*

Klimaatbeleid van Obama is mislukt, zegt Al Gore :: nrc.nl

Klimaatbeleid van Obama is mislukt, zegt Al Gore

Illustratie uit het artikel in Rolling Stone

Wat moet het heerlijk om, zoals Al Gore, zich publiekelijk af te kunnen vragen: ‘Is de klimaatcrisis een feit? Ja, natuurlijk.’ En vervolgens de extreme hitte, historische droogte, mega-overstromingen en smeltende ijsmassa’s van de afgelopen twaalf maand als bewijs aan te voeren. De oud-vicepresident en Nobelprijswinnaar schrijft met die zekerheid in zijn opinieverhaal in Rolling Stone, dat sinds vandaag online te lezen is.

Gore fileert de werkelijkheid niet met het vlijmscherpe mes van de wetenschapper die iedere uitspraak altijd weer voorziet van de bijbehorende aarzeling en onzekerheid (dat deed hij ook niet in zijn documentaire An Inconvenient Truth). Hij is evenmin op zoek, zoals rechtgeaarde journalisten, naar het enerzijds-anderzijds in het debat.

Nee, Gore is een activist. En die rol maakt zijn uitspraken in de ogen van velen, zowel voor- als tegenstanders, nou net zo twijfelachtig. Pleitbezorgers van een krachtig klimaatbeleid vinden vaak dat Gore met zijn gebrek aan nuancering de zaak geen goed doet. En sceptici moeten sowieso niks van hem hebben.

Toch zou het jammer zijn om zijn artikel, getiteld Climate of Denial, daarom maar meteen terzijde te leggen. Want het is een krachtig betoog, dat gaat over veel meer dan klimaat. Gore beschrijft de context van het klimaatbeleid van president Barack Obama. En hij zoekt een antwoord op de vraag hoe het toch kan dat Obama’s beleid in de praktijk nauwelijks verschilt van dat zijn voorganger George Bush – of, zoals Gore liever zegt: van het duo Bush-Cheney.

Over de wetenschap is hij kort: er is consensus.

It has been endorsed by every National Academy of science of every major country on the planet, every major professional scientific society related to the study of global warming and 98 percent of climate scientists throughout the world. In the latest and most authoritative study by 3,000 of the very best scientific experts in the world, the evidence was judged ‘unequivocal’.

Geestig is de manier waarop hij anticipeert op de voorspelbare reactie van de sceptici op deze passage. Hij richt zich vooral op de media, die in zijn visie al te gemakkelijk meegaan in de ontkenning. Hij beschrijft ze als bevooroordeelde scheidsrechters, die zich om de tuin laten leiden door ‘ontkenners en ideologen’ :

Admittedly, the contest over global warming is a challenge for the referee because it’s a tag-team match, a real free-for-all. In one corner of the ring are Science and Reason. In the other corner: Poisonous Polluters and Right-wing Ideologues.
The referee — in this analogy, the news media — seems confused about whether he is in the news business or the entertainment business. Is he responsible for ensuring a fair match? Or is he part of the show, selling tickets and building the audience?

Onder het mom van objectieve verslaggeving, laten media zich volgens Gore ringeloren, waardoor ze in feite juist een actieve rol spelen in de meningsvorming over klimaatverandering en bijdragen aan de ontkenning. Net zoals eerder in de aanloop naar de oorlog in Irak en naar de bankencrisis, kijken media te vaak de andere kant op. Kwaadwillende politici kunnen daardoor eenvoudig de publieke opinie bespelen:

We haven’t gone nuts — but the “conversation of democracy” has become so deeply dysfunctional that our ability to make intelligent collective decisions has been seriously impaired. Throughout American history, we relied on the vibrancy of our public square — and the quality of our democratic discourse — to make better decisions than most nations in the history of the world. But we are now routinely making really bad decisions that completely ignore the best available evidence of what is true and what is false.

In dit verziekte democratische debat valt het voor Obama niet mee om zijn klimaatbeleid gestalte te geven. Maar dat vindt Gore uiteindelijk geen excuus. Hij verwijt de president dat die niet het lef heeft gehad om zijn nek uit te steken.

