Ellen de Bruin: Ja, coaching kan ook slecht zijn

edb

‘Geloof jij eigenlijk nog in trainen en coachen?”, hoorde ik laatst in een lunchcafé de ene jonge vrouw aan de andere vragen. Helaas, de akoestiek was te wisselvallig om verder iets zinnigs van het gesprek op te vangen.

Geen idee of coachen nut heeft

De vraag of het trainen en coachen van werknemers nut heeft is interessant, want het probleem is: we hebben daar helemaal geen idee van. Het is nooit goed onderzocht welke technieken werken en onder welke omstandigheden. Er bestaat niet eens overeenstemming over hoe je het zou moeten meten.

Trainers en coaches

Training/coaching is ook een vaag, van alles omvattend gebied. Trainers en coaches kunnen allerlei achtergronden hebben. Soms zijn het universitair opgeleide klinisch psychologen. Vaak zijn het mensen die zich, vanwege ontevredenheid met hun eigen carrière (op welk gebied dan ook), hebben laten omcursussen, omdat ze ervoor willen zorgen dat anderen wél tevreden blijven op hun werk. Deze diverse groep mensen komt natuurlijk met allerlei verschillende technieken aan: van ‘leuke’ rollenspelen of tekenopdrachtjes tot volwaardige psychotherapeutische interventies. En we weten niet eens wat goed is en wat slecht.

‘Ik ben zo belangrijk voor het bedrijf, ik heb zelfs een eigen coach’

Narcistische manager

Ja, coaching kan ook slecht zijn. Managementboekenschrijver Steven Berglas beschreef ooit in Harvard Business Review een mooi voorbeeld van een narcistische manager die door zijn coach in zijn superioriteitsgevoelens werd versterkt: ‘ik ben zo belangrijk voor het bedrijf, ik heb zelfs een eigen coach’. De man dreef zijn ondergeschikten in toenemende mate tot wanhoop.

Meer onderzoek naar coaching

Een groep onderzoekers van een Brits coachingscentrum haalt Berglas instemmend aan in een wetenschappelijk artikel dat binnenkort in Consulting Psychology Journal: Practice and Research verschijnt. Daarin schrijven ze dat meer onderzoek naar coaching dringend nodig is – al is het maar omdat coaches (zoals zijzelf) anders hun tarieven niet meer kunnen rechtvaardigen.
Hun eigen onderzoek, onder 56 coaches en 134 gecoachte leidinggevenden, heeft alvast een verrassend resultaat opgeleverd. En dan bedoel ik niet dat klanten de coaching effectiever vonden naarmate ze de werkrelatie met de coach beter vonden, want dat is logisch: als een klant zijn coach graag mag, is hij snel tevreden, zelfs al gaat zijn werk er feitelijk niks op vooruit.

Werkrelatie

Nee, het interessante was dat de coaches absoluut niet konden inschatten wat een klant van de werkrelatie vond. Een coach kon denken ‘we gaan geweldig samen’, terwijl de klant vond dat het niet klikte, en omgekeerd. Dat doet het ergste vrezen: als coaches zelfs niet inzien of hun eigen klanten nog in hen geloven, waarom zouden die hen dan nog inhuren?

Geplaatst in:
Onderwijs & Wetenschap
Zakelijke dienstverlening/Consultancy
Lees meer over:
advies
coaches
coaching
steven berglas
tecnieken
training

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief