‘Nieuwe naam De Slegte/ Selexyz uitgelekt’

polare_big

mogelijke nieuwe naam en logo van De Slegte/ Selexyz

Drie weken vóór de officiële bekendmaking lijkt mustreads.nl achter de nieuwe naam gekomen te zijn van de samengevoegde boekhandels De Slegte en Selexyz. Ze vonden de naam in het Benelux Merkenregister. De nieuwe naam luidt ‘Polare’.

Mustreads.nl meldt verder dat de moedermaatschappij van De Slegte en Selexyz, DSS Holding, op 15 april 2013 de nieuwe merknaam in het Benelux Merkenregister heeft laten registreren. Het logo werd ook vastgelegd (zie hierboven).

Verder is er ook een domeinnaam (Polare.nl) en een Twitteraccount (@PolareNL). De vondst is pikant, aangezien Paul Dumas, CEO van DSS Holding en eigenaar van investeringsmaatschappij ProCures, recentelijk aangaf dat de nieuwe naam op 21 juni bekendgemaakt zou worden.

Bart Maussen, woordvoerder van ProCures, geeft per telefoon aan de nieuwe naam niet te willen bevestigen:

‘Het enige wat ik wil zeggen is dat we vrijdag de 21ste de naam bekend gaan maken. Ik heb begrepen dat er meerdere namen, en meerdere logo’s, de ronde doen. Ik ga daar nu verder niets over zeggen. Dat wil ik heel graag spannend houden.’

In maart van 2012 viel het doek voor Selexyz en werd bekend dat de grootste boekhandelketen van Nederland samen zou gaan met De Slegte, de boekhandelketen gespecialiseerd in tweedehands boeken. De eerste fusieboekhandels openden in november vorig jaar de deuren.

De verkoop van boeken daalde de afgelopen jaren met gemiddeld 15 procent per jaar. In 2012 werd van alle verkochte boeken in Nederland zo’n 72 procent verkocht in de boekhandel. Verder werd 25 procent online gekocht en kocht 3 procent van de lezers hun boek digitaal. De fusie van Selexyz en De Slegte had verstrekkende gevolgen voor zowel het aantal fysieke boekhandels als het aantal werknemers van het concern. Van de in totaal 26 Selexyz boekhandels en De Slegte boekhandels blijven er 13 over. In totaal verliezen 140 mensen hun baan.

Geplaatst in:
Nieuws
Lees meer over:
Benelux Merkenregister
De Slegte
Paul Dumas
ProCures
Selexyz

5 reacties op '‘Nieuwe naam De Slegte/ Selexyz uitgelekt’'

Hans van Zeeland

Gelukkig! We weten nu wat de nieuwe naam misschien wel wordt! Dit had ik niet willen missen! (!)

Dat we daarmee een onderneming in een moeilijke branche wellicht de kans ontnomen hebben eens lekker uit te pakken en aandacht voor zichzelf te genereren is bijzaak. We hebben ‘Nieuws!’ en daaraan is voor de rest alles ondergeschikt. Waakhond van de democratie, je weet toch?

Meld als ongepast
Christine Karman

Hoe dom kun je zijn? Namen als Scheltema-Holkema zijn een begrip, en hebben een goed imago. Waarom zulke namen weggooien en een flut-naam kiezen?

Meld als ongepast
Mark veldhuis

Nietszeggend
Hoop dat ze hier niet teveel geld voor betaald hebben.
Hoewel het gat van het logo wel iets weg heeft van een bodemloze put!

Meld als ongepast
Mary Regentes

ik geef ze het voordeel van de twijfel: marketingstunt met een bewust uitgelekte “fake” naam die te slecht is voor woorden. Een hoop tumult en dan kan de echte naam die later bekend gemaakt gaat worden alleen maar meevallen en positief ontvangen worden. Hoop tam-tam en gratis aandacht, ALS dit zo mocht zijn. Let wel: gaat niet in goede aarde vallen bij de consument van boeken.

Meld als ongepast
eric de ree

Nieuwe naam is zelfmoordpoging. Geniet nog maar even van de fantastische De Slegte-vestigingen voordat deze in het debacle van het door marketingbureaus bedachte ‘concept’ worden geruïneerd. Gratis geef ik hierbij een andere naam: Volare. Dat zegt tenminste iets. En kan iedereen direct meezingen.

Meld als ongepast

Volg nrc.nl op en , lees onze dagelijkse nieuwsbrief