Without presidential leadership that focuses intensely on making the public aware of the reality we face, nothing will change. The real power of any president, as Richard Neustadt wrote, is “the power to persuade.” Yet President Obama has never presented to the American people the magnitude of the climate crisis. He has simply not made the case for action. He has not defended the science against the ongoing, withering and dishonest attacks. Nor has he provided a presidential venue for the scientific community — including our own National Academy — to bring the reality of the science before the public.

Gore beseft dat zijn artikel schadelijk kan zijn voor Obama – tegenstanders van de president kunnen delen van de kritiek uit hun context halen en misbruiken. Maar uiteindelijk kan Gore maar één conclusie trekken: het klimaatbeleid van Barack Obama is, ondanks alle goede bedoelingen, mislukt.

 

 

Geplaatst in:

36 reacties op 'Klimaatbeleid van Obama is mislukt, zegt Al Gore'

Mike Schepper

Even geen tijd om zelf te koken en de prak van Gore opgewarmd?
Plak de volgende keer gewoon een linkje.

Herman Jan Wijnants

Overdrijft Al Gore? Ja! Is het erg? Nee, zeker niet als we bedenken dat we pas over ca. 40 jaar voelen wat het effect is op het veranderende klimaat ten gevolge van de geaccumuleerde broeikasgasemissies. Bij de politiek lijkt de sense of urgency verdwenen om nu maatregelen te treffen om straks nog een leefbare wereld te hebben. De extreme zomer van 2003 (lage waterstanden, code rood voor lozen koelwater elektriciteitscentrales, vele bejaarden overleden in Parijs tgv. de hitte) wordt volgens voorspellingen de standaard zomer vanaf 2050. Al Gore wast terecht president Obama ‘s oren. Als we nu te weinig doen, zitten we over 40 jaar met grote problemen, die ook economisch ( vanwege o.a. mislukte oogsten) hun weerga niet zullen kennen. Wist u dat wijnboeren in Zuid-Europa daarom nu al andere wijnbouwgebieden ontwikkelen? Uitstel van actie is geen optie, of zoals de reclame van een Amerikaans sportmerk luidde: JUST DO IT!

Sjoerd

Leuk stuk!

Bart D

Bedankt voor de verwijzing naar dit interessante betoog, echter ik kan de laatste twee quotes niet terugvinden. Ook zie ik de verwijzingen naar het beleid van Obama nergens terug in Al Gore’s stuk… misschien is het artikel op de website een verkorte versie, of mis ik ergens een link?

Bart D

Sorry ik zie het al, gewoon op next klikken helpt een hoop…

Paul Luttikhuis

Ik geloof dat de link inmiddels niet meer naar het volledige artikel van Gore verwijst, zoals donderdag nog wel. Helaas, dat wordt Rolling Stone kopen. Of ziet iemand het volledige betoog nog via een andere link. Laat dat dan even weten.
Paul

Emile A

Paul, je kan nog steeds het volledige artikel lezen. Denk ik. Onder de reclame-sectie “read this issue now” is een balkje met cijfers 1, 2, 3, 4 ,5, 6, 7 en Next. Hiermee navigeer je naar volgende pagina’s.

Sander van der Wal

Mooi is dat. Omdat ik het niet met Gore eens ben ben ik opeens een vervuiler met hoofdletter en een rechtse rakker. Terwijl ik thuis werk en D66 stem, en een stuk minder vervuil dan Gore, wat overigens voor het gros van de Nederlanders geldt.

Nu mag Gore natuurlijk zo activistisch zijn als hij wil, maar hij is hier gewoon bezig om het veld te verkennen voor Democratische presidentskandidaten die linkser zijn dan Obama.

Hans Erren

Al Gore, dat is toch die man die op die schaarlift suggereerde dat het verband tussen CO2 en temperatuur lineair was?

Rob de Vos

Is er consensus? Nee,integendeel. Zie daartoe het meest recente onderzoek van klimaatwetenschappers Bray en von Storch, “CliSci2008: A Survey of the Perspectives of Climate Scientists Concerning Climate Science and Climate Change”. Gewoon googlen op de titel. Die 98% is derhalve onjuist, en heeft bovendien geen enkele wetenschappelijke waarde. Immers , in de wetenschap wordt over de waarheid niet gestemd.

“In the latest and most authoritative study by 3,000 of the very best scientific experts in the world, the evidence was judged ‘unequivocal’” . Daar gaan we weer: waarom rekenen klimaatalarmisten tot die 3000 excellente wetenschappers ook altijd de secretaresses, koffiejuffrouwen, chauffeurs, postkamermedewerkers etc etc.? Natuurlijk gaat het ook hier niet om getallen, maar noem dan in elk geval het juiste aantal (632).

Al Gore beklaagt zich over de houding van de media, maar is dat terecht? Hebben media niet jarenlang als een kip zonder kop achter de klimaathype aangelopen? Dit stukje van Paul Luttikhuis is daar mijns inziens een fraai voorbeeld van. Al Gore is een televisiedominee, geen wetenschapper. En zijn bewonderaars zijn naïeve wereldverbeteraars.

annie sloth

Hoeveel Energie vraagt (vreet) het internet, de mobieke telefoon, het tweede auto(otje), lekker fijn 3 x per jaar op vakantie in een ver en vreemd land. Niemand kan of wil meer zonder zijn of haar pc/laptop/mobiele telefoon. Verbeter de wereld begin bij je zelf

Paul Luttikhuis

Beste Annie,
Je hebt natuurlijk gelijk. En een deel van het probleem is, dat politici die klimaatmaatregelen bepleiten net doen alsof dat allemaal kan zonder dat we iets hoeven in te leveren van onze welvaart. Groene groei, nieuwe technologie en energie-efficiency moeten de oplossing brengen en dan kunnen we verder doorleven en economisch blijven groeien zoals we altijd hebben gedaan, zeggen ze!
Paul Luttikhuis

peter klein

De KNMI heeft toch jaren geleden,- vóór kopenhagen en vóór de halve graad temperatuurcorrectie omdat de meetpalen niet naar de norm bleken te staan opgesteld- ook zo journalisten toegesproken in een bijeenkomst georganiseerd om te kijken hoe de klimaatcrisis beter, “onbevooroordeelder” aan het publiek kon worden verkocht?
Grote onenigheid, want de journalisten stelden zich op het standpunt dat wanneer er twijfel is, die moet worden gemeld.

En nu doet Gore dat nog eens over. Vanuit één van zijn huizen, dat met die 6 douches, of vanaf zijn jacht van anderhalf miljoen, met een verbruik van 1500 liter diesel per uur.

Rollingstone kon zeker niemand anders vinden als bladvulling

Jos Hagelaars

@Rob de Vos
Je probeert echt overal het onderzoek van Bray en Storch onder de ogen te brengen (zie http://tinyurl.com/6gkh76p).

Voor de lezers hier, het Bray en Storch onderzoek uit 2008 (http://tinyurl.com/25poqjs) is zeker een interessant onderzoek, ga vooral naar de vragen 20-22, deze zijn zeer duidelijk (0 = not at all, 7 = very much) :
20. How convinced are you that climate change, whether natural or anthropogenic, is occurring now? : gemiddeld 6.4.
21. How convinced are you that most of recent or near future climate change is, or will be, a result of anthropogenic causes? : gemiddeld 5.7.
22. How convinced are you that climate change poses a very serious and dangerous threat to humanity? : gemiddeld 5.6.

Deze auteurs hebben dergelijke onderzoeken al vaker uitgevoerd, in 1996 en 2003. Voor een review van deze onderzoeken zie:
http://dvsun3.gkss.de/journals/2010/Bray-envscipol.pdf
Vooral de stijgende lijntjes in figuur 1 geven het verschil in consensus voor 1996 en 2008 duidelijk weer.
Een vergelijkbaar onderzoek uit 2009 van Doran & Zimmerman is besproken op:
http://www.skepticalscience.com/news.php?p=1&t=137&&n=734.
Hier komt waarschijnlijk het getal “3000″ vandaan, Doran & Zimmerman hebben de antwoorden van 3146 personen verwerkt in hun onderzoek en dat waren geen “koffiejuffrouwen of chauffeurs” maar allen wetenschappers.

Het antwoord op je eigen vraag “Is er consensus?” : “Nee, integendeel”, zou ik veranderen in “Ja, in zeer grote mate”.

Over je laatste alinea, het is de taak van de media om het publiek te wijzen op de toekomstige consequenties van de opwarming van de aarde en tevens dat er binnen de wetenschap een “zeer grote” consensus is over het bestaan van het broeikaseffect en de rol van de mens daarin. Dit blog draagt daar in mijn ogen wel degelijk op een goede manier aan bij.

Arthur Mitzman

Beste meneer Luttikhuis,

Bedankt voor uw eerlijke weergave van het betoog van Al Gore.

Wat betreft de bewering van de heer Wijnants “dat we pas over ca. 40 jaar voelen wat het effect is op het veranderende klimaat ten gevolge van de geaccumuleerde broeikasgasemissies.”, deze effecten zijn NU te vinden in de grote toename van extreme weerssituaties. Hoewel het onmogelijk is om te zeggen welke droogte, overvloeding, hittegolf, windhoes of bosbrand wel en welke niet het effect van klimaatverandering zijn, de in het afgelopen decennium geconstateerde toename zelf is conform de verwachting van de klimaatwetenschappers van het IPCC.

De Russische staatshoofd Medvedev is bekeerd van zijn klimaatscepticisme als gevolg van de hittegolf, droogte en bosbranden vorige zomer in de buurt van de Russische hoofdstad.

Voor een opsomming van het extreem weer in het afgelopen jaar, kijk naar meteorologist Jeff Masters’ artikel: “2010 – 2011: Earth’s most extreme weather since 1816?” [http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/article.html]

HN Geraedts

Dat er nog steeds aandacht wordt besteed aan deze “over the top” charlatan gaat mij de pet te boven. Een geloofwaardigheids probleem gekoppeld aan een zeer onpasselijke belangenverstrengeling.

M.Verschuren

Ab Osterhaus had bij de Mex griep hype de pech dat bij de gelijktijdige seizoensgriep ook wat weinig slachtoffers vielen anders had ie waarschijnlijk dezelfde tirade kunnen houden ……

Dexter Deloyd

Interessant is ook wat Al Gore zich innerlijk lijkt af te vragen:

Het Cap-and-Trade Casino waar ik zo zwaar in heb geïnvesteerd draait uit op een MEGA FIASCO als het publiek het vertrouwen in de leiders van de Groene Revolutie verliest.

Dat vertrouwen moet daarom worden hersteld. Ieder weather event zal daarom moeten worden aangegrepen om als bewijs aangaande Global Warming te dienen. Of het nu gaat om extreme hitte, historische droogte of mega-overstromingen: ALLES is vanaf nu MAN-MADE. Zèlfs de extreme winters die we nu al enkele jaren achtereen in de USA hebben ervaren. Vergeet de 35 errors in mijn documentaire ‘An Inconvenient Truth’.

Alleen wanneer het publiek genoeg angst is aangejaagd.. pardon ik bedoel het vertrouwen heeft herwonnen, dan kan pas een legislatief grondwerk onder een global carbon tax en een cap-and-trade policy worden gelegd. Om het zekere voor het onzekere te nemen werken we achter de schermen aan een bureaucratisch web om de condities voor ons Carbon Casino beleid in stealth mode te waarborgen. Ons plan B strategie zegmaar.

Tenslotte zou het ideaal zijn waneer elke persoon op deze planeet zijn verantwoording nam door òns te laten bepalen hoe groot zijn optimale carbon footprint mag zijn. Pas dan kunnen we de resources van deze planeet in onze visie optimaal en eerlijk herverdelen.

