoeld dat er een publicatieverbod had moeten zijn. Het is een overdrijving, een manier om te zeggen dat een artikel of boek rammelt van de fouten. Maar in de wereld van de klimatologie kan je zulke opmerkingen beter voor je houden. Die gaan onmiddellijk een heel eigen leven leiden.

Gefeliciteerd heren en dames: in een tijd dat parapsychologie, religie, pseudowetenschap en ander obscurantisme weer ouderwets hoogtij vieren, lijkt men vooral in de klimatologie de wetenschap de nekslag te willen toedienen.

(Ook al geplaatst bij Croks blog, maar niet iedereen leest het, dus ook maar hier.}

cRR Kampen

“De enige mogelijke conclusie is: het artikel heeft keurig de formele procedure bij Remote Sensing gevolgd.”

Dat is niet waar. Een andere conclusie die mogelijk is, is dat het geen toeval was dat juist drie klimaatpopulistische reviewers dat Spencervod erdoor geloodst hebben. Dat er dus bij het reviewproces is gemachineerd.

Dat zou een zeer concrete reden zijn voor de hoofdredacteur om ontslag te nemen. Wagner zal er geen hard bewijs voor hebben en er daarom over gezwegen hebben.

Ik zeg niet dat die DE conclusie is. Maar ik geef het u als mogelijkheid maar even ter overdenking.

Overigens had het artikel niet gepubliceerd mogen worden.

Anton Bakker

cRR Kampen, #60. U eindigt met: Overigens had het artikel niet gepubliceerd mogen worden.
Dat kan natuurlijk niet. Dat is de methode geweest van Mann, Trenberth, het Team en het IPCC. Daarom is de klimaatwetenschap na 20 jaar nog bezig met CO2 en niet met de zon en de wolken.

Op de site van Steve McIntyre is te volgen dat Dessler2010 grote fouten heeft. Nu wordt door deskundigen nagegaan wat er allemaal fout en goed is in Dessler2010, Dessler2011 en Spencer2011. Het lijkt er op dat Spencer2011 het bij het rechte eind heeft. Nog even geduld en dan zullen wij het allemaal weten.

Openheid leidt tot betere wetenschap en Fred Versteeg (#59) heeft groot gelijk met zijn opmerking.

M.Verschuren

@Fred Versteeg,

Goede analyse, petje af ………

Héél ongemakkelijk voor Trenberth als een visje door de gebruikelijke “pal-review” glipt en je opeens èchte wetenschap (falsificeren) moet gaan bedrijven ……

Straks valt ook nog de mythe van de 98% om …… (de wetenschappers die 98% van de “exposure” krijgen IMHO)

cRR Kampen

Anton Bakker #61,

De site van McIntyre begint met een Godwin aan het adres van Trenberth. Dat betekent dat McIntyre niets zinnigs over het onderwerp te melden heeft.

Als u AR4 van het IPCC bekijkt zult u natuurlijk gewoon zien dat wolken en zon volledig onderzocht werden en worden. Dat is logisch: dezen vormen belangrijke constituenten van klimaat en klimaatverandering.

De zon speelt zeker een hoofdrol. Immers: door de ongekende toename van een belangrijk broeikasgas houdt de atmosfeer wat meer zonnewarmte vast dan vroeger, waardoor de bekende opwarming ontstaat. Dat weten we al ruim een halve eeuw (vandaar die CO2-metingen op Hawaii, al sinds 1958!).

Anton Bakker

cRR Kampen, #63, het ging om de publicatiemethodiek, niet om de CO2 nonsens! Het had volgens u niet gepubliceerd moeten worden. Die houding is absurd en is onacceptabel. Daardoor verliest de alarmistische lobby al haar kracht en zwijgen de media over het klimaat. Ik heb in geen enkele krant iets kunnen lezen over de dag van Al Gore.
Ik ben het wel met u eens dat McIntyre het woord niet het mogen gebruiken, maar zijn frustraties zijn van dien aard dat ik het wel kan begrijpen en accepteren.

Wat betreft uw woorden over CO2 en IPCC moet ik zeggen dat nog absoluut niets bewezen is en dat alles nog ter discussie staat. Zeer weinig mensen zijn geinteresseerd in deze materie en dus bijna niemand weet er iets van. Er bestaat volgens mij geen andere wetenschap die zich nog in zo’n embryonaal stadium bevindt.