-Al-

Hans Verkijk

@ Dexter Deloyd (18)

Je schrijft: “Vergeet de 35 errors in mijn documentaire ‘An Inconvenient Truth’”. Kan je die 35!! errors met documenten staven?

Wellicht heb je hier iets aan:

http://www.skepticalscience.com/al-gore-inconvenient-truth-errors-basic.htm

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/10/convenient-untruths/

http://www.newscientist.com/blog/environment/2007/10/al-gores-inconvenient-truth.html

Dexter Deloyd

@Hans Verkijk (19)

Realiseer je dat de rechter in UK niet voor niets heeft bepaald dat Al Gore’s documentaire van een ‘disclaimer’ moet worden vergezeld indien deze documentaire voor educatieve doeleinden wordt ingezet.

Schools will have to issue a warning before they show pupils Al Gore’s controversial film about global warming, a judge indicated yesterday.

The move follows a High Court action by a father who accused the Government of ‘brainwashing’ children with propaganda by showing it in the classroom.

Stewart Dimmock said the former U.S. Vice-President’s documentary, An Inconvenient Truth, is unfit for schools because it is politically biased and contains serious scientific inaccuracies and ‘sentimental mush’.

He wants the video banned after it was distributed with four other short films to 3,500 schools in February.

En zelfs wanneer Mars
opwarmt, dan nog weten ze bij SkepticalScience en RealClimate de oorzaak te herleiden tot man-made Global Warming.

Dus bij deze mijn verzoek om eens een keer wat andere bronnen aan te boren om Lord Monckton’s stellingnames te ontkrachten.

'jetje van der hoek'

Acg, zijn beleggingsfonds ‘Generation’ had gerekend om meer hulp van de overheid voor groene technologie dan het gekregen heeft. Dus daar ligt nog wat meer belangenverstrengeling. Maar afgezien daarvan, het is wel gewoon waar dat de natuurrampen ons steeds meer geld kosten en steeds heftiger economische impact hebben (negatief dan). Ondertussen kan je een zero-emission groen huis bouwen voor zo’n 10% extra bouwkosten, wat je zo weer terug verdient en later terugziet in een veel hogere verkoopprijs. Gewoon zelf aan de slag gaan!

Fred Versteeg

@Herman: Dat is nou net het probleem: die voorspellingen over 40 of 50 jaar. Geen enkel politicus of zakenman zal op zulke langetermijnbasis ingrijpende maatregelen of investeringen voorstellen. De onzerkerheden zijn veel te groot.
Alleen ideologisch gedreven – of verdwaasde – activisten schermen met zulke tijdspaden om het leven van iedereen – behalve van zichzelf – drastisch te willen veranderen.

En terugkerend naar die langetermijnvoorspellingen: de eerste gevanceerde klimaatmodellen (o.a. door Hanssen ontwikkeld) halverwege de jaren ’80 tot de allernieuwste bijgewerkte modellen, liepen en lopen al na anderhalf tot twee jaar uit de pas met de waargenomen veranderingen. Wel tonen en toonden ze allemaal één overeenkomst: de voorspelde temperatuurstijging a.g.v. de voorspelde toename van CO2 werd steeds te hoog ingeschat.
En dan moeten we vertrouwen op voorspellingen die 3 of 4 decennia verder liggen? Heeft u weleens onderzocht welke voorspellingen (demografisch, economisch, technologisch, klimatologisch etc) op zulke termijn betrouwbaar is? Ik kan u de moeite besparen: geen enkele.

Jadwiga de Bock Majewska

Hartelijk dank Heer Paul Luttikhuis,voor telkens weer aanmoedigen lezers met klimaat positief bezig houden.
als informatie voor de “wereld klimaat” graag citeer hier uit
Inhabitat week June 24th,: “SPAIN Unveils the World’s First 24/7 Solar Power Plant!
“Torresol Energy has overcome one of solar energy’s biggest challenges: operating when the sun doesn’t shine.”…..Gemasolar….”..
artikel met video te zien.
Spain is Nederland (EU) buur, goed zo een vooruitziend buur hebben, als Nederlandse ben ik blij.

Dick Veldkamp

Geachte heer Luttikhuis,

In uw artikel verwijt u Al Gore dat hij extreem weer verbindt met klimaatverandering, alsof dit onredelijk zou zijn. Dat is nogal vreemd, omdat dit extreme weer precies is wat voorspeld is door klimaatwetenschappers. Zie hier voor een samenvatting: http://thinkprogress.org/green/2011/06/08/240496/video-a-link-between-climate-change-and-joplin-tornadoes-never/

Mensen die wijzen op dit verband hebben het grootste gelijk van de wereld. Hoe vaak moet een dobbelsteen achter elkaar op 6 vallen voor de ontkenners zullen toegeven dat hij niet zuiver is?

U gaat dan verder met terloopse verdachtmakingen “Al Gore is een activist” die “twijfelachtige uitspraken doet”, en niet “op zoek is naar het enerzijds-anderzijds debat”. Als u het nodig vindt dit soort dingen te schrijven, lijkt het me goed dat u de feiten geeft. Welke uitspraken van Al Gore zijn precies twijfelachtig? En welke voorstanders van klimaatbeleid vinden dat hij de zaak geen goed doet?

Ik heb hier al vaker betoogd dat er helemaal geen debat is over klimaatverandering, maar dat de strategie van de ontkenners nu juist is om de indruk te geven dat er nog debat zou zijn. “An Inconvenient Truth” is net zo (weinig) controversieel als “The Origin of Species”.

Het enerzijds-anderzijds is de val waar journalisten maar in blijven trappen. Dat er in het IPCC-rapport op p3147 een onbenullig foutje staat, is kennelijk van dezelfde orde als het feit dat wat de ontkenners roepen 100% nonsens is (die al ontelbare malen weerlegd is).

Mag ik u tenslotte deze link onder de aandacht brengen, waar Australische wetenschappers hun mening (beter eigenlijk: de feiten) geven: http://theconversation.edu.au/the-false-the-confused-and-the-mendacious-how-the-media-gets-it-wrong-on-climate-change-1558

Paul Luttikhuis

Beste Dick Veldkamp,
Ik verwijt het Al Gore niet dat hij de relatie tussen het grote aantal extremen van het afgelopen jaar een op een aanvoert als bewijs voor wat hij ziet als de klimaatcrisis. Wat ik alleen wil zeggen is dat hij hierop door zijn critici zeker zal worden afgerekend (zie de reacties op deze blog). Want het blijft natuurlijk lastig om individuele weersgebeurtenissen te koppelen aan het broeikaseffect. Gore hanteert niet de onzekerheidsmarge van de wetenschapper – in die zin is hij een activist. Het zou voor zijn betoog denk ik verstandig zijn geweest als hij, al was het maar in een bijzin, had gezegd dat het wetenschappelijk niet mogelijk is om al die gebeurtenissen op zichzelf toe te schrijven aan klimaatverandering.
Paul Luttikhuis

Gerrit de Jonge

Het klimaat is het gemiddelde weer gedurende een lange periode; veel gehanteerd is een periode van 30 jaar. Het klimaat van nú is dus het gemiddelde van de periode die 15 jaar geleden begon en over 15 jaar eindigt. Dat maakt het inderdaad om een uitspraak te doen over de verandering waar we nu aan onderhevig zijn.

Maar deze scherpslijperij terzijde leggend, denk ik niet dat we ons erg hoeven in te spannen om de verandering te beïnvloeden. Zo onzeker als onze invloed op het klimaat is, zo zeker is het dat de fossiele brandstoffen opraken. Klimaatverandering of niet, de mensheid moet zich hoe dan ook tot het uiterste inspannen om alternatieven voor fossiele brandstoffen te ontwikkelen. En zolang die er nog niet zijn is er toch alles voor te zeggen om zuinig met de fossiele brandstoffen om te gaan.

Daarnaast is er de vrijwel onafwendbare ramp die door de bevolkingsgroei wordt voorbereid. Klimaatverandering of niet, watertekort in Afrika komt er toch wel, zo die er niet al is.