Bob Brand

Beste Allemaal,

Gisteren heeft Remote Sensing de weerlegging van Spencer&Braswell’s gepubliceerd in de vorm van een uitgebreid Commentary, geschreven door Kevin Trenberth, John Fasullo, en John Abraham (vrij te downloaden):

http://www.mdpi.com/2072-4292/3/9/2051/

Het Commentary is gebaseerd op hun eerdere Realclimate reactie van 29 juli, maar is nader uitgewerkt en ge-update:

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2011/07/misdiagnosis-of-surface-temperature-feedback/

Verder is de weerlegging door Andy Dessler, als pre-print, al op 29 augustus gepubliceerd door Geophysical Research Letters . Let wel dat GRL gespecialiseerd is in beknopte uiteenzettingen (‘Letters’) die vrij snel door het review-proces kunnen gaan, en niet in langere artikelen:

http://www.agu.org/pubs/crossref/pip/2011GL049236.shtml

U kunt hier een YouTube filmpje van Andy Dessler bekijken, met een korte samenvatting van de problemen die hij in het bovengenoemde artikel signaleert in Lindzen&Choi 09/11 én Spencer&Braswell 2011:

http://www.youtube.com/watch?v=C2ngavUkmis

De pre-print van Dessler kan door AGU leden bij Geophysical Research Letters gedownload worden, maar is door Dessler gelijktijdig in kopie beschikbaar gesteld via Anthony Watts (van de bekende denialsite WUWT), zodat men tijdig inzicht heeft en aanvullingen/commentaar kan leveren:

http://geotest.tamu.edu/userfiles/216/Dessler2011.pdf

Dessler’s weerlegging is gericht op het feit dat de methode van Spencer&Braswell (en Lindzen&Choi) helemaal geen inzicht geeft in ‘climate sensitivity’ (zoals geclaimd door Spencer in de press-release en daarna krankzinnig ‘gehyped’ door Heartland Institute en Fox News), maar hooguit in de geschiktheid van de modellen om de ENSO te simuleren!

Dat veronderstelt wél dat er dan correct gebruik gemaakt wordt van het simplistische ‘two-box model’ (atmosfeer en oceaan) van Spencer – slechts een educationeel speelgoedmodel dat hij lang geleden gekopieerd heeft van dé leermeester Isaac Held. Dat is echter niet gebeurd: niet alleen gebruikt Spencer volstrekt onrealistische parameters bij het invullen van dat model, maar hij laat ook achterwege om álle 14 IPCC modellen te vergelijken met de observaties.

Trenberth heeft al in 2010 laten zien dat dan een minderheid van de modellen wel degelijk in staat is om de ENSO (El Niño) correct te simuleren – maar dat werd door Spencer&Braswell systematisch genegeerd, zonder enige argumentatie. Bovengenoemde fouten hadden er minimaal tijdens het review proces bij Remote Sensing uitgehaald moeten worden.

Anton Bakker

cRR Kampen, #63, wat jammer dat u niet verder onderzoekt dat CO2 alleenmaar enkele frequenties in het infrarood absorbeert en nooit de verwarming kan veroorzaken die het IPCC en haar volgelingen doen geloven. Het klimaat zit zo complex in elkaar, zodat de enige manier om iets ervan te begrijpen is het verleden te ontdekken en begrijpen. Dat is nog lang niet het geval, zie de Medieval Warm Period en The Little Ice Age, waar CO2 geen aanleiding voor geweest kan zijn. Zodra men het verleden goed kan verklaren, heeft het zin om naar de toekomst te kijken. Alle huidige voorspellingen zijn pure quatsch.
Ik vind het dom van het IPCC om alles op CO2 te gooien, want daarom zijn nu de sceptici langzamerhand de winnaar zonder dat voor iedereen duidelijk is hoe het klimaat werkt.
Het wordt nu kouder, hoe wilt u dat verklaren, al 15 jaar geen verwarming van de aarde?!

Fred Versteeg

@Kampen: “..Een andere conclusie die mogelijk is, is dat het geen toeval was dat juist drie klimaatpopulistische reviewers dat Spencervod erdoor geloodst hebben. Dat er dus bij het reviewproces is gemachineerd.”

Spencer heeft geen invloed gehad op het uitzoeken van de peer-reviewers, die zijn door Remote Sensing zelf benaderd. Uw suggesties dat ‘het geen toeval is’ en dat er ‘gemachineerd is’ zal u dus eerst moeten bewijzen. Het is ook geen conclusie die u hier trekt, maar een veronderstelling. Conclusies trek je na uitgebreid onderzoek, niet voorafgaand aan een onderzoek.

De enige mogelijke conclusie is dat de formele procedure bij Remote Sensing keurig is verlopen. En als Wagner meent dat alle drie de peer-reviewers te bevooroordeeld waren, dan heeft hij inderdaad geheel terecht zijn ontslag genomen, omdat hij als hoofdredacteur dan een steek heeft laten vallen. omdat hij door zijn functie de eindverantwoordelijkheid droeg.

“Overigens had het artikel niet gepubliceerd mogen worden.’

Leuk dat u mij als historicus aanspreekt met een verwijzing naar Cato de Oudere, maar zonder onderbouwing begrijp ik die uitspraak niet. Nogmaals: niet omdat er mogelijk (veel) fouten in het artikel staan of er onbewezen suggesties zijn dat de peer-reviewers onbetrouwbaar waren.
Remote Sensing heeft keurig drie goed aangeschreven peer-reviewers benaderd, zij hebben commentaar geleverd dat Spencer weer heeft verwerkt.
Daarna begint de wetenschappelijke discussie via artikelen of op congressen. Dan kunnen Trenberth e.a. het artikel desnoods tot op de grond afbreken.

Als bij voorbaat publicaties worden tegen gehouden, omdat er mogelijk fouten in zitten of enkele personen de peer-reviewers niet vertrouwen, zal er uiteindelijk minder en minder gepubliceerd worden en er geen uitwisseling van ideeën meer plaatsvinden en dat zal het inzicht in het klimaat en dus de klimatologie niet ten goede komen.

En wie er in de natuurwetenschap moeite mee heeft dat hypotheses en theorieën – dus ook AGW – van alle kanten met zwaar geschut onder vuur worden genomen, moet een andere baan gaan zoeken. Ik verwijs naar de columns van Vincent Icke die ooit in het NRC stonden. Hij noemde natuurwetenschap een vak waar geen plaats is voor watjes.

cRR Kampen

“Wat betreft uw woorden over CO2 en IPCC moet ik zeggen dat nog absoluut niets bewezen is en dat alles nog ter discussie staat.” – Zei Anton Bakker in #64.
-
Wat verstaat u onder ‘bewijs’? Uw drogreden kan evengoed op de evolutietheorie slaan. Die is niet bewezen en staat nog altijd ter discussie, nietwaar.

“Zeer weinig mensen zijn geinteresseerd in deze materie en dus bijna niemand weet er iets van.” – Zei Anton Bakker in #64.
-
Maar ik weet er wel iets van. Ik zou zeggen: luister naar dan naar de deskundigen terzake, bijvoorbeeld naar mij, al zijn het er zogenaamd nog zo weinig; en als u vragen heeft: stel ze gerust.

“Er bestaat volgens mij geen andere wetenschap die zich nog in zo’n embryonaal stadium bevindt.” – Zei Anton Bakker in #64. We hebben het natuurlijk wel over klassieke natuurkunde die teruggaat op Joseph Fourier 1823, John Tyndall jaren 1860, Svante Arrhenius rond 1900. Wellicht realiseert u zich nu dat bijvoorbeeld de relativiteitstheorie, quantummechanica en informatietheorie zich werkelijk in zo’n embryonaal stadium bevinden! Doet uw beeldscherm het wel?

“Het klimaat zit zo complex in elkaar, zodat de enige manier om iets ervan te begrijpen is het verleden te ontdekken en begrijpen.” – Zei Anton Bakker in #66. Heer Bakker, u moet uw onwetendheid niet op deskundigen terzake projecteren. Leer van hen.

“de Medieval Warm Period en The Little Ice Age, waar CO2 geen aanleiding voor geweest kan zijn.” – Zei Anton Bakker in #66. Ten eerste: er zijn meer aandrijvers voor het wereldklimaat; verandering van concentratie van een broeikasgas is daarvan één van de belangrijkste, maar dus niet de enige. Vulkanisme en zon: heeft u zich weleens gerealiseerd dat die ook een rol spelen? Overigens stelt de huidige, ongekend snelle opwarming de MWP volledig in de schaduw. Ook de LIA kende minder dan de halve anomalie van duizend jaar klimaat dan de opwarming sinds 1900. Vandaar die typische ‘hockeystick’-figuur. Kunt u trouwens verklaren waarom ‘Ötzi the Iceman’ pas in de jaren 19negentig onder zijn gletsjer vandaan kwam, en dus niet in de MWP of de RWP? Ik wel. Die perioden waren domweg lang zo warm niet.

“Het wordt nu kouder, hoe wilt u dat verklaren, al 15 jaar geen verwarming van de aarde?!” – Zei Anton Brand in #66. Maar mijnheer Bakker toch – het voorbije decennium was veruit het warmste in duizend jaar, vermoedelijk in tienduizend of meer jaren; 2010 was het warmste jaar tot nu toe. Wedervraag: hoe wilt u verklaren dat de maan van Rochefort is gemaakt en gisteren zomaar ontplofte?

cRR Kampen

“Hij noemde natuurwetenschap een vak waar geen plaats is voor watjes.” Zei Fred Versteeg in #67.

Volledig mee eens. Artikelen die onzin recyclen of onzin verkondigen dienen dus ten ene male niet getolereerd te worden. Evenmin kunnen personen die de kwadratuur van de cirkel proberen in serieuze mathematische tijdschriften of überhaupt aan de faculteit op te treden. Heel simpel.