Kortom, rampen genoeg om ons zorgen over te maken, en wat mij betreft kunnen al die klimaatdeskundigen hun talenten beter benutten in het afwenden van echte rampen.

Hans Erren

Dick Veldkamp schrijft:
“An Inconvenient Truth” is net zo (weinig) controversieel als “The Origin of Species”.

Je beledigt Darwin: “An Inconvenient Truth” is door een amateur in elkaar geflanste propaganda, “The Origin of Species” is een doorwrochte wetenschappelijke monografie van een beroepsbioloog.

“The science is settled”, niet dus.

Dick Veldkamp

#25 Paul Luttikhuis: zijn extremen bewijs voor kliamatverandering?

Bill McKibben (zie link in mijn vorige post #24) geeft de zaak uitstekend weer: in plaats van de mantra te herhalen dat geen enkel individueel extreem gelinkt kan worden aan klimaatverandering (op zich waar), moet men natuurlijk kijken naar het verband: het is duidelijk dat er iets aan de hand is als we opeens tientallen extreme gebeurtenissen samen zien (10 maal achter elkaar 6 gooien, zeg maar). Daar komt nog bij dat het voorkomen van meer extremen (bijv. overstromingen) nu net datgene is dat voorspeld is door de klimaatwetenschap.

#27 Hans Erren: Darwin & Gore

Zowel evolutie als klimaatverandering steunen op een overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal, en worden (dus uiteraard) aanvaard door alle serieuze wetenschappers. Uw bewering “the science is not settled” raakt dan ook kant nog wal.

AIT geeft de wetenschap van de klimaatverandering zo nauwkeurig weer als mogelijk is in een film van ca. een uur voor een breed publiek. De stelling dat “AIT vol met fouten zit” is kletspraat. Ik stel voor dat u de links van Verkijk (#19) leest voor een discussie van de vermeende fouten.

Dexter Deloyd

@Dick Veldkamp (28)

Extreme hitte, historische droogte, mega-overstromingen en smeltende ijsmassa’s.. de dobbelstenen van Al Gore zijn van alle zijden voorzien van extreme weather events.

Het is geen kunst om daar mee te scoren.

Bart Verheggen

Al Gore communiceert inderdaad anders dan de meeste wetenschappers: Minder genuanceerd over de kennis (en de grenzen daarvan). Niettemin weet hij goed waar hij het over heeft en komen zijn uitspraken in grote lijnen overeen met de wetenschappelijke kijk.

In feite is zijn “andere” manier van communiceren tegelijkertijd zij kracht: Mensen begrijpen hem tenminste. Al die mitsen en maren en 95% betrouwbaarheidsintervallen van wetenschappers gaan totaal voorbij aan de meeste mensen; dat is geen “normaal” taalgebruik.

Mede daarom zegt wetenschapper-turned filmmaker Randy Olsen bijvoorbeeld:
http://thebenshi.com/2011/06/22/138bring-back-al-gore-part-deux/

Vanwege zijn rode-lap werking met name in de VS ben ik het daar niet mee eens, maar het effect van zijn communiceren in het keweken van begrip is wel het overdenken waard. Hem is gelukt (tot op beperkte hoogte weliswaar) wat veel wetenschappers voor en na hem nooit gelukt is.

Hans Erren

Beste Dick
Zullen we eens beginnen met wervelstormen?
http://wattsupwiththat.com/2011/06/26/global-hurricane-activity-at-historical-record-lows-new-paper/

Tornado’s?
Stormschade. gecorrigeerd voor economische groei?

Is het verband tussen CO2 en temperatuur lineair?

Opwarming en biodiversiteit in de arctis?

Uitsterven van kikkers door toerisme?
Koraalvernieling door toerisme?

Er is geen klimaatkrisis.

Doden door hittegolven? Meer doden door koudegolven!

Er is geen klimaatkrisis.

Regionale klimaatmodellen hebben geen skill.