Fred Versteeg

@Bob Brand Kortom, keurig. Zo hoort het: gewoon een weerlegging van een artikel met een ander artikel. Geen cRRKampen-achtige toestanden dus.

Aonton Bakker

cRR Kampen, u zou eens naar http://www.klimaatgek.nl/cms/?Opmerkelijk moeten kijken met als onderwerp d.d. 6 september over de misleidende IPCC-grafiek. Er wordt op een zeer duidelijke manier uitgelegd hoe de vork in de steel zit.

cRR Kampen

Antoon Bakker #71, dat is een goed overzicht. Ik zou nog even in de dikte willen gaan met
http://psc.apl.washington.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAnomalyCurrentV2.png?<?php echo time() ?
of
http://psc.apl.washington.edu/wordpress/wp-content/uploads/schweiger/ice_volume/BPIOMASIceVolumeAnomalyCurrentV2_CY.png?<?php echo time()?

Afkomstig van http://psc.apl.washington.edu/wordpress/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/# .

Maar wellicht heeft de Klimaatgek deze figuren elders al onder loupe genomen?

Jos Hagelaars

A.Bakker – 71. Als het de zon niet is, dan is het wel de AMO, nietwaar?

Voor de lezers alhier, de AMO is niet de oorzaak van de temperatuurstijging van de laatste eeuw. Een goede beschrijving hiervan is te vinden op:
http://tamino.wordpress.com/2011/01/30/amo/
Citaat: “Therefore global warming is the cause, not the effect, of much of the variation in the AMO”.

Via de KNMI climate explorer kun je zelf aan de slag en een echte vergelijking maken. De standaard AMO data, met de “global mean temperature” invloed verwijderd, kun je ophalen bij:
http://climexp.knmi.nl/getindices.cgi?UKMOData/amo_hadsst2+AMO_hadsst2+i+someone@somewhere (bovenste grafiek raw data).
De HadCrut temperatuurdata via:
http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcrut3/diagnostics/global/nh+sh/

Een vergelijking van de Hadcrut temperatuur maanddata en AMO index maanddata gaf mij een correlatie van 0.009 (data van 1880 – 2010), nagenoeg 0 dus. De correlatie die bij klimaatgek beschreven wordt, is hoofdzakelijk afkomstig van de 0.48°C stijging per eeuw en waarschijnlijk het gebruik van AMO gegevens waaruit de invloed van de mondiale temperatuur niet is verwijderd. Over misleiding gesproken!

Anton Bakker

cRR Kampen, hoe is het toch mogelijk dat jij ergens een grafiek vandaan haalt waar 2011 Arctic lager is dan 2007. Op WUTH kan je het heel mooi volgen: http://wattsupwiththat.com/reference-pages/sea-ice-page/ . Het is werkelijk onbegrijpelijk dat u met deze informatie komt.

Anton Bakker

Jos Hagelaars, #73, wij zullen het nooit eens worden, de wetenschappers ook niet. Cause en Effect staan al vele jaren ter discussie en wie gelijk heeft zal de tijd leren. Het toont aan dat er dus nog veel te ontdekken valt. Zolang het IPCC en de zijnen alles op CO2 gooien, zal de discussie niet veel verder komen. Mijn simpele redenering is dat de grootste invloed op het klimaat hoofdzakelijk komt door de zon in samenspel met de oceanen. Dat komt in feite ook steeds meer uit in de laatste onderzoeken, die niet alleen op CO2 staren.
Ik heb jouw reactie bekeken, maar mij overtuig je niet met die informatie tegenover de vele andere artikelen op dit gebied. Laat de wetenschappers het openlijk uitvechten, wij kijken toe en proberen er wat van te begrijpen.
De werkelijkheid zal uiteindelijk laten zien wie er gelijk heeft. Wij gaan misschien weer een koude winter tegemoet, 2012 zal ook weer geen stijging vertonen, dus ik ben bang dat AGW als een nachtkaars uitgaat.

cRR Kampen

Anton Bakker #74, ook daar ontbreekt de enige parameter die van belang is, namelijk de totale hoeveelheid, dus volume, van het Arctische zee-ijs. Zie de links in #72.

“Het is werkelijk onbegrijpelijk dat u met deze informatie komt.” – Logica is giftig en feiten zijn taboe, maar cRR is dissident!

Anton Bakker

Jos Hagelaars, jij bent altijd snel in het evalueren van nieuwe artikelen. Het nieuwste peer-reviewed artikel is op WUWT te vinden: http://wattsupwiththat.com/2011/09/20/new-peer-reviewed-paper-clouds-have-large-negative-feedback-cooling-effect-on-earths-radiation-budget/#more-47761 .
Het gaat over negatieve feedback, het derde artikel over dit onderwerp. Stel dat dit waar is, dan zouden de discussies over moeten zijn. Het klinkt voor mij als muziek in de oren en ik vind het ook zeer overtuigend overkomen. Als er wolken voor de zon komen, dan voel ik ook een lagere temperatuur. Erg logisch, lijkt mij.

cRR Kampen

“Als er wolken voor de zon komen, dan voel ik ook een lagere temperatuur. Erg logisch, lijkt mij.” zei Anton Bakker in #77. Ik ben het daarmee eens. Tot zover zijn Anton en Anthony reeds tot de klimatologie van de prehistorie gevorderd en dat is een staande ovatie waard.

Dikgedrukt komt Anthony Watts met de constatering “The cooling effect is found to be -21 Watts per meter squared, more than 17 times the posited warming effect from a doubling of CO2 concentrations which is calculated to be ~ 1.2 Watts per meter squared.” Dit betekent niet dat we al onder een kilometer ijskap liggen hier, maar wat Anthony er wel mee bedoelt moet de Klimaatgek me maar uitleggen.

In elk geval bevat het artikel van Richard P. Allan et al de volgende figuur: http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2011/09/allan_fig7.png . We zien hier enig verband met El Niño/Southern Oscillation en dat verbaast ons niet erg. Misschien verbaast ons wel het feit dat er geen trend in de periode 1985-2010 te bespeuren valt, hoewel de wereldtemperatuur in deze periode een buitengewoon snelle stijging liet zien. Deze temperatuurstijging had blijkbaar geen generaal effect op het wolkendek – noch, uiteraard, omgekeerd.

Overigens gaat het artikel met geen spoor van een letter over AGW. Het is, met andere woorden, volledig off topic voor wat betreft klimaatverandering, en hooguit relevant voor het klimaat’debat’ omdat het er abusievelijk door Anton en Anthony in klaarblijkelijk zalig onbegrip is bijgehaald. Dus: ‘Stel dat dit waar is’, dan verandert er helemaal niets aan wat Anton een ‘discussie’ noemt.

Jos Hagelaars

Anton – 75/77.
Mijn vorige reactie was eigenlijk gericht op de lezers alhier, om een beetje te voorkomen dat jij ze zand in de ogen strooit. Een discussie voeren met jou is onmogelijk in mijn ogen. Ik denk dat cRR Kampen daar inmiddels ook wel achter is. Jij zegt “A”, krijgt daar repliek op, gaat er vervolgens niet op in, maar roept “B”. En zo gaat dat maar door.

Lees nou eens een keer wat diepgaander. Je wordt gewoonweg bedrogen bij klimaatgek en wil dit niet inzien. Bij klimaatgek zijn wat grafieken in elkaar geflanst met AMO index getallen, waarin de invloed van de mondiale temperatuur nog inzit en vervolgens legt men er een lineaire trend overheen van 0.48 °C per eeuw en zie daar: de opwarming van de aarde is simpel te verklaren en kan niet door CO2 komen. Doe het sommetje eens met de data die je op kunt halen bij mijn referenties, dat moet een oudere Delftse ingenieur toch nog kunnen. Doe vervolgens eenzelfde sommetje met de CO2 concentratie en de temperatuur. Sommetjes kunnen verhelderend werken.
Anton een laatste oproep: doe je oogschellen af! De oceanen genereren uit zichzelf geen energie, die komt ergens anders vandaan. Raad maar waarvan.

Beter lezen is ook van toepassing op het artikel waar je in #77 naar verwijst. Het artikel gaat niet over de feedbacks van de wolken maar over de netto energie flux. Citaat: “The cloud radiative cooling effect through reflection of short wave radiation dominates over the long wave heating effect, resulting in a net cooling of the climate system of −21 Wm−2.”. Het gaat over het verschil in reflectie van invallend zonlicht en de warmtestraling van wolken naar de aarde toe en is een effect dat qua grootte al zeer lang bekend is. Lees de commentaren maar eens op je link van:
Bart Verheggen, September 20, 2011 at 3:59 am,
Roy Spencer, September 20, 2011 at 4:46 am: “Bart is correct”,
Richard Allen, de schrijver van het artikel, September 20, 2011 at 9:27 am: “I was surprised that this paper was mis-interpreted as suggesting negative cloud feedback.”.
Watts heeft inmiddels de titel van het stuk veranderd, maar blijft volharden in zijn kortzichtigheid.