M.verschuren

Al Gore verlaat het zinkende AGW schip ….

Obama is de ideale “fall guy”, waarschijnlijk zal hij niet herkozen worden en ook niet stelling nemen tegen Al.

Al “verbindt” Obama aan het (falende)Klimaat(beleid).

Perfecte “exit strategie”, Al trekt zich na wat bombarie terug en zal aan de zijlijn zich nog met wat groen bezig houden…(mss de tuinmannen van zijn 6 landhuizen ?)

…want ze (de politici) doen er toch niks mee ….

Gerrit de Jonge

@27 Hans Erren @28 Dick Veldkamp
Er is een heel groot verschil tussen Darwins grensverleggende onderzoek en de klimaatwetenschap.

Darwin heeft beschreven wat er in het verleden is gebeurd, en een geloofwaardige theorie geformuleerd om een en ander te begrijpen. Darwin heeft, voor zover ik weet, nooit een voorspelling gedaan over de toekomstige evolutionaire ontwikkelingen. Hij was wel wijzer. De loop van de evolutie wordt door zo veel factoren beïnvloed dat elke voorspelling gebouwd is op drijfZand.

De klimaatproblematiek die al Gore onder de aandacht heeft gebracht doet echter volop voorspellingen over de toekomst. Maar, net als de evolutie van het leven op aarde, wordt ook het klimaat door zo veel factoren beïnvloed dat geen enkele voorspelling een stevig fundament heeft.

Bob Brand

Beste Gerrit, (33)

Je hebt zeker een punt. Maar het volgende is gebaseerd op een onjuist idee over wat een “wetenschappelijke voorspelling” precies inhoudt:

Darwin heeft, voor zover ik weet, nooit een voorspelling gedaan over de toekomstige evolutionaire ontwikkelingen.

Wetenschappelijke theorieën doen voorspellingen over toekomstige observaties of experimenten. Maar die observaties kunnen wél weer betrekking hebben op gebeurtenissen uit het verleden, bijvoorbeeld op de vondst van fossielen of op aanpassingen door natuurlijke selectie (die weer moeten blijken uit ‘the fossil record’).

Overigens is het niet nodig dat Darwin dergelijke “voorspellingen” zélf gedaan heeft. Zolang men zijn theorie maar gebruikt heeft. :)

Dick Veldkamp

#31 Hans Erren

Uw betoog wordt niet sterker door een een link naar de website WUWT.

Watts is ontelbare malen ‘gedebunked’, zie bijv. hier.
http://www.desmogblog.com/climate-crock-week-whats-anthony-watts-take-2

Tamino heeft diverse keren de moeite genomen om op de dubieuze statistiek van WUWT in te gaan, ziehier een voorbeeld: http://tamino.wordpress.com/2011/06/14/chaos/

ger uit oosterbeek

Het milieu is een collectief goed, het gebruik van milieugoederen en aan verontreiniging dient via de overheid ons leefmilieu te worden beschermd.
Daarvoor voert zij milieubeleid uit met behulp van verschillende (zinnige?) instrumenten.
Toch moet dit los gezien worden van het klimaat; daar kunnen we echt weinig aan doen.
In het verre verleden zijn zeer grote klimaatrampen voor gekomwn, zie maar hoe de woestijnen er bij liggen; ook in de toekomst zullen er nieuwe uitersten optreden waar we niets aan of tegen kunnen doen, alleen ons voor de gevolgen beschermen.
Het enige klimaat wat de mens veranderen kan is het geestelijke-, fiscale-, beleggings-, innovatie-, investerings-, kunst- of ondernemingsklimaat, verzin maar, echter NIET het klimaat waar het KNMI zich mee bezig houdt!
Ons klimaat wordt geregeld door de wolken; de wolken grotendeels door de energie van hemellichamen (ZON) en de invallende deeltjes uit het heelal!
De Denen zijn al 15 jaar op de goede weg om ons uit te leggen hoe het een beetje zit.
zie: http://www.space.dtu.dk/English/Research/Research_divisions/Sun_Climate/Publications_full_text_SC.aspx