Fred Versteeg

Nogmaals: de klimatologie hangt aan elkaar van continu gecorrigeerde metingen (temperaturen via satelliet, weerballon of op de grond), modellen, onbetrouwbare proxies, gebrek aan kennis van waterdamp en wolken, temperaturen die aan steeds andere langdurige gemiddelden worden getoetst en statistische acrobatiek: het is geen harde wetenschap. Het is emotie.

cRR Kampen

En, Fred Versteeg, vergeet niet dat de elfjes het vriespunt van water hebben verlaagd, en dat de kaboutertjes de plantjes hebben ingefluisterd eerder te bloeien!

cRR Kampen

@Jos #79, ik ben volledig op de hoogte van het spelletje.
Tips: http://www.gemeynt.nl/files/Pb2011-006.pdf
en http://www.youtube.com/watch?v=jOnXL8ob_js&feature=player_embedded .
U kijkt naar de vorming van Alva en de Bloedraad 2.0.

Anton Bakker

Jos Hagelaars, #79, ik lees elke dag allerlei artikelen die precies het tegengestelde laten weten wat jij elke keer over de buhne wil krijgen. Neem nu dit artikel: http://joannenova.com.au/2011/09/dr-david-evans-four-fatal-pieces-of-evidence/ . Het neemt in feite ook de temperatuur geschiedenis mee die klimaatgek op een andere manier uitlegt. Als ik dit artikel lees, dan kan ik dat heel goed volgen, begrijpen en aan anderen uitleggen. 4 onderdelen die elke keer worden bediscussieerd (kan geen trema’s en spellingchecker vinden op mijn Ipad), worden hier weer op een andere manier belicht. Vele wetenschappers staan hier achter en nergens zie ik goede tegenargumenten voor de verkeerde uitkomsten van de modellen. Lijkt mij ook moeilijk. Maar jij zal natuurlijk wel weer tegenargumenten hebben, alleen vind ik die bijzonder slecht te begrijpen. Ik moet van jou zelf de data in excel zetten en dan beweer jij dat klimaatgek misschien niet de goede data heeft gebruikt om op een bepaalde correlatie te komen.
Laat een echte onderzoeker met echte repliek komen.

Jan van der Laan

@Anton Bakker
Hoe bepaalt u wat of wie een echte onderzoeker is?
Joanna Nova is dat in ieder geval niet. Anthony Watts helemaal niet.

cRR Kampen

De heer Bakker (#83) levert alom kritiek maar is zorgvuldig niet bereid om zelf iets uit te zoeken – laat stáán om zelf na te denken. Niet goed. Lawaaierige stuurlieden aan wal dienen stil te luisteren en bij vragen netjes een vingertje op te steken. Of met echte repliek komen – ja, dat is inderdaad moeilijk, zo niet onmogelijk zonder de realiteit geweld aan te doen!

Anton Bakker

Jan van der Laan, #84, ik bekijk elke dag een 20-tal sites, waaronder een paar alarmistische sites. Anthony Watts (WUTH) verzamelt allerlei (ook alarmistische) artikelen en geeft vaak goed commentaar op die artikelen. Tevens duikt hij in bepaalde zaken, die niet door anderen wordt uitgevoerd, zoals de bekende temperatuurmeters in de USA. De echte onderzoekers komen niet op sites, publiceren weinig, dus moet je via Internet er achter zien te komen wat de status is. Via de media komt er geen nieuws meer, totale stilte, waarschijnlijk doordat men er achter komt dat alle alarmistische geluiden niet werkelijkheid zijn geworden. Verder heb ik de nodige boeken gelezen. Meestal de realistische. De laatste van Pier Vellinga vond ik wel heel mager, alles is IPCC. Marcel Crok kwam met alle argumenten die je op Internet kan vinden. De meeste daarvan kloppen volgens mij.
Het beste boek vond ik The Hockey Stick Illusion, een bewijs hoe er versleuteld wordt naar wat men wil bereiken. Het meest interessante was natuurlijk Climategate. Volgens mij komt binnenkort Climategate 2.0 voor Durban.

Bob Brand

Beste Ant(h)on(y) Bakker-Watts,

Uit nieuwsgierigheid heb ik nog eens alle reacties doorgeworsteld , en dan valt het volgende patroon op:

#9 Je beweert dat het artikel “verboden” zou zijn terwijl SB11 juist wél gepubliceerd is, ondanks ontoereikende peer-review (fundamentele fouten, omissies, en de ‘false claims’ in de conclusie).

#16 Je beweert wéér dat het “verboden” zou zijn…

#42 In plaats van te reageren op de glasheldere argumenten van Wolfgang Wagner ZELF, of op mijn overzicht met tekortkomingen in SB11, of op het lijstje met hypes nav SB11… verander je van onderwerp naar WUWT over een ander paper, waar twee woorden aangepast worden JUIST om de stelling van Dessler te versterken!

#54 Je gaat niet in op mijn reeks fouten in SB11… maar je verandert van onderwerp naar ‘Bill Illis’ op de voorpagina van WUWT, dat niets met SB11 te maken heeft. Je claimt dat dit “meteen ook het bewijs voor Svensmark” is;

Als ik je dan vraag (op het blog van Bart Verheggen) om uit te leggen welke variabelen er precies tegen elkaar worden uitgezet in de grafiek van Bill Illis… verander je totaal van onderwerp naar ‘Ivar Giaever’ op de voorpagina van WUWT! Als ik je herinner aan mijn vraag… verander je van onderwerp naar een vaag verhaal over Dessler die Rick Perry op droogte in Texas gewezen heeft.

Vervolgens loop jij daar weg (!) uit de discussie, zonder ooit inhoudelijk op mijn vraag in te gaan.

#61 Je beweert dat: “.. de klimaatwetenschap na 20 jaar nog bezig met CO2 en niet met de zon en de wolken.”

#66 Als cRR Kampen je er op wijst dat in IPCC AR4 de zon en wolken uitgebreid aan de orde komen… beweer je dat het IPCC “alles op CO2 zou gooien” (niet waar, lees AR4 WGI), en dat er al 15 jaar “geen verwarming van de aarde” zou zijn (niet waar, zie http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/Fig.A2.gif)

#71 Je verandert maar snel van onderwerp naar klimaatgek, met een misleidende grafiek over AMO en temperatuursanomalie.

#75 Als Jos Hagelaars je KEURIG en PRECIES ONDERBOUWD laat zien dat je op ‘klimaatgek’ belazerd wordt, doordat er geen detrending van mondiale temperaturen plaatsvindt en de werkelijke correlatie nagenoeg 0 is… verander je van onderwerp naar een “koude winter”, of zoiets. Daarbij zie je over het hoofd dat 2010 het warmste jaar ooit was!

#77 Je verandert van onderwerp naar de voorpagina van WUWT – met een misinterpratie van Watts over “negatieve feedback” door wolken. Inmiddels hebben Bart Verheggen, Roy Spencer én de auteur van dat artikel er Watts op gewezen dat hij er FALIEKANT naast zit met zijn privé-interpretatie, lees:

http://ourchangingclimate.wordpress.com/2011/09/20/net-cloud-effect-cloud-feedback-wuwt-confused/

Zie jij niet dat je keer-op-keer door WUWT belazerd wordt? En dat jij je telkens opnieuw door ‘klimaatgek’ voor het lapje laat houden?

Als Jos Hagelaars je met engelengeduld voorrekent dat bijv. klimaatgek onzin verkondigt, dan ren je METEEN weg op zoek naar wéér een andere fopspeen! Iedere keer neem je de benen als het serieus wordt, of het nu gaat over Bill Illis en zijn grafiekje, over de inhoud van IPCC AR4 of over de exacte wijze waarop je bij ‘klimaatgek’ genept wordt.

Zou het niet beter zijn om één specifiek onderwerp bij de kop te pakken, en dat zorgvuldig uit te werken?

Anton Bakker

Bob Brand, #87, tsjonge, jonge, je maakt er een hele studie van hoe ik reageer op “alarmistische” opmerkingen. Het “verbieden” heb je volgens mij verkeerd begrepen. Ik begon het aan te halen door een opmerking van Paul himself in #8. Je weet precies wat met verbieden bedoeld wordt. Arme Wagner is om een wel hele domme reden opgestapt, want SB11 had verboden moeten worden volgens hem.
Door het “verbieden” blijft de ontdekkingsreis naar het klimaat in een embryonaal stadium met waanzinnig slechte onderzoeken die allemaal naar de verkeerde kant kijken. Het brengt alleen subsidiegeld op voor het volgende onderzoek. Deze geldverkwisting zal op een gegeven moment ophouden!
Ik ga niet in op detail reacties van Jos Hagelaar om zelf in Excel iets te prutsen. Wat Jos weerlegt, wordt weer tegengesproken in andere artikelen die verschenen zijn. Soms geef ik deze op, maar dan krijg je de welles nietes tussen de alarmistische en realistische artikelen. Het merendeel van de alarmistische artikelen vind ik bijzonder slecht, omdat het meestal gaat over resultaten uit modellen. Modellen vind ik nonsens, zolang niet duidelijk is hoe de historische data verklaard kan worden. Hiermee zou je mijn houding kunnen verklaren. Alles wat het IPCC voorspelt, neem ik met een korreltje zout, want nagenoeg elke voorspelling is mis. Het weer kan niet eens voorspeld worden meer dan 2 dagen, laat staan het klimaat voor decennia.
De klimaatdiscussie speelt zich nu alleen nog maar af op populaire blogs, van de media hoor je niets meer, zelfs niet over de onbegrijpelijke 24 uur van Al Gore. Van Al Gore en Durban zullen wij ook niets meer horen. Het wordt wel heel stil zo langzamerhand.
Ik heb speciaal voor jou een nieuw artikel: http://wattsupwiththat.com/2011/09/22/where-is-science/ . Heeft toch weer met de zon, wolken en wind te maken. Heel interessant, zonder model, alleen echte data. Weer een ander bewijs dat het kouder misschien gaat worden. Ik wacht zelf op Cycle 25 die niet komt, want er gebeurd niets in die Cycle. Ook een “bewijs” dat het kouder zal gaan worden.
Ben ik weer als vanouds bezig volgens jouw theorie?

cRR Kampen

“Ik ga niet in op detail reacties van Jos Hagelaar om zelf in Excel iets te prutsen.” zei Anton Bakker in #88.
Liever stuurman aan wal blijven en gratuite dingetjes roepen? Zijn feiten taboe?

“Modellen vind ik nonsens, zolang niet duidelijk is hoe de historische data verklaard kan worden.” – Mee eens. We lezen bij modelwerk dus altijd even na of er ‘backwards reference’ is en hoe die is gerealiseerd. Anton Bakker evenwel leest dit vooral, heel zorgvuldig, níet na. Dus vindt Anton Bakker alle modellen nonsens. Dat is een uitnodiging om het maar ergens anders over te hebben: dhr Bakker wil immers helemaal niet ingaan op mérites en beperkingen van modellen.

De stilte van vandaag: http://www.nu.nl/algemeen/1758453/ijsbeer-kannibaal-door-smelten-ijskap.html .

Jos Hagelaars

Bakker, je bent onverbeterlijk. Dat je geen sommetjes meer kunt maken of zaken ingewikkeld vindt (“..alleen vind ik die bijzonder slecht te begrijpen”) is niet erg, je reageert echter nooit inhoudelijk, maar begint altijd over wat anders. Net zoals op de site van Bart Verheggen ga je elke discussie uit de weg, Bob heeft dat zeer keurig weergegeven.
Hierna probeer ik me verder niet opnieuw te laten verleiden om ergens tijd in te steken en dan kletskoek over iets geheel anders terug te krijgen. Ik ga me weer voor 100% houden aan mijn reactie bij http://klimaatverandering.wordpress.com/2011/06/12/bizarre-column-eppink-nrc-klimaatdebat/#comment-280 .

Ter afsluiting wil ik je graag op de volgende zeer sceptische site wijzen, die is net iets voor jou, klimaatgek en Watts hebben hem nog niet ontdekt: http://www.dhmo.org/ . De invloed van DHMO op het klimaat doet die CO2-onzin volledig verbleken. Uiteraard heeft het IPCC dit DHMO effect niet in hun modellen meegenomen, de schurken, geen wonder dat er niets van die nepwetenschap van het CAGW klopt. Het schijnt dat zelfs de beroemde theorie van Svensmark, waar je anders zelfs de temperatuurseffecten van de vorming van een wolkje melk in een kop koffie mee kunt verklaren, een subset is van deze DHMO terugkoppeltheorie. Laat de wereld maar eens weten wat jij ervan vindt.

Anton Bakker

cRR Kampen, #89, volgens mij meen je het echt en geloof je er in dat de ijsberen het moeilijk hebben. Als ik jouw reacties lees, dan neem jij alles voor zoete koek wat door alarmisten naar voren wordt gebracht. Een grote fout van het AGW/Gore gedoe is het rondbazuinen van verhalen over ijsberen. Bijna niemand neemt dat nog serieus, maar de hetze gaat maar door op dezelfde manier.
Ik kan het niet geloven dat ook Jos Hagelaars in alles gelooft wat er wordt geschreven over AGW. Niets klopt er van en daarom heeft het ook weinig zin om er dieper op in te gaan.

cRR Kampen

Anton Bakker in #91 “Als ik jouw reacties lees, dan neem jij alles voor zoete koek wat door alarmisten naar voren wordt gebracht.” – Er natuurlijk niet bij stil gestaan dat cRR Kampen klimatologie studeerde toen het IPCC nog moest worden opgericht en dus allang over de feiten die taboe zijn beschikt (in het bijzonder dat CO2 een broeikasgas is).

“Ik kan het niet geloven dat ook Jos Hagelaars in alles gelooft wat er wordt geschreven over AGW.” – Wellicht terecht. Ik zie Hagelaars evenmin al het klimaatpopulisme van tegenwoordig geloven. Hij lijkt me ook iemand die zich wat meer met de realiteit bezighoudt, net als ikzelf.

Een beetje stilte dezer dagen: http://thinkprogress.org/romm/2011/09/23/327298/hottest-decade-deep-oceans-warming-may-be-on-its-way/ .